Це ще не фініш, але точно рух у правильному напрямку: позавчора парламент проголосував за новий документ про вищу освіту, розроблений робочою групою під керівництвом ректора НТУУ «КПІ» Михайла Згуровського.

Нагадаємо, що загалом у Верховній Раді було зареєстровано три проекти закону щодо розвитку вищої освіти. Торік у травні  парламентський комітет з питань науки і освіти підтримав законопроект №1187-2, розроблений «групою Згуровського». Зокрема врахували те, що саме цей законопроект здобув найбільшу підтримку освітян, студентів, профспілок і роботодавців; робоча група, що працювала над документом, врахувала понад п’ять тисяч пропозицій, поданих 120 установами, міжнародними професійними організаціями і громадськістю.

Хоч найбільш реформаторським більшість експертів називали документ №1187-1, ініційований Володимиром Кличком, Лесею Оробець, Лілією Гриневич та іншими. А для того, щоб українська освіта і наука стали насправді конкурентоспроможними, вносячи поправки до документа «групи Згуровського», варто врахувати деякі норми, прописані в законопроекті №1187-1.

Отже, робота над основним документом у сфері вищої освіти ще триватиме. Проте головні ідеї реформи в ухваленому законопроекті враховано: він передбачає децентралізацію управління вищою освітою, фінансову, кадрову та академічну автономію вишів, встановлює певні гарантії з отримання стипендій, спрямований на міжнародну співпрацю та мобільність у європейському просторі вищої освіти.

ПРЯМА МОВА

Лілія ГРИНЕВИЧ, 
голова Комітету ВР 
з питань науки та освіти:

— Цей законопроект спрямований передусім на підготовку якісного людського капіталу, який забезпечить інноваційний розвиток економіки і суспільства в Україні. Механізм реалізації мети полягає у взаємодії між наукою, бізнесом і суспільством, тому в цьому законопроекті наскрізні ці механізми взаємодії.

ВАРТО ЗНАТИ

Основні зміни, запропоновані в документі:

♦ Університетська автономія: самостійність і незалежність вишів щодо організації наукових досліджень, навчально-виховного процесу, внутрішнього управління, фінансів, право власності на результати наукової діяльності, визнання здобутих у закордонних університетах ступенів.

 ♦ Академічна мобільність студентів: перезарахування кредитів за навчання в інших вишах в Україні та за кордоном.

♦ Створення Національного агентства з якості вищої освіти — незалежної організації, яка формуватиме та впроваджуватиме у вишах процедуру й правила забезпечення якості вищої освіти та атестації кадрів.

♦ Скасування  наукового ступеня кандидата наук, запровадження ступеня доктора філософії. Виші здійснюватимуть підготовку фахівців за такими ступенями: молодший спеціаліст, бакалавр, магістр, доктор філософії, доктор наук.