Цим документом парламент вніс зміни до Податкового кодексу та вилучив із нього положення про сплату екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів.

У пояснювальній записці до нього йдеться, що утилізаційний збір не має цільового призначення, тому його сплата аж ніяк не гарантує, що автомобіль буде утилізовано. Окрім того, такий збір суперечить правилам СОТ.

Утилізаційний збір в Україні почав діяти з 1 вересня 2013 року. Відповідно до закону, від його сплати звільняли вітчизняних виробників за умови погодження з урядом програми створення або модернізації виробничих потужностей і нових робочих місць. При цьому автозаводи мали створити власні мережі пунктів з приймання (в кожному місті з населенням понад 50 тисяч осіб) і розбирання (у кожній області) автомобілів, що підлягають утилізації.

Інші виробники, а також імпортери були зобов’язані платити від 4,7 тисячі гривень до 30,3 тисячі гривень за кожен автомобіль залежно від об’єму двигуна і віку машини.

У світлі останніх законодавчих змін постає  питання: як нововведення вплинуть на ціну нових авто і чи не буде  засилля російського імпорту на внутрішній ринок? 

Свою думку щодо цього висловили експерти автомобільного ринку. 

Директор інформаційно-аналітичної групи «AUTO-Consulting» Олег Омельницький вважає, що збільшення російського імпорту (який становить в Україні 50% усіх обсягів завезення  з-за кордону) не буде.

 «Треба визнати, що запровадження утилізаційного збору істотно обмежило поставки автомобілів з російського ринку. Але це було у комплексі зі спецмитами. І це передовсім обмежило поставки в Україну з Росії. Тому  говорити, що  після скасування утилізаційного збору буде потік автомобілів з Росії, надто амбітно», — зазначив він.

Аналізуючи цінові коливання на авторинку, експерт нагадав,  що наприкінці березня було ухвалено закон про підвищення акцизного збору на більшість автомобілів. Цей чинник призведе до зростання цін, а скасування утилізаційного збору — до падіння. Так, є авто, які подешевшають у межах 7—8%, а деякі подорожчають на 4—6%.

Подешевшати після скасування утилізаційного збору мають автомобілі з маленьким об’ємом двигуна, заявив гендиректор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко. «Майже за 15 років, коли влада підтримувала вітчизняного виробника, якого не існує, Верховна Рада вперше повернулася обличчям до вітчизняного споживача. Люди відчують зниження податкового тиску, й автомобілі з невеликим об’ємом двигуна теоретично повинні подешевшати приблизно на 3,5 тисячі», — зазначив він.

Проте деякі інші експерти зазначають, що після скасування Верховною Радою утилізаційного збору іномарки в Україні не подешевшають. До них належить експерт ринку Сергій Матусяк, який стверджує, що ціни на авто і динаміка авторинку залежать не від утилізаційного збору, а від курсу долара. «Якщо недавно купували автомобілі з розрахунку 8 гривень за долар, а тепер уже по 12, то це головна причина, чому ринок стоїть», — зазначає він.

До того ж експерти наголошують: якщо раніше сума збору залежала від об’єму двигуна,  то тепер на подорожчання  впливатимуть антикризові заходи уряду. Зокрема недавно ухвалений закон про запобігання фінансовій катастрофі, що удвічі збільшує акциз на всі імпортні легковики залежно від об’єму двигуна. Від чинності такого документа автівки подорожчають на 4—5%.