СЕЗОН

Спека як небезпека

Спекотна погода, яка цього літа тримається досить довго, шкодить не лише здоров’ю людей. Від перегріву виходять з ладу автомобільні шляхи та залізничні колії. Аби уникнути дорожньо-транспортних пригод і можливих страшних наслідків, Укрзалізниця вживає додаткових заходів для гарантування безпеки руху. Зокрема, постійно контролює нагрівання рейок. Локомотивні бригади проходять додаткові інструктажі щодо особливостей руху поїздів при підвищених температурах. 

Моніторинг температур справді досить жорсткий, повідомили у прес-службі відомства. У найспекотнішу погоду виміри проводять цілодобово, причому щодві години. Задіяні 374 температурні пости, оснащені різними  вимірювальними приладами. У їхньому розпорядженні 169 ртутних, 83 спиртових та 108 електронних термометрів, 1 цифровий багатофункціональний, 1 система безперервного моніторингу. Приміром, на  Львівській залізниці — 79 термометрів, Одеській — 64, Придніпровській — 83, Південно-західній — 79.

Окрім того, на озброєнні залізничників справжні пересувні лабораторії із засобами діагностики. Серед них — 15 колієвимірювальних вагонів, 13 вагонів-дефектоскопів, 1200 знімних рейкових дефектоскопів та 53 візки колієвимірювальні. На кожній із 108 дистанцій колії температуру рейок контролюють спеціальні прилади. За їхніми даними керівник дистанції колії може прийняти рішення про обмеження встановленої швидкості руху поїздів.

Фахівці пояснюють: оскільки колія постійно піддається температурним і динамічним впливам, то змінюється стан її верхньої будови (передусім рейок і стикових накладок). Скажімо, при досить високих температурах метал, з якого виготовлені рейки, розширюється і може деформувати колію. А це вже загроза безпеці руху.

У спеку на деяких ділянках залізниці рейки залізничного полотна розігріваються до понад 50 градусів за Цельсієм. При  потеплінні повітря на 1 градус рейка збільшується на 0,00001 міліметра. Ці зайві міліметри заповнюють технологічні зазори між рейками. Працівники колійного господарства організовують об’їзди головних напрямків руху,  проводять щоденні додаткові обходи колій, під час яких за допомогою колієвимірювальних і дефектоскопічних приладів перевіряють стан рейко-шпальної  решітки та зазори в стиках рейок.   

В екстрених випадках на місце виїздять аварійні бригади, укомплектовані необхідним інвентарем, які чергують цілодобово. Щоправда, при перевищенні встановлених температурних норм у рейках  виконувати певні ремонти на колії заборонено. Аби це визначити, використовують переносні електронні термометри.

При високій температурі для гарантування безпеки руху змінюють умови експлуатації. Якщо стовпчик термометра піднімається вище 50 градусів, то швидкість руху поїздів обмежують. Попередження зазвичай діє з 12 до 18 години. До послуг пасажирів у кожному вагоні обов’язково є аптечка з набором препаратів для надання першої медичної допомоги. Якщо пасажиру стане зле, потрібно сповістити провідника або начальника поїзда. У разі потреби начальник поїзда може викликати бригаду швидкої допомоги до найближчої станції. Та й на вокзалах працюють медичні пункти, де можна отримати консультацію чи медичну допомогу.