Славнозвісна і давня загадка, у якій в головних «ролях» виступають двері та вікна, поступово набуває нових відтінків. Як правило, не вельми привабливих. Якщо із традиційною розгадкою все зрозуміло, то цього не можна сказати про вікна й двері в прямому значенні слів. Тим паче нині, коли надходить холодна пора.
Одні вирішують скористатися старим перевіреним способом: утеплити всі місця, де можуть господарювати протяги. Інші ж наважуються на купівлю нових сучасних дверей і вікон. На щастя, їх дефіциту немає, навіть більше: йдучи містом, ледь устигай дякувати метким хлопцям і дівчатам, які так і норовлять підсунути рекламну листівку з відповідними пропозиціями. Ось тут і чигає одна з можливих неприємностей.
Пропонували одне — поставили інше
Головний спеціаліст інспекції з питань захисту прав споживачів у Сумській області Ірина Недогреєва пропонує ознайомитися зі скаргами, що надійшли від сумчан та жителів області протягом останніх місяців. Усі вони стосуються явного браку, який їм підсунули підприємливі виробники разом із майстрами зі встановлення.
Серед скаржників — сумчанка Н., яка «клюнула» на пропозицію молодиків купити в них суперсучасні вхідні металеві двері, за якими вона почуватиметься, за словами виробника, максимально впевнено, комфортно і затишно. Хоч і дорогувато, але ж скупий платить двічі.
Перед тим, як укладати угоду і платити за покупку, жінка уважно вивчила асортимент виробів, який їй запропонували. Вибрала те, що особливо припало до вподоби. З’ясувала, що двері виготовляє одне з підприємств Дніпропетровська, з яким у сумських майстрів просто чудові відносини. Тобто якщо якісь проблеми — все залагодять.
Як повідомляла заявниця, майстри працювали настільки швидко, завзято і хвацько, що вона навіть не могла подумати, що замість замовлених дверей їй у квартирі поставлять зовсім інші. Звісно, значно нижчої якості. А зрозуміла це тоді, коли зняла захисну поліетиленову плівку і побачила, що двері виготовлено не з металу, а з якоїсь бляхи — на зразок консервної банки. Тобто ще та «броня».
Далі — більше. Навіть ці «консервні двері» мали дефекти, які не можна не помітити. Зокрема із зовнішнього боку дверний блок не прилягав до стіни, а був закріплений завдяки товстому шару монтажної піни.
Ось тут сумчанка і збагнула, що її вирішили обдурити. Хоч за майстрами вже й слід прохолов, вона мала на руках примірник договору, укладеного між ФОП та споживачем. Зокрема він передбачав гарантійний термін 12 місяців, а один із пунктів подовжував його до 36.
До того ж продавець зобов’язувався протягом десяти днів від дня звернення покупця за власний рахунок усунути недоліки, що виникли з його вини. До таких належать ум’ятини, що були приховані під захисною плівкою, брак під час виконання будівельних робіт, зокрема відчиняння чи зачиняння дверей, що проявилися після застигання монтажної піни.
Як підсумовує Ірина, спільними зусиллями вдалося залагодити конфлікт: продавці вирішили не загострювати ситуацію, оскільки порушили кілька пунктів договору. Вони швиденько замінили двері й зробили все так, як належить.
Правий той, на чиєму боці закон
Наведений приклад — далеко не єдиний на Сумщині. До того ж це однаковою мірою стосується не тільки дверей, а й вікон. Бо й з ними часто трапляються рахуби.
Та хоч би якою була неприємність, не варто забувати Закону України «Про захист прав споживачів» і насамперед його 8 статтю. Вона чітко вказує: у разі виявлення протягом гарантійного терміну недоліків споживач у порядку та строки, встановлені законодавством, має право вимагати пропорційного зниження ціни; безоплатного усунення недоліків в обумовлений термін; відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
Також згідно із 17 статтею цього закону, виявивши протягом встановленого гарантійного терміну істотні недоліки, що виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), підтверджені висновком експертизи, споживач має право на встановлення причин втрати якості товару чи продукції. При цьому продавець (виконавець, виробник) зобов’язаний у триденний строк з дня одержання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи, що проводиться за рахунок продавця.
Але всі ці вимоги виписано на ситуації, коли суб’єкти підприємницької діяльності мають реєстрацію, реагують на скарги, іншими словами, дотримуються законодавства.
На жаль, часто трапляється, коли новоспечені «майстри», відчувши смалене, стрімголов ідуть у глибоке підпілля, змінюють адреси, а інколи й кивають п’ятами в інші регіони країни. І спробуй тоді дістати таких спритників, щоб допомогти споживачам.
ВАРТО ЗНАТИ
Щоб не наражатися на «сюрпризи»
- замовляйте товари і продукцію у виробників, а не посередників;
- будьте максимально уважними і пильними, коли обираєте суб’єкти господарювання, що спеціалізуються на виготовленні та встановленні металевих, пластикових чи дерев’яних виробів. Звертайте увагу на всі деталі, які характеризують фірму, підприємство тощо;
- не користуйтеся послугами невідомих осіб, які роздають на вулицях папірці з телефонними номерами. Не пускайте їх у свої помешкання без пред’явлення відповідних документів;
- перш ніж укладати договір з конкретною структурою, порівняйте форму договору різних фірм, а саме: посвідчення, що це представник фірми, її найменування, розташування, номер телефону виконавця, який організував надання послуг, номер свідоцтва про державну реєстрацію та назву органу, що провів державну реєстрацію;
- замовлення оформляйте за місцем розташування надавача послуг. Перед тим, як підписати договір, уважно прочитайте його умови. Бажано, щоб суб’єкт господарювання був зареєстрований у місті, в якому мешкаєте. Приміром, сумчанам — у Сумах. Адже шукати нечистих на руку підприємців в інших регіонах майже безнадійно;
- не забувайте, що, крім договору, в якому визначено порядок оплати вартості послуг, замовникові видається розрахунковий документ (чек, квитанція). Він підтверджує сплату коштів після кожної операції з надання послуги (повний розрахунок, внесення авансу, внесення часткової оплати за остаточним розрахунком);
- не спокушайтеся на так звані вигідні миттєві пропозиції: негайного встановлення дверей чи вікон, надання пільгового кредиту тощо. Як правило, це звичайнісінький психологічний трюк;
- у договорах здебільшого передбачено лише виготовлення виробів, а не їх встановлення. Хоча споживач оплачує цю послугу. Тому чітко розмежовуйте ці умови.
КОНТРОЛЬ
Товари маркують кустарним способом
Серед пріоритетів у роботі спеціалістів інспекції з питань захисту прав споживачів у Сумській області — проведення перевірок відповідно до Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції».
Як повідомив начальник відділу ринкового нагляду інспекції Андрій Шкарін, нещодавно спеціалісти фронтально перевірили товари, якими торгують суб’єкти господарювання міста Ромни. У 10 випадках зафіксовано стільки ж порушень (під певним знаком питання залишається один вид товарів, зразки якого відібрано, і він «віддає» браком). Єдина втіха: йдеться не про кричущі факти чи недоліки, а лише про передумови, що можуть призвести до значно більших неприємностей.
Однак, за великим рахунком, ця втіха примарна й умовна. Адже виявлено факти торгівлі товарами, що не пройшли контролю й не мають свідоцтва про відповідність технічному регламенту. Наприклад, електропобутова техніка: телевізори, холодильники, пилососи тощо.
Що саме це означає, здогадатися неважко. Наприклад телевізор оснащено адаптером, який будь-якої миті може завдати добрячих неприємностей. Чи газова плита або духовка, що не пройшли технічної перевірки. Споживач, який купує таку техніку, не може бути впевненим на всі сто відсотків у їхній безпечності. А тим часом спеціалісти зафіксували шість порушень у торгівлі саме електропобутовою технікою. У цьому переліку — товари побутової хімії, дитячі іграшки тощо. Хоч як прикро, порушення фіксуються ледь не щоразу, до того ж майже однотипні. Звісно, жоден подібний факт не залишається поза реагуванням фахівців інспекції. Ось і цього разу на порушників законодавства накладено штрафів на загальну суму понад 14,4 тисячі гривень.
За словами Андрія Анатолійовича, значна частина підприємців мають туманні уявлення про вимоги Технічних регламентів щодо обов’язкового декларування продукції, маркування Національним знаком відповідності. І це попри те, що вказані вимоги передбачені Технічними регламентами, затвердженими відповідними постановами Кабінету Міністрів ще в 2008–2009 роках.
Інше проблемне питання: напередодні перевірок суб’єкти господарювання в пожежному порядку звертаються до постачальників або ж самостійно маркують товари Національним знаком відповідності. Роблять це кустарним способом: наклеюють його на упаковку чи товар. Звісно, при цьому додатково нанесене позначення та ідентифікаційний код органу, що декларував продукцію, не збігаються. А це неодмінно викликає низку запитань чи й проблем.Однак лише штрафами тут не обійтися. За результатами проведених перевірок спеціалісти інспекції провели широку інформаційно-роз’яснювальну роботу, аби надалі такі порушення не повторювалися.