ПИЛЬНІСТЬ

 Одесити не хочуть, щоб хімічні відходи з-під Калуша вивозили територією їхнього міста

Занепокоєння місцевої влади та громадськості спровокував виступ тодішнього віце-прем'єра Володимира Сівковича, в якому той зазначив, що понад 11 тис. т надзвичайно отруйного гексахлорбензолу вивозитимуться з Івано-Франківщини на утилізацію до Великої Британії через Одеський морський порт. Мер міста Едуард Гурвіц направив лист міністру охорони навколишнього середовища Миколі Злочевському, де висловив занепокоєння щодо можливого транспортування отрути через Одесу і зажадав пояснень.

Контраргументи одеситів полягають передусім у тому, що їхнє місто є курортом і мільйонником. Тож будь-яка халепа при перевезенні отруйного вантажу може стати справжнісінькою катастрофою. Тим більше, що неприємності з отрутою Чорноморська Пальміра вже мала. Ще у 70-х роках XX ст. біля одеських берегів затонув суховантаж "Моздок". Аби прилаштувати понад 900 т дусту, які перевозило судно, порт змушений був влаштувати хімічний могильник біля села Алтестове, що в приміському Біляївському районі.

Аби не допустити подібного, найзатятіші з-поміж одеських "зелених" готові до крайніх заходів. Заступник голови міської організації ПЗУ Валерій Осіпов, приміром, обіцяє прикувати себе до рейок, аби не пустити потяги з отрутою до Одеси.

Місцева влада такого радикалізму не поділяє і прагне лише повного інформування й виваженості при розробці маршруту. "Якщо таке завдання поставлене керівництвом, то його, звісно, слід виконувати, - говорить голова міськуправління екобезпеки Ігор Дербоглав.

Більш прийнятним варіантом чиновнику видається відвантаження калуських відходів через розташований за кілька десятків кілометрів від Одеси порт Южний. Адже той давно займається відвантаженням хімічної продукції з розташованого поряд Одеського Припортового заводу.

Ігор Дербоглав, котрий сім років пропрацював в екологічній службі Одеського морського торгового порту, визнає, що вантажі першого класу небезпеки - а саме до нього належить гексахлорбензол - через наші порти все-таки проходили. Щоправда, Одеський порт ніколи не мав з ними справи, принаймні в такій кількості й номенклатурі.

Найбільшої пікантності ситуації додає те, що крім усної заяви екс-віце-прем'єра жодних інших свідчень про небезпечний караван наразі немає.

Провідний фахівець служби охорони довкілля Oдеського порту Сергій Перфільєв каже, що у відповідь на чисельні запити, жодна офіційна інстанція не підтвердила того, що існують плани з перевезення небезпечних вантажів через Одеський порт.

Відтак громадськість і мерія лише гадають, чи то Oдеський порт у гексахлорбензоловому контексті був згаданий помилково, чи то влада хоче провести операцію тишком-нишком. Ні заспокоїти одеситів, ні налаштувати їх на небезпечну, але потрібну країні процедуру наразі ніхто не сподобився.