Міністр внутрішніх справ Арсен Аваков заявив, що принцип презумпції невинуватості в законодавстві про адміністративні правопорушення залишиться. Про це він написав на своїй сторінці у Фейсбуці, коментуючи закиди про те, що влада готується зняти презумпцію невинуватості. Але це поки що не заспокоїло водіїв, які вже готуються до того, що багатьом доведеться судитися з державою.

Нові правила для патрульних

Ідеться про проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху». Одне з положень документа передбачає, що принцип презумпції невинуватості не поширюється на осіб, яких притягують до адміністративної відповідальності.

Під час відвідування Національної академії внутрішніх справ, де проходять навчання курсанти — майбутні патрульні, Арсен Аваков повідомив, що патрульна служба, яка створюється в Києві, працюватиме за новими правилами. На початку зустрічі міністр презентував майбутнім патрульним новітній спеціальний прилад: «Це відеокамера, яка буде в кожного з вас на грудях. Її використовують американські поліцейські. Пристрій чіпляють на форму, а коли ви сіли в машину, відеокамера перемикається в автомобільний формат. Ви зможете фіксувати будь-які розмови і дії з людиною, з якою спілкуєтеся. Для цього у нас будуть підстави», — похвалив нову техніку і прийдешню реформу міністр.

Але головним постулатом уроку був інститут презумпції правоти поліцейського. «Якщо громадянин порушив закон, його необхідно спочатку доставити до територіального органу міліції для з’ясування всіх обставин. Потім у разі незгоди з діями правоохоронців фігурант може їх оскаржити. За такою схемою працюють правоохоронні органи у США», — вчив курсантів Арсен Аваков.

Але такий публічний урок від профільного міністра викликав неабияке занепокоєння у суспільстві. Згодом, відповідаючи на реакцію, яку спричинила ця заява, він пояснив: «Ми внесли зміни в деякі норми (Кодекс про адмінправопорушення. — Ред.). Це викликало бурхливу реакцію: мовляв, будується поліцейська держава, скасовується презумпція невинуватості людини. Логіка у нас була така, що якщо поліцейський зупинив машину через порушення, то спочатку підкорися, а потім оскаржуй, а не навпаки», — пояснив Аваков.

Норм законодавства мають дотримуватись і водії, й поліцейські. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Усупереч Конституції

У середу, 13 травня, профільний міністр укотре пообіцяв, що скандальної норми в законопроекті не буде, але не уточнив, на якому етапі її мають виключити із документа. І поки цього не сталося, водії продовжують обговорювати можливі нововведення, а правники нагадують про резонансне рішення Конституційного суду, завдяки якому свого часу скасовували так звані листи щастя, які також були одним з елементів боротьби за безпеку руху.

Це рішення було ухвалено наприкінці 2010 року. Громадянин Артем Багінський звернувся до Конституційного суду з проханням розтлумачити, чи мають право представники влади надсилати так звані листи щастя автовласникам за порушення правил дорожнього руху, зафіксовані автоматичним приладом. Як бути з доказами, що саме власник транспортного засобу є порушником, а не якась третя особа.

Тоді, після рішення КСУ, «листи щастя» опинилися поза законом: «Конституційний суд України дійшов висновку про невідповідність вимогам частини другої статті 8, статті 22, частин першої, другої статті 24, частини другої статті 61, статей 62, 64 Конституції України, положень статті 14-1, частини шостої статті 258 Кодексу, згідно з частиною другою статті 95 Закону України «Про Конституційний суд України», є підставою для визнання їх неконституційними», — йдеться в рішенні. І було скасовано відповідні норми Кодексу про адмінпорушення, а саме статтю 14-1 і частину 6 статті 258.

Наводячи як приклад це рішення, юристи підкреслюють, що суд розтлумачив Конституцію України так, що саме принцип презумпції невинуватості поширюється на осіб, яких залучають до адміністративної відповідальності. «Виходить, що в проект включено норму, яка суперечить рішенню Конституційного cуду, — вважає адвокат Вадим Володарський. — Але норми Конституції мають найвищу юридичну силу, одночасно це норми прямої дії. Усі ухвалені в державі закони повинні відповідати Конституції».

На його думку, визнання правоти поліцейського загрожує тим, що провину людини у скоєнні адміністративного правопорушення поліцейським взагалі не треба буде доводити, тобто можливе абсолютно голослівне звинувачення співробітниками новоствореної поліції, — і сам доводь, що ти не винен.

— Проблема в тому, що довести факт, якщо він був, можна. Як довести відсутність факту? Припустимо, якщо їхав — зупинили, у тебе є реєстратор, і ти можеш щось продемонструвати. Знову ж таки, водіїв фактично змушують ставитися до співробітників поліції від самого початку як до тих, хто порушує їхні права, і спеціально для захисту від них купувати реєстратори. Це теж не зовсім нормально. Але, припустимо, це якось допоможе довести людям їхню правоту, — пояснює Вадим Володарський. — Якщо якийсь співробітник поліції знає дані якоїсь людини, він на цю людину може скласти абсолютно «ліві» протокол чи постанову. Тобто можна написати, що чоловік з ознаками сп’яніння керував транспортним засобом і відмовився від медичного огляду. І якщо водій не матиме свідків, що він перебував в іншому місці, то муситиме відповідати. Це фантастичні можливості для свавілля будь-якого співробітника поліції. Тому що доводити нічого не потрібно. Ось голослівне звинувачення — і людина апріорі вважається винною.

За словами адвоката, законопроектом також передбачено, що скасовується складання адмінпротоколу, тобто, по суті, документа, в якому відображаються обставини, залучаються свідки і де водій може написати свою точку зору і пояснення. Цього документа вже не існуватиме, відразу виноситимуть постанову.

— Існує досить чітка градація: справи, за якими адмінстягнення обмежуються штрафом, розглядають самі інспектори, а серйозніші (позбавлення прав або адмінарешт. — Ред.) — суди. Тепер усі справи щодо порушень ПДР хочуть передати співробітникам поліції, які мають спеціальні звання. Це означає, що водія зупинятиме на дорозі будь-який сержант і може одразу винести постанову про позбавлення його прав, — каже адвокат. — При цьому порядок виписано так, що це рішення набуває чинності негайно після винесення постанови і навіть не призупиняється оскарженням. Поки триватиме процес оскарження, їздити також не можна. Це, по-перше, саме по собі істотне обмеження права на оскарження, а по-друге, колосальне погіршення становища водіїв.

І головне, переконані правники: такі нововведення лише створять благодатний грунт для розквіту корупції і аж ніяк не позбавлять від неї. Так буде нівельовано саму ідею про створення нової патрульної служби, яка поважає права людини.