Шановні народні депутати України! Шановний пане Голово!

Кабінет Міністрів України регулярно інформує Верховну Раду України про те, що відбувається на енергетичному ринку країни, які заходи вживаються для того, щоб стабілізувати ситуацію, як проходили переговори з російською компанією «Газпром» і яким чином ми далі будемо забезпечувати енергопостачання на Україну і в тому числі в Європейський Союз.

3 червня тут, в стінах парламенту, я вам доповідав про переговори. Тоді було також припущення, що будуть робитися спроби для того, щоб дискредитувати українську газотранспортну систему, будуть робитись диверсії для того, щоб легітимізувати так званий Південний потік, це один з газогонів, який намагаються побудувати в обхід України, і для того, щоб підірвати репутацію України як надійного транзит ера.

І це сталося 2 дні тому, коли на магістральному газогоні Уренгой-Помари-Ужгород на території Полтавської області був вибух. Міністерство внутрішніх справ розглядає одну з ключових версій. Одна з ключових версій, за даними МВС, - це диверсія і це умисний підрив газогону. При цьому нам вдалось забезпечити транспортування газу до Європейського Союзу. Втрати, звичайно, при цьому вибуху 10 мільйонів кубічних метрів газу. Це значна сума коштів. Але, не дивлячись на це, ми забезпечили постачання газу до країн-членів Європейського Союзу.

Зараз ми відправили урядову делегацію до Брюсселю, проводяться перемовини щодо збільшення реверсу в Україну. Для того, щоб ми змогли забезпечити в цілому газопостачання, з одного боку, нам треба реверс, з іншого боку, нам потрібен чесний ринковий неполітичний недискримінаційний договір з російським «Газпромом» і відповідна ціна.

Що стосується наших подальших дій. Зараз, шановні члени парламенту, транспортування газу територією України для потреб Європейського Союзу здійснюється не на підставі контракту, який є між Україною і Європейським Союзом, а на підставі контракту, який є між «Нафтогазом» та «Газпромом». Ми вважаємо, що ця схема повинна змінитися і точка передачі газу повинна перейти з західного кордону України на східний кордон України. Це перше.

Друге, що стосується функціонування газотранспортної системи. Нам треба прийняти рішення про модернізацію і спільну експлуатацію української газотранспортної системи. Що пропонує Уряд України? Уряд України пропонує відповідно до наших зобов’язань як країни, яка підписала Енергетичну хартію, як країни, яка є учасником європейського енергетичного співтовариства та виконує Третій енергетичний пакет, прийняти ряд рішень, які створять нову модель функціонування енергетичного ринку. Про що йдеться?

Перше - українська газотранспортна система залишається в державній власності. Друге – українські газосховища також залишаються в державній власності. Третє – відповідно до вимог Третього енергетичного пакету створюється компанія-оператор. Четверте – власність в компанії-операторі, а саме контрольний пакет акцій компанії-оператора належить виключно державі Україна. Четверте – 49% цієї компанії може належати виключно газотранспортним компаніям країн-членів Європейського Союзу, і при цьому вони повинні бути учасниками європейського енергетичного співтовариства, та Сполучених Штатів у тому випадку, якщо такі компанії є належним чином сертифіковані енергетичні компанії.

Що нам це дає? Перше. Це нам дає можливість модернізувати і інвестувати в українську ГТС. Друге. Це нам дає можливість збільшити капіталізацію української газотранспортної системи, яка залишається державною власністю. Третє. Це нам дає можливість мати нові умови транспортування російського природного газу. Четверте. Це нам дає можливість зупинити побудову Південного потоку і направити всі обсяги, які планувалися по Південному потоку, через українську газотранспортну систему, так як в цьому будуть в першу чергу зацікавлені країни-члени Європейського Союзу.

Це надзвичайно важливий документ, який є реальним кроком до формування української енергетичної незалежності, до адаптації України до вимог Європейського Союзу, до залучення інвесторів в Україну з Європейського Союзу і США, і до того, щоб Україна стала транзитною державою, яку неможливо обійти, яка гарантує безперебійність транзиту, яка не дотує російський «Газпром», а яка заробляє, яка дає можливість забезпечити Європу газом, яка дає можливість розвивати українську енергетичну систему.

За даний законопроект ми звертаємось до парламенту з проханням проголосувати за основу і в цілому.

Що стосується законопроекту №4117-А. Я провів перемовини з керівниками фракцій і підтримую те, щоби проголосувати за цей законопроект тільки в першому читанні, так як у фракцій є маса запитань і пропозицій до цього законопроекту.

Що в законопроекті про особливий період у паливно-енергетичному комплексі? Вводиться можливість у тому випадку, якщо є загроза безпечному енергетичному постачанню України, а вона сьогодні є, якщо йде відключення від постачання природним газом чи будь-якими іншими енергетичними продуктами, вводиться можливість введення спеціального стану на енергетичному ринку. Так званий надзвичайний стан в енергетиці. При введенні надзвичайного стану в енергетиці Уряд отримує повноваження щодо контролю як за споживанням, так і постачанням енергетичних ресурсів, щодо встановлення спеціальних процедур як придбання, так і продажу, в тому числі природного газу і інших енергетичних продуктів, щодо запровадження санкцій.

Основна мета законопроекту – дати можливість виконавчій гілці влади в надзвичайних умовах управляти енергетичним ринком для того, щоби було забезпечення людей і підприємств в мінімальних обсягах, які дадуть можливість утримувати країну на плаву.

Тому я прошу шановних членів парламенту проголосувати за даний законопроект в першому читанні і за скороченою процедурою на наступному пленарному тижні прийняти цей законопроект в цілому.

Шановні народні депутати України! Цих два закони – це вперше за 20 років реальні кроки до формування енергетичної незалежності держави. Кроки по тому, щоби українська енергетична і газотранспортна система стала тим гарантом забезпечення безперебійності транзиту та отримання доходів для української держави, про який всі говорили, але так ні разу й не зробили.

Тому я прошу членів парламенту підтримати енергетичну незалежність України і проголосувати за ці закони.