Усі прагнемо індивідуального підходу до навчання дітей, особливо обдарованих. На жаль, це не завжди вдається, оскільки реалізація здібностей залежить від умов середовища, навчання і виховання. Чи можна все це діагностувати і проектувати?

Так, відповідають науковці Інституту обдарованих дітей, які під керівництвом кандидата педагогічних наук Валерія Киричука проводили дослідження, предметом яких було проектування розвитку обдарованості школярів і його психолого-педагогічного супроводу. При цьому визначено сутність, основні принципи, зміст, структуру проектування розвитку обдарованості учнів у навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу. Об∂рунтовано й розроблено психолого-педагогічний інструментарій проектування.

Результатом стало створення діагностично-проектуючого комплексу «Універсал 4 online», у якому поєднано 8 технологічних модулів: «Діагностика», «Аналіз», «Конструювання», «Моделювання», «Планування», «Творення», «Реалізація». Методичні умови соціально-педагогічного проектування забезпечено інструкцією.

 Комплекс на основі спеціально розроблених методик та інформаційних технологій дає змогу здійснювати цілісну психолого-педагогічну діагностику всіх учасників навчально-виховного процесу (учнів, педагогів, батьків), проводити системно-кореляційний аналіз стану розвитку обдарованості особистості школяра, конструювати тактичні задачі розвитку, проектувати особистісно розвивальний зміст, що уможливлює створення програми індивідуального розвитку обдарованої дитини на конкретний період. Експериментально-дослідну роботу з апробації створеного комплексу здійснюють у 29 загальноосвітніх навчальних закладах України.

На засіданні президії НАПН, де розглядали і схвалили роботу, підтвердили ефективність комплексу «Універсал 4 online» в експериментальних школах. Встановлено, що там змінилися підходи до освіти обдарованих учнів: на перше місце педагоги висувають розвиток особистості учня, його потенційних можливостей.

Триває різнопланова підготовка педагогів і адміністрації навчальних закладів до експериментальної апробації можливостей комплексу.  Її результати обговорено на п’яти всеукраїнських науково-практичних конференціях, десяти семінарах і «круглих столах», їх відображено у 76 наукових працях.

Нині діагностично-проектуючим комплексом «Універсал 4 online» користуються понад 500 загальноосвітніх навчальних закладів України, офіційно зареєстрованих на сервері Інституту обдарованої дитини.

Для забезпечення координації та надання методичної допомоги загальноосвітнім навчальним закладам, що працюють у системі проектування, діють 8 інформаційно-ресурсних центрів.

Результати роботи відзначили нагородою «Національне визнання наукових досягнень» організатори VI Міжнародного форуму-презентації «Інноватика в сучасній освіті-2014» у номінації «Електронний освітній ресурс».