Чи не найбільша експозиція образотворчої Шевченкіани. Завідувач відділу Віра Стецько зазначає, що в музейному зібранні є майже 170 творів живопису, графіки й скульптури тернопільських митців та авторів з інших областей країни. Виставили тільки 114 художніх робіт. Їх музей придбав чи йому подарували впродовж останніх понад 60 років. Час ніби історично й малий, проте вагомий, бо йдеться про різні соціально-політичні формації, мистецьку мову, бачення і прочитання Шевченка. Зрештою, шанувальники мистецтва можуть відчути розуміння творчої спадщини Великого Кобзаря неовізантистом Андрієм Наконечним. Полотно «За байраком байрак» він написав ще у тридцятих роках минулого століття. Інша справа, що лише торік цей твір подарував краєзнавчому музею син художника.

Мистецтвознавець Віра Стецько демонструє картину Миколи Шевченка «Український хутір біля Дніпра». Фото автора

Графічним листам, які творила в техніці кольорової ліногравюри львівська художниця Софія Караффа-Корбут, як твердили фахівці, не було рівних в українському мистецтві 1960-х років. Тернопільському краєзнавчому вона подарувала з десяток робіт. На виставці демонструють цикл її ілюстрацій до «Кобзаря». Заповітною мрією зобразити, розкрити, відтворити зміст Тарасових творів було й для відомого українського художника Василя Лопати. Чимало років свого творчого життя він присвятив ілюструванню «Кобзаря», за цю роботу удостоївся звання лауреата Національної премії ім. Т. Шевченка. 11 ліногравюр Василя Лопати є і у фондах музею, серед яких ілюстрації до поем «Гайдамаки», «Причинна», «Утоплена».

Як відомо, восени 1846 року Тарас побував у краї за завданням Археографічної комісії. Серед іншого, відвідав міста Кременець, Почаїв, селище Вишнівець. Записав народні пісні та легенди, виконав і сам кілька малюнків. Враження від поїздки знайшли відображення у його літературних творах. Спогади про зустріч з Тарасом Григоровичем передають місцеві жителі з покоління в покоління. З дитинства їх слухав і уродженець Почаєва художник Олекса Шатківський. На виставці можна ознайомитися з його роботою «Шевченко їде до Почаєва», яку написав 1964 року. А от інший тернопільський митець — Ярослав Омелян зосередив свою творчу увагу на Тарасових відвідинах старовинного Кременця. Автор створив і чимало екслібрисів на тему Шевченкіани.

Ігор Бортник. «Тарас Шевченко. Думи мої, думи». Фото автора

Про всі твори станкової графіки, книжкової ілюстрації, екслібрису, виконані у техніці офорту, ліногравюри, літографії, а також скульптурні, які зібрали на виставці до 200-річчя Тараса Шевченка, й не розповісти. Авторами їх є майже 50 митців. Серед них і славетні імена Василя Касіяна, Олександра Івахненка, Михайла Дерегуса, Івана Марчука, інших. За змістовим планом експозиція не менш захоплююча. Адже представлені портрети Генія українського народу, композиції на теми життя й творчості Великого Кобзаря, художні роботи за мотивами Шевченкових творів, пейзажі, що пов’язанні з вшануванням його імені.

Окрім великої виставки образотворчої Шевченкіани, в краєзнавчому музеї розгорнули й філателістичну експозицію. Можна ознайомитися також з медальєрним мистецтвом. Захоплення неодмінно викличуть представлені видання різних років «Кобзаря», рідкісні документи. Шевченкова тема значимо звучить і у виставлених зразках декоративно-ужиткового мистецтва. Не могли, звісно, працівники музею обійти й той факт, що Тернопільщина належить до тих областей, де чи не найбільше спорудили пам’ятників Тарасові Шевченку. Тож ці скульптурні композиції постають з фотовиставки. Варто зауважити, що перший такий пам’ятник з’явився 1911 року в с. Бурдяківці Заліщицького району.