НЕПЕРЕВЕРШЕНІ

Столичні шанувальники подивилися сценічні роботи двох легендарних режисерів - Роберта Стуруа та Еймунтаса Някрошуса

Наприкінці жовтня в столиці побував на гастролях Тбіліський державний театр ім. Шота Руставелі (Грузія), показавши виставу "Бідерман і палії", поставлену Робертом Стуруа за "повчальною п'єсою без моралі" швейцарського драматурга Макса Фріша. Та її моральний підтекст очевидний - фашизм з'являється там, де в свідомості людей відбуваються зміни, що створюють передумови для нього. Трагедію з елементами шоу допомагали режисерові втілити в життя його однодумці -художник Георгій Алексі-Месхішвілі, композитор Гія Канчелі та актори трупи, серед яких були й знайомі столичним глядачам Заза Папуашвілі, Ніно Касрадзе, Ія Сухіташвілі.

А вчора й сьогодні кияни насолоджувалися виставою "Ідіот" за однойменним романом Федора Достоєвського, яку показував театр "Meno Fortas" під керівництвом Еймунтаса Някрошуса. Відколи режисер створив у 1998 році свій "Храм мистецтв" (а саме так перекладають назву театру), українські глядачі не раз могли переконатися, що кожна з показаних сценічних робіт майстра за своєю високою духовною наповненістю - справжня священнодія, що спонукає нас до самозаглиблення й осмислення не просто людського життя, а Буття - з його поєднанням природного й соціального, вічного й мінливого, земного й небесного.

Недарма чимало глядачів зізнаються, що саме вистави Някрошуса вважають "головним художнім потрясінням" свого життя. Визнання талановитого митця давно вже вийшло за межі його рідної Литви. Його відзначено багатьма державними й театральними преміями як колишнього Союзу, так і Російської Федерації, міжнародною премією Спілки театрів Європи "Нова театральна реальність в Європі", а в 1992 році названо кращим режисером континенту.

Вистави Някрошуса бачили в багатьох країнах світу, де неодмінно примножувалось число його шанувальників. До речі, прем'єра "Ідіота" відбулася не в Литві, а в Італії, де на неї приїхали до Тіволі дев'ятсот глядачів з усієї країни. Було її також показано в Португалії та Росії. Син режисера художник Маріус Някрошус вирішив зоровий образ вистави як великий вітрильник із метафорами-щоглами, під якими й розгортаються на сцені всі події роману Достоєвського. Режисер досліджує їх докладно, всебічно, повільно, залучаючи до цієї творчої п'ятигодинної "роботи" й глядачів. Та тривалість вистави ніде не викликала нарікань театральних критиків, бо вони побачили на сцені, серед інших її кращих якостей, багато "ніжності, світла, краси".

Гастролі театру "Meno Fortas" проходили за підтримки Міністерства культури і туризму України та Посольства Литви в Україні. А зробили їх можливими, як і виступ у Києві грузинських митців, Фонд Василя Даниліва "Світло мрій" та Продюсерська компанія ArtHouse. До речі, фонд, який надає допомогу дітям, позбавленим батьківської опіки, вважає своїм завданням також підтримку соціально значущих проектів у сфері культури та духовності. Тож його працівники пообіцяли посприяти ще й проведенню гастролей Національного академічного драматичного театру ім. І. Франка в Грузії, де їх давно вже мріють побачити.
 

Людмила ЖИЛІНА
для "Урядового кур'єра"