Німецькі телевізійники знайомилися з роботою Першого Національного, розповідали українським колегам про те, якими мають бути новини суспільного мовця, провели тренінг для команди новинарів. Представники Deutsche Welle Akademie та каналу ARD Хайке Янсен та Александр Ланг також відповіли на численні запитання, які цікавили журналістів. 

На запитання «Чи можна новини Першого Національного залишити в межах суспільного мовлення в тому вигляді, в якому вони є нині?» Хайке Янсен відповіла так: «Ці новини близькі до суспільних. Однак варто пам’ятати, що є певні технічні обмеження і журналісти мають ставити більше запитань. Їм є ще чого повчитися, проте вони на правильному шляху.

Німецькому мовленню знадобилося майже 70 років, щоб розвинути стандарти, яких воно дотримується тепер. У Німеччині лише після війни зрозуміли, що медіа мають стати незалежними. У зв’язку з цим і виникла ідея, щоб діяльність суспільних медіа оплачувало саме суспільство. Нині в нас є окремий податок на суспільне мовлення. Це дає змогу йому належати лише народу. Ви мали на такі зміни менше року і, гадаю, за такий короткий період досягли добрих результатів.

На шляху до встановлення свободи медіа в Україні є дві основні загрози. Перша — це політики, які не завжди зацікавлені, щоб вільні медіа існували. Друге — позиція суспільства, яка теж дуже важлива. Часто населення країни прагне чути в новинах підтвердження власної позиції. Коли ж люди чують те, що не відповідає їхній думці, їх це дратує. Треба, щоб вони самі зрозуміли цінність вільних медіа, неупередженої інформації для їхньої власної свободи, для безпеки країни, для достойного рівня життя. На Першому вже є база, яка допоможе за найкоротший період досягти таких змін. Головне, щоб політична воля, яка існує у країні, не змінилася».

Александр Ланг, відповідаючи на запитання, які теми мають переважати в новинах суспільного мовця, зазначив: «Основне завдання суспільного мовця — належно інформувати суспільство. Надавати факти, які допоможуть кожній людині бути членом суспільства, брати участь у його житті. Також обов’язково треба звертати увагу на корупцію, адже це руйнівний чинник, що заважає досягненню високого рівня життя. Звісно, корупція існує всюди, і Німеччина — не виняток, але боротьба з нею має тривати, і суспільний мовець повинен постійно роз’яснювати її негативні наслідки. Найпершим ворогом корупції має бути суспільний мовець, який говорить правду і нічого не приховує.

Українців цікавило й те, чи є країни, де суспільне мовлення можна вважати за взірець. Гості зазначили, що, на їхню думку, серед таких — Німеччина, Великобританія, Франція. Також хороший приклад — країни Скандинавії, зокрема Швеція. Чого не можна сказати про США, де великої уваги надають публічності, й Італію, де чимало медіа належать одній людині — Сільвіо Берлусконі. Водночас наголошувалося, що жодне ЗМІ і жодна країна не ідеал. 

Сергій ДМИТРУК
для «Урядового кур’єра»