ПРОБЛЕМА

На ремонт пошкодженого напіввагона залізниця витрачає від 500 до 1,5 тисячі гривень

Із приводу бездумного псування майна неадекватними людьми літературний геній висловився досить точно: це розруха в головах. І хоча класик мав на увазі комунальну сферу, цей постулат універсальний. Він годиться для характеристики будь-якого  зловмисника, що безпричинно псує все довкола себе. Нещодавно наша газета писала про пасажирів-варварів, які з вагонів приміських електричок видирають геть усе, а потім скаржаться на брак сервісу. Однак з’ясувалося, що не менше потерпають і вантажні вагони, але вже через варварську експлуатацію тих, хто ними користується.

 За даними Укрзалізниці, за шість місяців цього року через порушення технічних умов вантажних операцій, правил експлуатації при маневровій та поїзній роботі зафіксовано  3415 випадків пошкодження вантажних вагонів  на суму 6,52 мільйона гривень. Торік було трохи менше, але неістотно. Тобто це вже тенденція.  Лише за червень цього року  виявлено  509 пошкоджених вагонів.

Залізничники ведуть статистику й щодо того, де саме пошкоджують рухомий склад.  На території України за півроку  понівечено 2405 вагонів (70% загальної кількості пошкоджених). Причому 22% припадає на  морські торговельні порти. Приміром, під час навантаження, вивантаження та маневрової роботи в Одеському морському торговельному порту пошкоджено 190 вантажних вагонів на суму 270,5 тисячі гривень, в Іллічівському — 165 вагонів (68,2 тисячі), у порту Южний — 157 вагонів  (96,2 тисячі).

Тож не дивно, що за шість місяців 2013 року на Одеській залізниці зафіксовано 935 випадків пошкоджень на суму 986 тисяч гривень. Кількість пошкоджень збільшилась на 247 вагонів порівняно з аналогічним періодом торік. Передусім потерпає рухомий склад під час розвантаження сипучих матеріалів грейферними кранами. Такий вид розвантажувальних робіт портовики часто використовують із порушенням державного стандарту, згідно з яким відстань між вантажозахватним механізмом і вагоном під час переміщення має бути не менш як 0,5 метра. Остаточне ж розвантаження треба проводити вручну, однак цього ніхто не робить.

 На жаль, Укрзалізниця потерпає і від закордонного варварства. І хоч воно не таке масштабне (30% загальної кількості пошкоджень), сума збитків набігає чимала: 567 тисяч гривень. У сумнозвісних лідерах опинилася  Словаччина: 793 вагонів на суму 420 тисяч грн.

Вітчизняний перевізник намагається протидіяти такій «колгоспній» експлуатації свого майна в Україні й за кордоном. Задля збереження вагонного парку проводить разові перевірки і влаштовує місячники контролю. За їхніми результатами  ревізори склали 1621 припис про заборону вантажних операцій. Попередили й тих вантажоодержувачів, які здійснюють вивантаження напіввагонів за допомогою вже згаданих грейферних кранів. Залізничники вимагають замінити такі крани  вагоноперекидачами. Якщо ж розвантажувачі не послухаються, з 1 січня 2014 року потраплять під заборону. Захід вимушений, але виправданий. Через пошкодження рухомого складу залізничники проводять багаторазові відновлювальні кузовні роботи, що призводить до фінансових збитків і зменшує термін експлуатації вагонів. А щоб відремонтувати лише один пошкоджений напіввагон, залізниця витрачає від 500  до 1,5 тисячі гривень.