Днями Антимонопольний комітет України (АМКУ) після свого розслідування заявив про ще можливе зниження вартості бензину і дизпального вже найближчим часом. Пов’язано це з падінням цін на нафту на світовому ринку. Так, ринкова ціна А-95 має становити 14,1 гривні. Усі заправні станції будуть зобов’язані знизити ціни на 1,5—2 гривні на кожному виді пального. 

Заправки, які не дотримуватимуться цієї вимоги, будуть покарані штрафами. Нагадаємо, що останні кілька місяців на світовому ринку вартість нафти впала майже на 30%. Це мало б привести до пропорційного зниження ціни на пальне і на вітчизняних АЗС, стверджують в АМКУ, але власники заправних станцій продовжують заробляти, не бажаючи значно знижувати ціни на нафтопродукти.

Тому комітет був змушений порушити 77 справ (на 139 регіональних ринках) про зловживання нафтотрейдерами монопольним становищем. Про це повідомив в.о. голови комітету Микола Бараш. За його словами, справи стосуються наступних гравців: ПП «Лукойл Україна», ПП «Окко нафтопродукт», ТОВ «ВОГ Рітейл», ТОВ «Золотий екватор» та ТОВ «Альянс Холдинг».

Як уточнив високопосадовець, розслідування стосовно цих компаній охоплюють 40% ринку нафтопродуктів держави. Втім, на його думку, це ще не кінець. Адже наразі АКМУ вивчає загалом 3/4 українського ринку бензинів, і перевірка торкнеться одного з найбільших вітчизняних виробників нафтопродуктів ПАТ «Укрнафта» та інших українських компаній.

Крім того, він сказав, що під час розслідування брали до уваги три основні чинники, які впливають на вартість. Це завищена маржа. Так, за даними самих компаній, вона становить 500 гривень на тонні. Але аналіз комітету (на основі даних, наданих компаніями) свідчить, що, завдяки вертикальній інтеграції, прибутки виробників бензинів «на пістолеті» становлять 3—4 тисяч гривень на тонні або навіть більше!

Також «грають» на якості бензинів (особливо євромарки), яка дає компаніям додаткові доходи. Зрозуміло, що до цього треба приплюсувати надбавку на АЗС. «Цей показник у них становить мінімум 50%. До того ж освітлення, касир, охорона і багато чого іншого вже компенсовано вартістю пального. І сама по собі АЗС, надаючи додаткові послуги, додаткових затрат не несе», — пояснив в.о. голови АМКУ.

У свою чергу президент асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук стверджує, що ціни на АЗС ніхто не завищує, а нормальній роботі операторів заважає дефіцит валюти і неможливість її купити за встановленим Нацбанком індикативним курсом. «Ми звернулися до регулятора та Прем’єр-міністра, повідомили про стан справ з індикативним курсом і неможливістю виконання контрактних зобов’язань», — додав він.

Утім наразі в Україні вартість бензину знаходиться в коридорі 16,1—16,9 гривень за літр, коли ще тиждень тому пальне коштувало на 30—40 копійок дорожче. Загалом з початку 2014 року бензин подорожчав майже на 50%.