Світ був вражений документальними кадрами з протестного Майдану. Іржава залізна дошка зі слідами пожежі й написом «Люди, задумайтесь» стала визитівкою тих подій. Щоправда, мистецькі твори грунтуються на таланті та громадянському сумлінні творців.

Днями у креативному просторі київської галереї G 13 у Балтійському провулку відкрилася фотовиставка «Сім мадонн Майдану». Її меседж — «Зростаючий Рід переможе Тривогу та Безвихідь тому, що Віра у Людяність лише Нетлінна». Експозиція та її онлайн-демонстрація висвітлює ставлення фотохудожника Марфи Васильєвої та її команди до Майдану. «Весь світ побачив, хто така в ситуації війни українська жінка, яка перемагає жах».

Сім мадонн Майдану

Сім мадонн — це сім моделей, яких обирали у Фейсбуці. Вони втілюють Тривогу, Безвихідь, які співіснують із Вірою та Людяністю. Ці образи Марфа вписала у реалії революції. На семи фото молодих жінок у білих покривалах знято в різних стадіях материнства. Ауру експозиції активізував натуралістичний компонент виставки — сіно, яке викликало асоціації з Віфлеємом.

«Для мене це була масова демонстрація проти смерті. Митець, що взявся за тему Майдану, повинен бути людяним і знати, чого хоче.

Не можна міняти людські цінності на глянець і табло».

Фотохудожник
Марфа ВАСИЛЬЄВА

Жінки на фото — на тлі Майдану: гігантський прапор на Українському домі, закопчений Будинок профспілок із рожевими плямами. Вони на тлі вогню і диму в білих шатах постають як чистота поривань Любові й Нетлінності, як символ життєдайності захисників Людяності. Пафос зображень спонукає до узагальнень і великих літер. Врізається в пам’ять великий план молодого обличчя на тлі скаліченого металевого листа з написом «Люди». Сліди на бетоні, вкритому попелом, постають слідами історії сучасної України.

Демонстрація проти смерті

Головна думка проекту, що на Майдані Незалежності під час революції гідності склалася нація, яка через протест об’єдналася заради майбутнього дітей. Марфа Васильєва зазначає: «Для мене це була масова демонстрація проти смерті. Митець, що взявся за тему Майдану, повинен бути людяним і знати, чого хоче. Не можна міняти людські цінності на глянець і табло. Розумію, що тирани — то недолюблені діти. І великі гроші не замінять любові. Гроші — тлін. Займаюся індивідуальністю людей, люблю портрети. Наступний проект планую в Європі. Він буде пов’язаний зі зміною станів людини».

На виставці продемонстрували відео, яке об’єднало образи жінок з фактажем Майдану. Творці відео у супроводі тужливої української пісні означили свій трагічно-ліричний погляд на подвиг Небесної Сотні».

У зображенні доречно застосовано технічний прийом — зворотний хід плівки. Він стає світоглядним акцентом у художніх засобах невеликого і місткого фільму. Відеомонтажер Віктор Радкевич вважає: «Світ іде назад, а ми вперед».

Фотограф-оператор Олексій Максимов розмірковує про етичні аспекти своєї творчості: «Я носив протестувальникам чай та їжу, але не знімав. На мою думку, це блюзнірство — фотографувати, як гине людина». Вони вважають, що за певних умов «професіоналізм не працює», суперечить людяності.

На семи фото молодих жінок у білих покривалах знято в різних стадіях материнства. Фото з сайту 7madonnas.com

Організатори виставки сподіваються, що їхній проект увійде в топ-10 в Google, де він почав функціонувати українською, англійською та російською мовами. Вони зазначають, що «звертаються до світової спільноти, щоб донести надії, сподівання і віру українського народу, а також максимально актуалізувати і розвернути тему України у світі. Життя — це передусім розвиток, творчість. Ми прагнемо, щоб під час тривожних подій в Україні люди не забували про вічні цінності й прості речі, про віру в краще і бажання творити добро». 

Георгій-Григорій ПИЛИПЕНКО 
для «Урядового кур’єра»