Південний Буг — третя за довжиною річка України, яка є виключно українською. Бере початок на Поділлі, протікає центральними і південними областями (Хмельницька, Вінницька).

Упродовж століть назва річки змінювалася. Турки називали її Ак-су, що означає «біла вода», греки — Гіпанісом або Іпанісом. Слов’яни нарекли річку Богом, у розумінні «багата» або «та, що тече багатою, родючою землею». Вважається також, що назва річки походить від слова «бгати», тобто згинати, звідси «кривий», «покручений».

Кривим та покрученим Південний Буг ще залишився. Але вже не багатим і не глибинним. Річка замулилася, зміліла, втратила глибину. Якщо раніше тут ходили катери та кораблі, нині хіба що рибальський човен чи яхта пропливають фарватером. Тему питання розчищення річки та відновлення водного транспортного сполучення порушували на всіх рівнях: державному та місцевому. Розчищати державну водну артерію начебто мали б підприємства та установи державні. Не розчищали. Більш зацікавленим виявився приватний бізнес. Адже знають вигоду — найдешевше транспортування водою.

Фото надане автором.

Стартували днопоглиблювальні роботи на Південному Бузі  із села Сапетня Миколаївського району силами компанії «Нібулон». Ця компанія  знайшла свого часу вихід зі складної ситуації, започаткувавши інвестиційний проект, повна реалізація якого може вдихнути нове життя в аграрну та морегосподарську галузі України та ключові водні магістралі. Проектом передбачено будівництво вантажного флоту, транспортної інфраструктури для зберігання і перевантаження зерна, реконструкцію шлюзів та поліпшення судноплавних умов водних шляхів. Зокрема на річці Південний Буг — від Вознесенська до Миколаєва.

На  жаль, транспортний потенціал Південного Бугу, який донедавна був однією з найбільш завантажених водних артерій країни, майже не використовують. І це попри те, що є значні сировинні запаси корисних копалин в Україні та Миколаївському регіоні зокрема, а підвищення значення водних перевезень в аграрному секторі здатне забезпечити стабільний попит на вантажні перевезення Південним Бугом.

Для підвищення рентабельності водних перевезень необхідно забезпечити рух суден Південним Бугом з більшою вантажопідйомністю та осадкою на кшталт «річка — море». Це дасть змогу здійснювати прямі рейси в морські порти Дніпро-Бузького регіону для довантаження великих суден. Істотна умова таких змін — поліпшення судноплавних умов водних шляхів від Вознесенська до Миколаєва.

Перебуваючи нещодавно в Миколаєві, Президент України Петро Порошенко особисто дав старт днопоглиблювальним роботам на річці, які компанія «Нібулон» вирішила проводити самостійно.

Позитивні результати для регіону очевидні. Вони полягають у доведенні щорічних перевезень річкою до мільйона тонн зернових та олійних культур. Тож з автомобільних шляхів буде знято мільйон тонн вантажів. У перспективі річкою планують перевозити до мільйона тонн будівельних матеріалів; відкрити Південний Буг для інвесторів; зменшити вартість перевезення вантажів та збільшити рентабельність вантажних перевезень водним транспортом; знизити навантаження на залізничні шляхи та автомобільні магістралі; знизити техногенне навантаження на навколишнє природне середовище; завантажити роботою металургійні, суднобудівні, судноремонтні підприємства України через попит на будівництво сучасного буксирного і вантажного флоту, перевантажувальних терміналів; створити нові робочі місця, наповнити державну скарбницю податками; залучити додаткові інвестиції в аграрну, морегосподарську та супутні галузі, стимулювати їх розвиток.

Тож згодом Південний Буг може стати не лише місцем для вилову риби, а й судноплавною водоймою.