Українські автовласники, які їдуть за кордон, зобов’язані придбати «Зелену картку» (вид страхування, що убезпечує винуватих у ДТП українців за кордоном від непідйомних для них виплат постраждалим-іноземцям). За даними Моторного (транспортного) страхового бюро України, кількість договорів міжнародного страхування торік зросла на 8,7% порівняно з 2014-м, або до 764 694.

«У разі ДТП за кордоном нашим співвітчизникам доведеться компенсувати збитки за європейськими досить високими лімітами за шкоду майну та здоров’ю, які можуть сягати кількох сотень тисяч і навіть мільйонів євро. Тому МТСБУ в разі аварій сплачує відшкодування за власника «Зеленої картки» місцевому (яке є в кожній країні) моторному транспортному бюро», — пояснює менеджер з комунікацій страхової компанії «PZU Україна» Олександр Мельничук. 

Наприклад, ліміт (максимальна виплата) на кожного потерпілого в Польщі та Румунії становить 1,5 мільйона євро, в Австрії — 5 мільйонів євро. 

У деяких країнах відповідальність узагалі безлімітна, зокрема у Франції, Великій Британії, Ізраїлі. Це означає, що заплатити доведеться стільки, скільки визначить суд. І в разі необхідності довічного утримання сім’ї потерпілого платити доведеться все життя. Тому краще, якщо за водія заплатить страхова компанія. Якщо така компанія збанкрутує, то це за неї зробить бюро (договори «зелених карток» в Україні укладають дев’ять страховиків).

Якщо ви ще не виїхали за кордон і виявили, що поліс, куплений у страхового агента, підроблений або недійсний, потрібно звернутися в компанію, яка є страховиком з цього поліса (подати заяву в офіс). Фото Володимира ЗAЇКИ

Нюанси закордонної безпеки

З 1 січня цього року страховий ринок України перейшов на нову форму страхового сертифікату «Зелена картка», який дає змогу перевірити справжність бланку і захистити його від шахраїв. За оцінками Моторного (транспортного) страхового бюро, щороку ринок «Зеленої картки» від обігу фальшивих і фальсифікованих полісів втрачає приблизно 50 мільйонів гривень.

«Кількість фальшивих полісів «Зелена картка» цього року зменшилася, оскільки прикордонники перевіряють їх під час перетину кордону, а МТСБУ надає можливість перевіряти їхню достовірність на своєму сайті. Тому, якщо, наприклад, автовласник вантажівки або автомобіля за кордоном надаватиме «Зелену картку» для… мотоцикла (таке раніше траплялося через неуважність водіїв, яким спритні ділки підсовували менший за вартістю поліс), то це вже розглядатимуть як шахрайство самого власника авто і каратимуть штрафом або в разі аварії водій муситиме відшкодувати збитки від ДТП власним коштом», — констатує Олександр Мельничук.

 Ще водіям слід звертати увагу на напрямок маршруту у своїй «Зеленій картці». Траплялося, коли замість напрямку «Європа» страхові шахраї продавали напрямок «Білорусь, Молдова, Росія», хоч гроші брали «європейські». Якщо людина потрапила в аварію за кордоном і не знає місцевої мови, це слід обов’язково зазначити в протоколі поліції для уникнення хибних інтерпретацій ваших слів у подальшому. Оригінал поліса треба залишити собі, а поліції та представникам іншої сторони в ДТП (у разі користування європротоколом) надавати копію цього документа.

Бажано купувати поліси, виписані через систему Green Card Online (їх заповнюють друкарським способом, а не вручну). Страховики попереджають, що виписують поліс вручну зазвичай тільки в крайньому разі — якщо з технічних причин неможливо зв’язатися з системою Green Card Online. Додатково перевірити справжність бланка «Зеленої карти» можна самостійно: його зовнішній вигляд має відповідати контрольному примірнику, розміщеному на сайті МТСБУ. Він має містити захисні елементи, що виявляють під час просвічування ультрафіолетовою лампою. На оригінальному екземплярі поліса не має бути жодних печаток.

«Щойно ви виявили, що поліс підроблений або недійсний, потрібно виконати наступні дії. Якщо його купили у страхового агента, необхідно звернутися в компанію, яка є страховиком з цього поліса (подати заяву в офіс, якщо ви ще не виїхали за кордон, а якщо виїхали — придбати поліс внутрішнього страхування цивільної відповідальності країни перебування). Після повернення в Україну сповістіть письмово страхову компанію про купівлю такого поліса», — говорить начальник департаменту врегулювания збитків СК «ІНГО Україна» Олег Коваленко-Кужольний.

Якщо поліс було укладено в офісі страхової компанії, необхідно звернутися із заявою на адресу МТСБУ. Якщо сталася ДТП з участю автомобіля, у власника якого був недійсний поліс «Зеленої карти», рішення про проведення виплати приймає страховик або бюро після розгляду обставин кожного конкретного випадку.

Тарифи й надалі зростають

Моторне (транспортне) страхове бюро України у зв’язку зі зростанням курсу євро з 18 лютого цього року підвищило вартість полісів «Зелена картка» для тих, хто виїжджає за кордон на автотранспорті на 9,8%. Незадовго до цього — 25 січня 2016 року — поліси подорожчали на 6,1%. Ці тарифи встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 6 січня 2005 року і визначено в євро. Відтоді їх не переглядали.

Згідно з цим документом, найдорожче для власників «Зеленої картки» страхування автобуса (117,6 євро за 15 діб). Придбання страхового сертифіката на такий самий період для вантажного автомобіля коштуватиме 57,78 євро, для легкового місткістю до 9 людей — 44,99 євро, мотоцикла — 16,36 євро, причепів, напівпричепів — 9,2 євро.

За даними МТСБУ, страхові премії за 2015 рік із «Зеленої картки» зросли на 71,17% і сягають майже 846 мільйонів гривень. При цьому рівень виплат із зазначеного виду страхування у бюро не уточнюють.

Як інформує Нацкомфінпослуг, рівень виплат із такого виду страхування, як «Зелена картка», становить за 9 місяців 2015 року (свіжіших даних на сайті відомства немає) 141 мільйон гривень, або 22% рівня премій. За аналогічний період 2014 року цей показник становив 28,9% (103 мільйони гривень). На офіційний запит «УК» до МТСБУ та Нацкомфінпослуг, в якому зокрема йшлося про те, чим зумовлений такий постійно низький рівень виплат або такі високі ціни із «Зеленої картки», і чи є економічно обгрунтованими нині тарифи на автоцивілку за договорами міжнародного страхування, редакція відповіді не отримала.

 На жаль, це питання й самі страховики коментують неохоче. Деякі з них пояснюють рівень виплат за «Зеленою карткою» залежністю від кількості страхових випадків за кордоном та зменшенням (або збільшенням) числа тих, хто подорожує за кордон. Оскільки ліміти виплат у європейських країнах дуже високі, то навіть кілька таких великих виплат можуть кардинально змінити картину. «Порівнювати показник рівня виплат за «Зеленою карткою» в ЄС та в нас некоректно, оскільки в Європі немає поділу на внутрішні та «закордонні» поліси, як в Україні», — зазначає Олександр Мельничук.

Цікаво, що, за даними сайту бюро, згідно з реєстром його депозитних договорів на розміщення коштів Централізованого страхового резервного фонду страхових гарантій (його формують із внесків 9 страховиків — повних членів МТСБУ, яких страхують за «Зеленою карткою». — «УК».) станом на 1 січня цього року, сума розміщених страховими компаніями коштів у п’яти українських банках становить 482,3 мільйона гривень, близько 6,1 мільйона доларів і 3,5 мільйона євро. Тобто в страховому резервному фонді МТСБУ завдяки надходженням від полісів «Зеленої картки» грошей у рази більше, ніж чистих страхових виплат від усього українського страхового ринку з цього виду страхування за 9 місяців минулого року — 775 мільйонів гривень (дані й Нацкомфінпослуг)!

«Коли 2005 року запроваджували тарифи із «Зеленої картки», їх прописували із запасом на банкрутства компаній і фальшиві поліси, зважаючи на найгірші припущення. Тепер у МТСБУ накопичили велику статистику та значну суму додаткових резервів, тому, мабуть, варто було б переглянути тарифи у бік зниження з огляду на кризу та економічні показники провадження цього виду. Нинішні високі тарифи обертаються надприбутками для страховиків і навряд чи стимулюватимуть їх активно впроваджувати нові технології», — сказав «УК» один із експертів.

Крім того, хто може гарантувати, що великі суми на депозитах від надходжень «Зеленої картки» буде використано на благо страхового ринку і з ними нічого поганого знову не трапиться, як із майже 250 мільйонами гривень, що «зникли» у «Брокбізнесбанку»?!

Нині держава регулює ціни, і співвідношення премій до виплат з автоцивілки має бути не менш ніж 70%, при цьому рівень виплат «Зеленої картки» в останні роки становить у середньому 25—30%. І це при тому, що залучають значні суми. Виходить, що транспортні підприємства та громадяни роками переплачують сотні мільйонів гривень з цього виду страхування. На жаль, у нашій країні усталеною залишається практика лише щодо підвищення тарифів.