Книжковий фестиваль розпочався зі знакової події, яка поєднала два значимі міжнародні заходи, що одночасно відбувалися наприкінці травня в столиці.

В арт-просторі «Майстер-класу» в оточенні 15 робіт живописних робіт Олександра Дубовика кінофестиваль «Молодість» презентував його книгу-альбом «Чорно-біле кіно»». Галерея на 4 поверсі перетворилася на храм сучасного мистецтва. До 15 червня глядач має змогу зчитати палімпсести його «Букетів» і «Діалогів». На графічному автопортреті 1962 року митець, якого мистецтвознавець Ольга Петрова вважає енциклопедистом, наче вглядається в себе — тепер вже легенда сучасного українського живопису. Лауреат Шевченківської премії Тетяна Кара — Васильєва назвала його «інтелігентом кисті і філософом пера».

«Мене найбільше радує, що мене восхваляють жінки, — усміхався 87-літній метр, — Я люблю чорно-біле кіно з його драматизмом. З цього постала моя нова книга».

Меценат Євген Уткін, який відкривав презентацію, розмірковував: «Це роботи екстракласу великого митця. Ми інвестуємо в культуру, що міняє світ на краще. Культура залежить і від однієї людини, яка створює творчий простір». Зазначу, технологічні розробки компанії пана Уткіна сприяють потужності нашої армії: «Коли в Росії все розвалиться, ми поїдемо у наш Крим і в нашу Кубань — я сам з Кубані».

Білі зображення і тексти на 221 чорній сторінці книги-альбому Дубовика «Чорно-біле кіно» стало явищем книжкового дизайну для гурманів графіки і письменства.

На VIII «Міжнародному книжковому Арсеналі» вдосталь пропозицій для бібліо — гурманів. Вражає черга за квитком, який коштує 60 гривен. Засмучує, що більше половини українців не читають книжок, а чверть прочитали за рік лише одну книгу. Радує, що в Києві відкриваються нові книжкові магазини, як от «Дім книги». «Книжковий Арсенал» став інтелектуальним святом читача з усіма дотичними до видань, зокрема, ілюстраторів, дизайнерів, промовтерів… 150 видавництв, 200 українських та 100 закордонних письменників з 31 країн. І 500 подій! Спеціальний гість — Братиславський книжковий фестиваль — BraK. Фокус-тема: «Проект майбутнього» про мрії людства і місце людини в світовому демократичному порядку з гібридними викликами сьогодення. Фахівці розмірковували, як протистояти дегуманізації технологій. На фестивалі діяла інтелектуальна платформа, а також благодійні, перформативні проекти, виставки і кінопокази, зокрема, з фрагментами «Технополісу» (1927) Ф. Ланга, де передбачено засилля хмарочосів, авто і поклоніння населення різним гуру. «Нові часи» (1936) Чарлі Чапліна смішили і жахали абсурдом антилюдяного конвеєра і технологізмом побуту. Заримували увагу листи — інсталяції з текстами пісень на більш, ніж 300-літній стіні Арсеналу.

Придбати цікаву книжку тут зміг кожен відвідувач. Фото Володимира ЗАЇКИ

Проект «Разом — за природу» зазначав, що куплена книга буде «відшкодована» висадженим деревом в Карпатах. Підрахунок вели покупці. На електронному стенді о 16 годині 2 червня з’явилася цифра — 23 тисячі, але свято книги тривало аж до вечора 3 червня.

Цьогоріч для дитячої літератури виділили окремий простір з програмою «Далі буде!..», але робот, схожий на яйце, в оточенні дітей катався і запрошував «фоткатися» з ним на «дорослій» частині експозиції.

Щедро була представлена література від культурних фундацій — австрійської, грецької, чеської, ізраїльської, італійської та інших країн. США з 2000 року посприяло більше 100 перекладам американських авторів українською. Угорський стенд пропонував під однією обкладинкою Шевченка угорською і Шандора Петефі українською. Найбільш представницьким став німецький стенд за участю Франкфуртського книжкового ярмарку. Він організував віртуальну інсталяцію Кафкіанського «Перевтілення» героя в комаху, найкрасивіші виставкові каталоги 2017 і нагородив переможців «Найкращого книжкового дизайну — 2018».

Може після підписання Президентом 10-річчя української мови держава збільшить за кордоном наші культурні фундації, щоб поширювати українську мову і досягнення нашої культури? До речі, Президент Порошенко в оточенні численних охоронців і телекамер зупинився біля стенду «Разом — за природу» в день відкриття фестивалю. А 2 червня непарадного Вакарчука з трьома книжками в руках супроводжувала до стенду Туреччини директор «Мистецького Арсеналу» пані Островська — Люта. Без ажіотажу. Рок-ідол оглядається по сторонам: «Добре, що ми сьогодні прийшли».

Деякі читачі не спішили купувати вподобану книгу, бо її можна було придбати за іншою ціною. Захоплюючий роман братів Капранових «Забудь — річка», який увійшов у шорт — лист ВВС, продавали і за 140, і за 100 і за 50 гривен. Найдорожчою виявилася антикварна пропозиція «Букініста на Печерську» видана 1888 року вагою 10 кг. Компіляції «Пандектів» і «Тантикона» Преподобного Никона Чорногорця, який жив у ХІ столітті, коштували 90 тисяч гривен. Антикварними фахівці вважають видання до 1941 року, а ціна залежить від унікальності та затребуваності книги. Цінуються прижиттєві видання класиків ХІХ століття.

Костянтин Климчук — гендиректор видавництва «Час Змін Інформ» з Білої Церкви коментує: «Тут бачиш літературні тренди, чого прагне читач. Наш успішний дебют в «Арсеналі» став вагомим поштовхом в роботі. Бокс коштує 2 тисячі гривен і витрати вже відбиті. Придбав для дітей третє видання «Улюблених віршів» і «Казки Лірника».

Сергій Жадан сказав, як легко зараз надрукувати твір. Чому й ні: 1300 гривен за сотню примірників з будь-якою маячнею в рамках чинного законодавства в редактурі автора для своїх приятелів. А маючи 2 тисячі доларів можна надрукувати після кваліфікованого відбору 1000 примірників, які розповсюдить по Україні поважне видавництво. Дієвими для сучасних авторів стали різноманітні літературні конкурси.

Недалеко від розкладки конкурсу «Коронація слова» зустрічаю її очільника Юрія Логуша з важкими художньо — історичними альбомами. Він зауважує, що «для нас з дружиною книжки — це все, — і додає, — Восьмий книжковий форум став ще масштабнішим, побільшало ентузіазму в читачів, бачу, як буйно розвивається українська література і вже не так хвилююся за неї, але нема критичної журналістики, без якої нема демократії в будь-якій сфері».

Здивували нечисельність електронних книжок і засилля перекладної літератури минувшини, якими завалені бібліотеки, хоч і не в такій привабливій поліграфії.

Одні мої друзі скуповували книги десятками, інші обмежувалися знімками обкладинок на мобільник, щоб потім знайти потрібні видання в «неті», дехто хизувався подарунками авторів.

Доволі часто потрапляли в поле зору книги Василя Шкляра, от як четверте видання «Чорний Ворон. Залишенець» (2018). В Україні бум на історичну літературу. Багато нових художніх творів продовжують літературний концепт та ідеологію «Чорного Ворона». Їх гасло: «Свобода слова проти страху і приниження». Немало творів видані одночасно і українською, і російською. Затребувані однаково.

Перед презентацію книги «Лукаш назавжди» Богдан Жолдак обґрунтовує мені: наш видатний перекладач знав 20 мов, німецькі фахівці вважають, що принциповий Микола Лукаш в 1952 році «пояснив» їм геній Гете.

Змістовною була презентація книги визначного художника і «практикуючого» культуролога сучасності «Реальності Тіберія Сільваші».

Для пенсіонерки, яка опинилася поруч в кав’ярні, найцікавішою презентацією була за участю Патріарха Київського і Всієї Руси — України Філарета. Привід — книга В’ячеслава Кириленка «Три розмови про Україну». Їй запали в душу слова: «Держава без релігії не відбудеться. В основі держави — духовність». А її 9-річній онучці Алісі (може тій самій?) сподобався майстер — клас: «Я фломастером зробила ілюстрацію, але хтось вкрав малюнок». Настрій в обох, не дивлячись на втому, був чудовий.

Найбільш залюдненою в день відкриття стала презентація українського перекладу з німецького видання Володимира Кличка «Управління викликами. Спортивні стратегії в бізнесі». 200 сторінок за 175 грн. До написання підручника олімпійського чемпіона спонукала передчасна смерть від раку в 2012 році його тренера. «Він, геній рингу, всі знання забрав з собою, — розмірковує Володимир, — Я викладаю бізнес — стратегії в Німеччині вже третій рік. Слухачі від 29 і за 60». Екс-боксер з посмішкою згадує початок свого бізнесу, про що признався Шварцнегеру: «В 10 — 11 років я продавав його фото: чорно — білі за 10, а кольорові за 20 копійок… В 2002 ми з братом зареєстрували в Лос — Анжелосі фірму «К-2 промовшн». Боксер згадує найбільш значущі факти своєї 27-річної спортивної кар’єри. «Найскладніше рішення було полишити ринг після поразки і не проводити матч — реванш. Я не радився з братом, але чекав підказки від матері». Вона була згідна з будь-яким його рішенням. Здивувало, що в своїх пріоритетах він не назвав дружини. А от Олега Сенцова згадав: «Мужня людина. Я вважаю боягузтво найстрашнішим гріхом».

Свою книгу автор назвав біблією бізнесу. В ній він розглядає «5 кроків назустріч проблемам, які є викликами. В подоланні їх все починається з сили волі, яка постає мотивацією, виробляє дисципліну. Важливе повторення, поки не отримаєш звичку, а невдачу треба сприймати як дарунок». Успішна людина в його розумінні повинна мати екстремальну любов до цілі, прораховувати наслідки, представляти їх візуально і мати спільників, а ще бути витривалим і скоординованим. Володимир ошелешує: «Успішна людина має бути егоїстом. Але не нарцисом». Егоїст сприймає цифрові технології як сучасний виклик, сплачує податки і готовий до поганих часів. Чемпіон зазначає: «Я — оптиміст. Це якість мого «фільтру». Компроміс сприймаю як втрату часу і відволікання від цілі». В спорт Володю привело бажання мандрів, яке захопило його в 13 -14 років під впливом брата. Подорожі, а не гроші стали його ціллю. Кличко акцентує вплив на нього в юні роки книг Теодора Драйзера «Фінансист» і Даніеля Дефо «Робінзон Крузо». Його кредо: «Яким вранці лишаємо своє ліжко — таким і буде день». Він зазначає: «Мене до цих пір плутають з Віталієм і звертаються з проханнями як до мера». Може пан Віталій проштудіює правильні поради брата і наша столиця постане не полігоном незаконних забудов і самочинного транспорту, а комфортним і культурним середовищем для містян, які полюблять книгу в будь-яких носіях і форматах?

Після залюдненого «Книжковий Арсенал» підсумовую: він постає фактором розвитку української держави, про що свідчить інтерес до нього політиків і медійників вищого ешелону, діячів світового рівня. І як наслідок — він сприяє формуванню нашої нової патріотичної еліти.

Тож інтерес до «Книжкового Арсеналу» різних поколінь та представників різних верств зростає.

Георгій-Григорій ПИЛИПЕНКО
для «Урядового кур’єра»

У нас із татом однакові смаки — дитяча література