Керівник проекту «Прозорість та доброчесність публічного сектору» Програми розвитку ООН в Україні Іван Пресняков:

«Нова система онлайн-декларування майна держслужбовців — шанс на оновлення України»

Із 15 серпня 2016 року в Україні має запрацювати нова система електронного декларування майна держслужбовців. За словами авторів реформи, вона матиме у середньостроковій перспективі позитивний вплив на розвиток держслужби та українське суспільство. Вестиме нову систему новостворений орган — Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК), до якого від Мін’юсту перейшла функція розроблення і впровадження антикорупційної політики і стратегій. Втілити ці ідеї в життя новому держоргану допомагає проект «Прозорість та доброчесність публічного сектору», який здійснює Програма розвитку ООН в Україні за фінансової підтримки МЗС Данії. На прохання уряду України ПРООН розробила систему електронного декларування для НАЗК.

Про те, як нові технології допоможуть кардинально змінити держслужбу, зробивши її фінансово прозорою перед громадянами, «УК» розповів керівник проекту «Прозорість та доброчесність публічного сектору» Програми розвитку ООН в Україні Іван ПРЕСНЯКОВ.

Керівник проекту «Прозорість та доброчесність публічного сектору» Програми розвитку ООН в Україні Іван Пресняков.УК: Пане Іване, наприкінці червня стартував перший іспит на заміщення вакантних посад у НАЗК. Які його результати?

— Для початку роботи НАЗК потрібно мати 30% повного складу, і наш проект допомагає відомству запрацювати цього року. Ми маємо виховати фахівців, які перевірятимуть декларації чиновників. Тестування — це перша частина відбору персоналу для НАЗК, потім будуть персональні співбесіди. Тестування на знання законодавства проходили спеціалісти, які займатимуться антикорупційною роботою (переважно юристи), а перевірку на логічні здібності пройшли кандидати на адміністративні посади. ПРООН спільно з НАЗК організує навчальний курс для фахівців. Перша хвиля прийому на роботу проходила згідно із Законом «Про державну службу», а другу хвилю, ймовірно, здійснюватимуть наприкінці року.

НАЗК матиме кілька унікальних функцій, яких досі ніхто в країні не виконував. Цей держорган працюватиме з викривачами корупції (так називають людей, які писатимуть повідомлення про корупцію, здебільшого це громадські активісти та журналісти) та захищатиме їх.

Серед його інших великих завдань — організація контролю за фінансовою діяльністю політичних партій. НАЗК стежитиме за способом життя осіб, які подають декларації, адже перевірка декларацій фіскальною службою виявилася неефективною. З 15 серпня до 13 жовтня чиновники 1—3 рангів мають внести до Єдиного державного реєстру декларацій відомості про свої доходи та майно. Понад 50 тисяч держслужбовців, включно із суддями, прокурорами, депутатами, міністрами та Президентом України, будуть змушені розповісти про те, скільки вони отримали за минулий рік доходів та яким майном володіють. Усі інші чиновники (а їх майже мільйон) мають подати відомості до НАЗК із 1 січня до 31 березня 2017 року.

УК: Нова електронна форма декларації налічує 16 розділів порівняно з нинішніми шістьма. Які з нових розділів здаються вам найцікавішими?

— Така форма детальніша, з’явилися нові розділи. Раніше закон не зобов’язував чиновників декларувати готівкові гроші. Тепер такий обов’язок настає, якщо коштів понад 60 тисяч гривень (50 мінімальних зарплат). Раніше політики та чиновники розповідали, що купують дорогі машини та їздять за кордон за рахунок готівкових коштів, заощаджених протягом життя або подарованих близькими родичами. Коли система працюватиме вже кілька років, невідповідно розкішний спосіб життя буде дедалі важче пояснювати заощадженнями, нажитими колись, і тещиними подарунками.

Ще одна важлива річ — вводиться звітність щодо об’єктів незавершеного будівництва, якими називали навіть незареєстровані будівлі, де роками жили чиновники. Трохи екзотична норма — вимога звітувати про офшори: декларування бенефіціарної власності. Зрозуміло, що більшість пересічних чиновників її не мають, це стосуватиметься високопосадовців. Якщо є юрособа, яку контролює високопосадовець, але вона формально йому не належить, то він має її задекларувати. Раніше декларували лише наявність частки в офшорі (часто вказували, що є частка в капіталі юрособи), тепер вказуватимуть усіх кінцевих юросіб, яких контролює людина. За порушення цієї вимоги передбачено адміністративну і кримінальну відповідальність. Крім того, в декларації вказуватимуться не лише наявність роботи за сумісництвом, а й доходи від неї.

Раніше як рухоме цінне майно вказували тільки машини, тепер до цього переліку належить й інше майно, якщо вартість одиниці перевищує сто мінімальних зарплат (121,8 тисячі гривень). Встановлюються пороги для правочинів та видатків (не лише у щорічній декларації, а за фактом електронного повідомлення до НАЗК — понад 121,8 тисячі гривень).

Навіть позитивні зміни не можуть бути абсолютно безболісними. І хоч система досить проста і зрозуміла, на першому етапі доведеться трохи напружитися, щоб розібратися та привести свої справи до ладу. Але сам час не залишає українцям вибору: треба подолати хаос, щоб будувати безпечне життя для себе та дітей.

УК: До яких хитрощів можуть вдаватися чиновники?

— Наприклад, якщо є 5 шуб по 50 тисяч гривень, то їх не потрібно вказувати, але є одна за 121,8 тисячі — то потрібно вказати. Цим, мабуть, користуватимуться. Подарунок треба декларувати, якщо його вартість перевищуватиме 5 мінімальних зарплат — понад 6,5 тисячі гривень. Якщо на весілля подарують понад 60 тисяч гривень, це також слід декларувати. А якщо телефони по 5 тисяч гривень, то не потрібно, хоча це матиме трохи дивний вигляд.

Електронна система декларування враховує всі «дірки», які існували у попередній, паперовій, системі декларування. Один з її принципових моментів — декларації будуть у відкритому доступі в інтернеті, що надасть можливість громадського контролю. НАЗК не зобов’язане перевіряти всі декларації, але останні можуть зацікавити журналістів, тому в інтересах чиновників — не брехати. Особисту інформацію не оприлюднюють.

Коли говоримо про обсяг декларування вперше (нульова декларація), то зрозуміло, що люди не можуть пам’ятати вартість активів, які вони купували раніше. Щоб полегшити їм життя, цю вартість можна буде позначити як невідому. Цього року подає декларації лише перша хвиля декларантів — здебільшого високопосадовці, які повторно мають подати декларації за 2015 рік, але вже за новою формою. Звісно, в перший рік важко піймати недоброчесного чиновника на корупційному збагаченні, але вже через 2—3 роки, подаючи декларації й перебуваючи під контролем суспільства, красти буде дедалі важче.

На мою думку, система електронного декларування може повторити успіх нової системи державних закупівель. Україна має такі великі проблеми з корупцією. Щоб їх ліквідувати чи принаймні нівелювати, маємо застосовувати нові підходи, унікальні для світу. Ця система може стати проривом у міжнародній практиці, однією з кращих систем декларування у світі. Адже будувати краще, ніж перебудовувати.

УК: Передбачають, що декларанти звітуватимуть до Реєстру декларацій на веб-сайті НАЗК, тоді як раніше таку інформацію було розпорошено в різних ЗМІ

— Раніше високопосадовці мали оприлюднювати декларації на сайтах органів влади, де працювали, а щодо решти з них можна було відправити запит про публічну інформацію в орган влади, який мав її надати. Часто це затягувалося і навіть породило громадські проекти, в яких активісти цілеспрямовано довго збирали ці декларації.

Частину декларацій оприлюднювали згідно із Законом «Про очищення влади», інших не оприлюднювали. Фактично отримати декларацію було складно. Донедавна портал Верховної Ради давав відомості з декларації, які були неповними. Новий веб-портал публічний. Це означає, щойно чиновник подав декларацію, одна її копія йде в реєстр, а з другої видаляють персональні дані високопосадовця — адреса проживання, податковий номер, місце розташування нерухомості його і членів родини, дата народження. І це зберігається у відкритому реєстрі у форматі даних, які легко обробляти на комп’ютері.

Друга відмінність електронних декларацій від паперових — з’явилася відповідальність за неправдиві відомості. Передбачається адміністративний штраф 17—42 тисячі гривень, якщо завідомо неправдиві відомості перевищують суму 120 тисяч гривень, а перевищення суми 300 тисяч — підстава притягти людину до кримінальної відповідальності (штраф від 42 до 51 тисячі гривень або позбавлення волі до 2 років). Це створює потужний інструмент контролю за чиновниками. Подивимося, якою буде кримінальна практика.

УК: Під «лупу» НАЗК потраплять і політичні партії. Наскільки сприятиме така звітність очищенню політики від бруду?

— Так, НАЗК цього місяця затвердило і передало на реєстрацію до Мін’юсту форму щоквартального звіту для політичних партій: про майно, доходи, витрати та зобов’язання фінансового характеру. НАЗК будуватиметься як орган і одночасно аналізуватиме звітність політичних партій.

УК: Чи є схожі на НАЗК органи в інших країнах?

— Нам важко копіювати досвід країн старої Європи та інших розвинених держав, тому що останні 50 років у них немає такої проблеми, як системна корупція. У країнах, які входять до ЄС, аналогічний досвід є. Наприклад, в Румунії є Національне агентство доброчесності, до функцій якого належить ведення реєстру декларацій та їх перевірка. У Сербії, Македонії, Словенії є схожі агентства. Нещодавно приїжджала керівник такого органу з Хорватії, яка відповідає за врегулювання конфліктів інтересів на держслужбі. Спочатку вони виглядали як не дуже серйозний орган, але потім ініціювали процес проти президента Хорватії, здобувши за один день увагу всіх національних ЗМІ.

У більш розвинених країнах такі функції можуть бути інтегровані до інших органів.

Вікторія КОВАЛЬОВА,
«Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»

Іван ПРЕСНЯКОВ. Народився 1982 року в Києві. 2003 року отримав диплом бакалавра політології в Києво-Могилянській академії, 2005-го — диплом магістра зі спеціалізації «суспільство та політика» у Центрі соціальних студій при Інституті філософії соціології Польської академії наук (Варшава).

Працював в аналітичних центрах, зокрема у Міжнародному центрі перспективних досліджень (2005—2008), помічником народного депутата України (з грудня 2012 року по жовтень 2015-го). У 2006—2008 роках працював у Проекті розвитку ООН «Реформа державної служби». З 2015-го — керівник проекту «Прозорість та доброчесність публічного сектору» Програми розвитку ООН.