НОВАЦІЯ

Електронне декларування
має заощаджувати підприємцям час і гроші

Завдяки оформленню митних декларацій в електронному вигляді ця процедура триватиме вдвічі менше — щось близько години замість нормативних двох при звичайному, «паперовому» декларуванні. Реальна економія часу насправді буде суттєво більшою — не треба чекати, доки кур’єр доставить необхідні документи на митницю. До речі, на цьому етапі взагалі можна відмовитися від послуг кур’єра, а відтак заощадити певні кошти. «Декларант у себе в офісі сканує документи, завіряє кожен цифровим підписом, надсилає їх електронною поштою на митницю — і через деякий час йому надходить повідомлення, що декларація оформлена — можна їхати до порту по товар, не треба ходити по кабінетах і щось з’ясовувати», — так стисло змальовує перебіг нової процедури Вадим Плосканич, т.в.о. начальника відділу митного оформлення № 1 Південної митниці, що працює в Одеському порту.

Південна митниця, разом із ще двома такими підрозділами Держмитслужби, починаючи із квітня, бере участь у пілотному проекті із запровадження електронного декларування. Задля цього тут використовують автоматизовану систему митного оформлення «Інспектор-2006», котра є розробкою Ужгородської митниці.

Наразі у Південній митниці є лише один клієнт, який використовує електронне декларування, — це ТОВ «Агрос», що займається імпортуванням керамічної плитки та сантехніки. Це підприємство має у митників гарну репутацію — а саме такі тільки можуть і розраховувати на спрощене електронне декларування. Ненадійним клієнтам така послуга не надається. Крім того є певні групи товарів, стосовно яких паперове декларування є необхідним навіть у тому разі, коли підприємець в жодних порушеннях поміченим не був. Певні перешкоди електронному декларуванню створює та обставина, що деякі дозвільні процедури щодо товару проводять інші служби — екологічні, ветеринарні, фітосанітарні, — котрі не завжди мають технічну можливість проводити оформлення документів в електронному вигляді. Митники бачать два шляхи подолання цієї проблеми — залучення до електронних новацій й інших контролюючих органів, а також делегування деяких їхніх функцій самій митниці.

Так чи інакше, Вадим Плосканич вважає, що на його ділянці до кінця поточного року цілком реально перевести на електронне декларування десь половину усіх суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності — а це близько 500 підприємств.

Самі підприємці ажіотажного попиту на новий вид послуг наразі не виявляють. Вочевидь, з обережністю ставляться до новації в такій чутливій сфері, як митний контроль. Аби переконати їх у доцільності електронного декларування, на митниці широко застосовують інформаційні плакати. Саме з такого представник однієї з одеських фірм на ім’я Володимир дізнався про новинку. Він вважає, що вона може бути корисною його фірмі, для котрої кілька заощаджених годин при проходженні митниці є відчутною перевагою. Керівництву треба лише наважитися на новацію та зареєструвати цифровий підпис — ця процедура не позбавлена деяких складнощів, але загалом гра варта свічок. Крім прискорення митних процедур та заощадження коштів, підприємець отримує додаткове страхування від зловживань на митниці та недолугих дій власного працівника, котрий, приміром, може просто не доставити вчасно потрібні документи на митницю. Аби переконати підприємців у перевагах нововведення, митники мають щось близько півроку — до кінця 2011-го пілотний проект має трансформуватися у повноцінну програму «Електронна митниця».