Безумовно, було б дуже добре, якби підтвердилися прогнози багатьох експертів, що після підписання угоди про приєднання України до зони вільної торгівлі з ЄС нормалізується також економічне співробітництво з Російською Федерацією. Але до цього часу, як кажуть, ще треба дожити. 

Нинішні ж реалії не додають оптимізму тим, хто змушений мати справу з російськими митниками. Особливо міжнародним автоперевізникам, яким починаючи з 28 жовтня на кордоні з РФ створили «найсприятливіші» умови. Станом на ранок 31 жовтня  перед трьома пунктами пропуску — «Новошахтинським» Ростовської митниці стояли 122 фури, перед  «Весело-Вознесенською» — 199 і 62 вантажних авто — перед пунктом пропуску  «Матвєєв курган» Таганрозької митниці.  Причина: з 28 жовтня Південне митне управління Федеральної митної служби РФ припинило  оформлення транзитних автомобільних вантажів за книжками міжнародних дорожніх перевезень МДП; TIR. Як відомо, книжки МДП гарантували сплату митних платежів і дозволяли перевозити вантажі в опечатаних контейнерах та проходити прикордонні процедури у спрощеному режимі.

Додаткові бар’єри на російському кордоні негативно позначаються і на вартості продукції, яка йде в інші країни. Фото з сайту volynnews.com 

Причини — різні, наслідки —  ті ж самі

Але з  14 вересня РФ їх не визнає. Відтепер авто зі знаком TIR  не можуть перетинати російський кордон без фінансового національного забезпечення  сплати всіх зборів до російського бюджету у виді банківських гарантій, поручительств, застави тощо. Вимоги, звичайно, нові, але мета їх одна — засвідчити, що російська сторона по суті не визнає міжнародних норм, а національні підзаконні акти для неї вищі, ніж навіть норми Конституції РФ. А заодно це можна розцінити як різні акти репетиції, умовна назва якої «Покажемо Україні кузькіну мать». Адже подібне вже було.                                     

У багатьох ще свіжі в пам’яті черги   на українсько-російському кордоні в  другій половині серпня цього року.  Тоді Федеральна митна служба РФ до перших чотирьох десятків підприємств, визначених нею як такі, що перебувають у  «зоні ризику»,  долучила всіх без винятку українських експортерів. Унаслідок цього тотальній перевірці були піддані всі вантажі, в тому числі проводилось їх вивантаження, перевантаження та завантаження знову в транспорт. Дійшло навіть до експертизи щодо відповідності даним, зазначеним у сертифікатах.  Експертиза ж могла тривати тижнями або й місяцями.  За свідченнями представників багатьох вітчизняних компаній, російські митники, ознайомившись із сертифікатами походження товару, які дозволяють його безмитне ввезення до РФ у рамках зони вільної торгівлі, висловлювали сумнів у їх справжності  й вимагали ще якихось підтверджень, яких у світовій практиці просто не існує.

 Як зазначалося у тодішній заяві Федерації роботодавців України, такі дії призводять до подовження термінів простою вагонів та інших транспортних засобів і, як наслідок, ведуть до подорожчання або зриву поставок товарів, псування продукції, підривають позиції українських виробників на ринку РФ.   Симптоматично, що таку  пильну увагу російських митників до українського експорту ніхто офіційно з боку російської влади не пояснив ні Україні, ні її виробникам. Приміром, російський Прем’єр одразу ж висловив стурбованість таким становищем і зазначив, що це ініціатива митників, а не уряду РФ. Щоправда, пізніше радник  російського глави держави Сергій Глазьєв  по суті дезавуював слова свого глави уряду, зазначивши, що такі заходи — це лише початок. Мовляв, вони стануть системними, якщо Україна приєднається до зони вільної торгівлі з ЄС.

Так і своїх можна загнати в кут

Винною себе у нинішній ситуації на кордоні російська сторона не визнає. Мовляв, про ці заходи митна служба РФ попереджала заздалегідь. Це правда, але не вся. Своїм рішенням «Про міжнародні перевезення із застосуванням книжок МДП» Федеральна митна служба  РФ нівелювала по суті Міжнародну  конвенцію щодо застосування цих книжок у Далекосхідному, Сибірському та Уральському митних управліннях. Про це було повідомлено міжнародних автоперевізників листом від 4 липня. Стосовно ж введення таких же самих «правил» на  інших напрямах більшість автоперевізників дізналися тоді, коли їх зупинили на кордоні і зажадали нових  гарантій для перевезення транзитних вантажів. Водії скаржаться, що до початку подорожі не знали про нововведення, і на те, що навіть на кордоні російські митники не можуть задовільно відповісти на запитання, які виникають у такій ситуації. 

На думку президента Асоціації міжнародних автоперевізників України Леоніда Костюченка, такі рішення  Федеральної митної служби РФ не мають статусу нормативного акта, а є суто рекомендаційними.  Більше того, Конвенція МДП є міжнародним договором, який має вищу юридичну силу над будь-яким національним законодавством. І підписана вона була 73 країнами для того, щоб зменшити кількість бар’єрів, з якими стикаються перевізники. Нинішні ж рішення російської митниці пагубно позначаться на міжнародних автоперевезеннях у напрямку країн Митного союзу і транзиті територією Росії. «АсМАП України дотримується думки, що використання національних процедур в окремій країні транзиту призведе до істотного збільшення затрат перевізників, масових простоїв на кордонах і, найголовніше, до підвищення кінцевої вартості товарів, — зазначав президент АсМАП України ще на початку жовтня. 

Про це та потенційно небезпечні економічні й політичні наслідки такого кроку було поінформовано і російську митницю Міжнародним союзом автомобільного транспорту та національними асоціаціями країн-учасниць Конвенції МДП. Але їх російська сторона не почула. Там навіть не замислюються, що інші країни у відповідь можуть ввести такі ж заходи щодо російських перевізників. Як тоді реагуватиме російська сторона на такий крок? Звинувачуватимуть інших у дискримінації? Але хто ж тоді запустив першим «бумеранг», який може відрикошетити по російських автоперевізниках?!