Не запальним танцем і не величною піснею, а тривогою увірвався в хід розмови за «круглим столом», який днями зібрало Міністерство культури, голос генерального директора — художнього керівника Національного заслуженого академічного українського народного хору ім. Г. Г. Верьовки Анатолія Авдієвського.

— Ми побували в 75 країнах, — сказав він, — маємо контракти за кордоном до 2016 року. А ось Україною гастролювати не маємо змоги. Попса їздить, а ми ні. Чому?

— Нам треба активніше працювати самим, — сказав міністр  Леонід Новохатько, — і об’єднувати  громадян на зміни у  психології: культура — не елемент ринку, а державотворчий інструмент.

Чи не вперше за багато останніх років вів засідання віце-прем’єр-міністр Костянтин Грищенко. Вже це дало присутнім відчуття  впевненості, що влада розглядає культуру не за остаточним принципом. Тож пропозицій і зауважень у виступах митців не бракувало.

Передовсім вони нарікали на  недосконалість чинного законодавства щодо культури. Так, упевнений заступник директора  Українського центру культурних  досліджень Олександр Гриценко, якщо  вивести  з тіні гастрольний збір, то  колективи зможуть отримати на  самофінансування мільйони гривень.

Ішлося й про засилля закордонних гастролерів, переманювання комерційними структурами підготовлених за державні кошти фахівців. На жаль, усе це не  врегульовано законами.

Мистецтву потрібні меценати. Меценатам потрібна підтримка держави. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

— Поширена така ситуація,  — зазначає гендиректор ДП «Державна циркова компанія України» Ігор Хлібосолов, — ми готуємо унікальний номер і його виконавця майже два роки, а потім  приватний конкурент пропонує артистові вищу зарплату, і державна установа залишається  без номера  й зі збитками. Потрібен закон про контракт.

 «Коли ми відзначаємо номінантів програми «Нові імена України», а  це діти 7—19 років, — сказав голова Українського фонду культури Борис Олійник, — гроші збираємо з  шапкою по колу, бо працюємо без державного фінансування. Олігархи  не дають, а  середній клас відгукується. Тому закликаю підтримувати таких меценатів».

Окрема тема — проведення Всеукраїнського звіту майстрів мистецтв та аматорів народного мистецтва в наступному році.

Оскільки він проходитиме під знаком вшанування  Кобзаря, то  гендиректор Національного драматичного театру імені І. Франка Михайло Захаревич  вніс пропозицію: до дати на базі театру  провести фестиваль вистав обласних колективів.

ПРЯМА МОВА

Віце-прем’єр-міністр 
Костянтин ГРИЩЕНКО:

— Розмова вийшла конструктивною. Всі зауваження і пропозиції не залишаться поза нашою увагою. «Круглий стіл» розглядаю як інструмент прийняття рішення. Справді проблем багато. Але ми концентруємося на підготовці до 200-річчя Тараса Шевченка. Кобзар має консолідувати суспільство, сприяти розвитку культури. І тому підтримую ініціативу про проведення  в Києві фестивалю колективів, які підготують програми до ювілею.

Багато йшлося про брак коштів. Але  не можна сподіватися лише на бюджет. Треба вчитися заробляти, використовувати спонсорську допомогу.