Нині в Україні проживають понад 2,6 мільйона людей з інвалідністю, з яких понад 100 тисяч, за оцінками МВС, керують транспортними засобами. Та якщо  проаналізувати права, обов’язки та адміністративні норми, які супроводжують цей процес, з’ясуємо, що, на жаль, Конвенцію ООН про права людей з інвалідністю у державі практично не виконують. Адже її майже не імплементовано у вітчизняне законодавство.

Коли автомобіль насправді  не розкіш

Аби виправити становище та стати на захист тих людей, для яких спеціалізований автомобіль насправді не розкіш, а чи не єдиний засіб безпечного пересування на далекі відстані, фахівці Міністерства внутрішніх справ  разом із керівниками громадських об’єднань людей з інвалідністю розробили  законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за паркування, зупинку, стоянку транспортних засобів на місцях, призначених для осіб з інвалідністю», який днями представили громадськості міністр МВС Арсен Аваков та уповноважений Президента України з прав людей з інвалідністю Валерій Сушкевич.

— Велика проблема полягає в тому, що, навіть за наявності відповідних законних та підзаконних актів у нашому законодавстві Конвенцію ООН про права інвалідів дуже часто ігнорують та не виконують. І річ не лише у слабкому контролі за дотриманням та виконанням її положень і вимог, а передусім у свідомості людей, які, порушуючи, не лише не відчувають докорів сумління, а ще й нерідко дозволяють собі ображати тих, хто намагається робити їм зауваження, — зазначив Валерій Сушкевич.

Нині інвалідові, який керує спецавтівкою, знайти місце для зручного та безпечного паркування дуже важко. Фото Володимира ЗAЇКИ

І додав, що, на жаль, не дивина побачити, як водій дорогої іномарки паркує її на місцях, призначених для стоянки транспорту для інвалідів — тих, хто пересувається на візку або на протезах — навіть коли на парковках є вільні місця. Нині штраф за паркування на місцях для інвалідів становить 465 гривень. Право на безкоштовну парковку, згідно з частиною 6 статті 30 Закону «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», мають інваліди з ураженням опорно-рухового апарату, їхні представники, а також члени сімей. У Києві є поки що лише кілька місць, щодо яких інвалід може бути точно впевненим у безпроблемному паркуванні свого авто: біля будівлі Національної Асамблеї інвалідів України, на Центральному залізничному вокзалі та біля Мегамаркету на вулиці Антоновича.

Актуалізується питання  у зв’язку з тим, що з фронту повертаються хлопці з пораненнями й травмами, а отже, кількість таких паркомісць потребує відчутного збільшення. А ще слід зробити так,  щоб порушники і хами не почувалися спокійно. Адже нині їм загрожує лише невеличкий як для людей, які можуть собі дозволити купувати дорогі іномарки, штраф. А за нахабну та зухвалу поведінку при цьому їх взагалі можна лише насварити, інших покарань немає.

ЩО БУДЕ НОВОГО

За словами уповноваженого Президента України з прав людей з інвалідністю Валерія Сушкевича, для захисту прав та законних інтересів людей з інвалідністю законопроект передбачає:

♦ право на безоплатні зупинку, стоянку, паркування отримують всі особи з інвалідністю, які керують або яких перевозять транспортним засобом;

♦ місця для безоплатного паркування транспортних засобів відводяться також біля житлових будинків (крім індивідуальних) та будівель їх власниками/ співвласниками (управителями) або орендарями, на проїзних частинах автомобільних доріг і тротуарах — із числа місць для зупинки та стоянки усіх транспортних засобів;

♦ якщо на спеціально обладнаних чи відведених майданчиках для платного паркування авто, у тому числі біля житлових будинків (крім індивідуальних) та будівель, на тротуарах (із числа місць для зупинки та стоянки авто) не позначені відповідними дорожніми знаками та/або дорожньою розміткою місця для зупинки, стоянки, паркування, якими керують особи з інвалідністю або які перевозять осіб з інвалідністю, то такими місцями вважаються будь-які місця, на яких розмістяться транспортні засоби, якими керують особи з інвалідністю або які перевозять осіб з інвалідністю. Тобто відтепер якщо для інвалідів немає спеціально відведених місць для паркування, те місце, де такій людині буде зручно припаркуватися, і стане законодавчо визначеним;

♦ за відсутності відповідних документів не може бути притягнуто до відповідальності водіїв з явними ознаками інвалідності або водіїв, що перевозять пасажирів з інвалідністю, за зупинку чи стоянку на місцях, що позначені відповідними дорожніми знаками та/або дорожньою розміткою, де дозволено зупинку чи стоянку лише водіям з інвалідністю або водіям, які перевозять осіб з інвалідністю. І так само за встановлення та використання розпізнавального знака «Інвалід». Тобто людину, яка має явні ознаки інвалідності, та, скажімо, забула вдома відповідні документи, не притягатимуть до відповідальності за паркування на місцях для інвалідів та використання на авто знака «Інвалід»;

♦ протоколи за відповідні правопорушення зможуть складати члени громадських організацій осіб з інвалідністю, уповноважені на те виконавчими комітетами сільських, селищних, міських рад. Це вперше в законодавстві України надано можливість представникам громадянського суспільства впливати на порушників законодавства для інвалідів;

♦ органи Національної поліції наділяються повноваженнями щодо розгляду справ про порушення правил паркування транспортних засобів на спеціально обладнаних чи відведених майданчиках та штрафування порушників;

♦ поліцейським дозволено затримувати шляхом блокування та евакуації на спеціальний майданчик транспортного засобу, що стоїть на місці, призначеному для стоянки, зупинки, паркування транспортних засобі для осіб з інвалідністю;

♦ авто, яким керує або яке перевозить людину з інвалідністю, повинне мати спереду і ззаду розпізнавальний знак — «Людина з інвалідністю».

ШТРАФИ ПІДВИЩАТЬ

Крім того, запровадять відповідальність:

♦ штраф розміром 1020 гривень за необлаштування місць, призначених для паркування транспорту, яким керують особи з інвалідністю або які перевозять осіб з інвалідністю, на спеціально обладнаних чи відведених майданчиках для паркування, у тому числі біля житлових будинків та на тротуарах. У разі повторного порушення сума штрафу подвоюється (Валерій Сушкевич зауважив, що з часом наполягатиме на підвищенні такого штрафу для юридичних осіб);

♦ збільшення у два рази (до 1200 гривень) штрафу за неправомірні зупинку, стоянку та паркування на місцях, призначених для паркування авто, яким керує інвалід або яке перевозить інваліда;

♦ штраф розміром 1200 гривень за порушення правил установлення і використання на транспортному засобі розпізнавального знака «Людина з інвалідністю», тобто за фальсифікацію (завідомо неправдиве використання знака здоровою людиною).

Очільник МВС Арсен Аваков 15 листопада 2016 року подав проект закону на розгляд Кабінету Міністрів. Документ схвалили та направили до Верховної Ради . Валерій Сушкевич висловив сподівання, що, можливо, ВР проголосує за цей суворий, але справедливий проект закону до 3 грудня — Міжнародного дня інвалідів.