РОЗВИТОК

Чернівецьку продукцію можна побачити і під мечеттю

У двадцяти обласних центрах України, Шепетівці і Жмеринці, Малій Висці та Кременчуці чернівецьке ТОВ «РОЗМА» відкрило цьогоріч свої дистриб’юторські представництва. Його гумове взуття і килимки для автосалонів можна придбати на багатьох наших ринках. Зручне і практичне, його взувають не лише в Україні. Підприємство уклало угоди на поставки робочого взуття фермерам, будівельникам та шахтарям Польщі. Завдяки організаторському та інженерному таланту керівника Михайла Красовського, колективу фахівців, де поєднано досвід ветеранів і технічні здібності молодих інженерів та маркетологів, доволі успішно долає підводні рифи ринкової економіки, розв’язує ребуси світового маркетингу. Виготовляє свою традиційну та конкурентоспроможну продукцію завдяки впровадженню у виробництво нового технологічного оснащення, новій інженерній думці та творчості конструкторів. Уміють, що називається, тримати ніс за вітром, який часто змінює свої пориви в цій галузі. 

Цього року взялися за освоєння нових моделей взуття і нових видів полімерної продукції. У ціновій політиці їх «обскакали» китайські виробники. Проте чернівчани витримали конкуренцію з  російськими виробниками завдяки співвідношенню якості і ціни. Знаменитий «Красний треугольник» поступився їм ринками збуту полімерного, гумового взуття в Середній Азії, на Близькому Сході, в Афганістані.

— Починало буковинське підприємство у 1935 році з випуску гумових постолів, — розповідає заступник генерального директора Людмила Чеботарьова. - Тоді це взуття було  не менш уживаним і престижним, ніж сьогодні калоші в Афганістані. На малиновій підкладці зі звуженим носком і шпорою. Вони  користуються там попитом і є навіть певною  ознакою хазяйновитості і достатку. В калошах ходять у мечеть, носять на свято і щодень.

У комплекті приданого, додає Людмила Дмитрівна, кожна афганська наречена мусить мати п’ять пар такого взуття і, судячи з особливостей побуту та способу життя мусульманської жінки, їй цього вистачає надовго. Втім, успішно прорекламовані ще на початку минулого століття під час виставки у Парижі російським поетом Володимиром Маяковським, були модними і в старій вибагливій Європі.

Незважаючи на значне подорожчання сировини — хімічних добавок, каучуку, чернівчанам вдається утримувати свою марку і помірковану ціну на  лите і клеєне взуття.

— Хоча у спину і дихають серйозні конкуренти, — каже генеральний директор Михайло Красовський, — поновили контракти з афганськими партнерами. Торговою маркою чернівчан зацікавилися середньоазійські країни з числа колишніх республік Радянського Союзу.

— На експорт «РОЗМА» відправляє третину гумового взуття. Пік попиту припадає на осінь, — додає комерційний директор Іван Тонковіт, — тож мусили подбати, щоб в інші сезони підприємство не простоювало. Звичайно, такого благодатного ринку, як у 80-х, коли на заводі працювало п’ять тисяч людей, ще не освоїли. Однак якщо на початку 400 заводчан виготовляли 500 тисяч пар взуття на рік, то тепер 600 фахівців одинадцяти робітничих професій, яких вчать на підприємстві, виготовляють за місяць 150 тисяч пар.

Нещодавно освоїли випуск поліпропіленових водопровідних  і каналізаційних труб, а також з алюмінію зі скловолокном — для гарячої води, з’єднуючих до них деталей. Завершили монтаж нової сучасної лінії вартістю 415 тис. євро. Її продуктивність  становить 15 - 24 м труб за хвилину і у п’ять разів перевищує ті, з якими починали випуск нової для «РОЗМИ» продукції.

— Готові, — запевняє генеральний директор, активно підсобити переоснащенню комунального господарства всієї країни. Можемо забезпечити новими водо- тепло-каналізаційними трубами і деталями до них не лише  наш регіон. Трубами «РОЗМИ» можна прокласти водоканалізаційну лінію від столиці Буковини до Мадрида. Новий сегмент товарів підприємства сягнув 38 %.

Цього товаровиробника область відчуває за внеском до місцевої і державної скарбниці — 2,7 млн грн щорічно поповнює міський бюджет. Середня зарплата на підприємстві за останні роки зросла на 39 % і за минулий рік становила 2039 грн.

Підприємство — серед ста сумлінних платників податків України, вибороло за минулий ювілейний для них 75 рік звання кращого роботодавця серед великих підприємств області. І як сумлінний вітчизняний товаровиробник сподівається на правову підтримку держави.