Завдяки сучасним телекомунікаційним мережам кожного дня ми отримуємо стільки інформації, скільки генії Відродження за все життя. Телекомунікації змінили життя людей, їхні взаємини. Вони впливають на бізнес, відкриваючи нові горизонти та новий рівень можливостей для кожного. Недарма інформацію вже назвали нафтою XXI століття. І саме працівники телекомсфери є нині тією головною структурою, яка забезпечує права наших співвітчизників на доступ до всіх переваг інфокомунікаційних технологій.

Гасло «Хто володіє інформацією, той володіє світом» нині стало одним з найактуальніших, оскільки визначає зрілість суспільства, його обізнаність та здатність до змін. У наш час поняття «спілкування» набуває всеосяжного значення. З появою Інтернету мільйони, мільярди людей отримали можливість одночасно спілкуватися в режимі реального часу, обмінюватися думками і документами, фото- й аудіоматеріалами. Але Інтернет не лише дає змогу швидко спілкуватися — він змінює свідомість людини, наближує знання до кожного користувача в будь-якій точці Землі. І це велике досягнення людства. Цивілізований світ розглядає Інтернет як ефективний інструмент боротьби за права і свободи людини, що є найціннішими надбаннями демократії. Тому забезпечення доступу до телекомунікаційних мереж — це питання, яким опікується кожна країна зокрема й світова телекомунікаційна спільнота загалом.

У тому самому руслі, що й провідні країни світу, розвивається й український телекомунікаційний ринок, демонструючи упродовж останніх років стабільне зростання доходів та обсягу наданих послуг. Галузь зв’язку в Україні забезпечує високу частку у ВВП України, що, у свою чергу, зумовлює збільшення надходжень до державного бюджету, а отже, й підвищення рівня соціально-економічного розвитку держави та поліпшення якості життя кожного громадянина. За 9 місяців цього року доходи від надання телекомунікаційних послуг в Україні збільшилися майже на 712 мільйонів гривень порівняно з аналогічним торішнім періодом і становлять понад 36 мільярдів гривень. Обсяги доходів від надання послуг комп’ютерного зв’язку зросли на 7,1% і становили майже 4,2 мільярда гривень. Сьогодні вже 95% наших підприємств є в Інтернеті, майже половина населення України має доступ до нього.

Телебачення ще довго залишатиметься основним джерелом інформації у світі. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

Важливими координатами успіху галузі, а отже і забезпечення клієнтів послугами, є показники доступності до Всесвітньої мережі. Так, нині у світових рейтингах показників якості Інтернету за індексом якості зв’язку Україна посідає восьме місце, а за індексом швидкості завантаження — 32-е. При цьому за показником середньої вартості для користувача за один мегабіт на секунду Україна посідає високу четверту позицію у світовому рейтингу: українець платить лише $0,83, тоді як приміром венесуелець — $32,77.

Світ рухається до нової якості мережі Інтернет, розширюються межі його використання, охоплюючи дедалі більше сфер життєдіяльності. Шаленими темпами зростає популярність електронних сервісів. Так, в Україні лише за перше півріччя 2013 року обсяг продажу товарів через мережу Інтернет зріс на 67% порівняно з аналогічним торішнім періодом, а продаж та бронювання квитків на поїзди через мережу Інтернет за 3 роки продемонстрував зростання на 203%. Українці швидко звикають до зручності електронних платежів за комунальні послуги, послуги зв’язку, телебачення, інтернет-доступу, активно використовують сервіси інтернет-бронювання готелів, авіаквитків, ресурси електронних бібліотек та відеопорталів, електронні адміністративні послуги. Інтернет стає інструментом спілкування людини із зовнішнім світом, і це формує нові виклики для держави.

Як зробити життя українців у віртуальному світі ще доступнішим, зручнішим і безпечнішим? Вирішенням цих питань опікується Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації (НКРЗІ), яка виклала своє бачення у пропозиціях до проекту Національного плану дій на 2014 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010—2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава». Сьогодні держава вибудовує нові комунікаційні канали із суспільством: створюються умови для отримання адміністративних послуг в режимі онлайн. Вже працюють Єдиний державний портал адміністративних послуг, єдина система комунальних платежів, запроваджується автоматизована система «Єдине вікно подання електронної звітності» та «Електронний кабінет платника податків» тощо. І це накладає на представників телекомунікаційного ринку відповідальну місію бути для споживачів провідниками у віртуальному світі, забезпечувати  зростаючі потреби  суспільства в доступі до зручностей сучасних інфокомунікаційних технологій через застосування стимулюючого регулювання в інтересах держави та громадян України.

КОМПЕТЕНТНА ДУМКА

Кожен має отримувати якісні послуги

Петро ЯЦУК, 
голова НКРЗІ:

— Безперечно, провідну роль у розвитку телекомунікацій, формуванні інформаційно-телекомунікаційної інфраструктури країни відіграє і відіграватиме держава. Відповідно до завдань Президента Віктора Януковича, саме держава має бути рушійною силою змін в інтересах суспільства й особистості, забезпечувати доступ усіх громадян до соціально значущої інформації, захищати інтереси громадян і нації загалом. Тому Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації (НКРЗІ), через запровадження законодавчо визначених правил надання телекомунікаційних послуг сприяє формуванню конкурентного ринку, в якому головним чинником є задоволення потреб споживача. Кожен громадянин, незалежно від місця проживання, має отримувати якісні послуги зв’язку за доступною ціною.

Розвиток галузі зв’язку сприяє забезпеченню потреб людини в реалізації її конституційних прав на освіту, працю, охорону здоров’я тощо. Адже інформація, по суті, є знанням, яке передається засобами телекомунікацій та прогресивних інформаційних технологій та завдяки проникненню в усі сфери життєдіяльності стає головним інформаційним ресурсом у сучасному суспільстві. Тому вкрай важливим є забезпечення можливості кожному громадянинові скористатися всіма перевагами інформаційного суспільства. А для цього необхідне формування єдиної стратегії розвитку телекомунікаційних мереж. Стратегії, спрямованої на освоєння нових територій, на відкриття нових видів послуг та нових можливостей, залучення нових прошарків користувачів.