ДОСЛІДЖЕННЯ

Учні Малої академії наук аналізують стан довкілля

 

Навчальний проект Малої академії наук "Дослідження впливу антропогенного навантаження на рослини, воду та грунти в паркових зонах міст України" днями представлено на всеукраїнській виставці "Інноватика в освіті". Суть проекту начебто проста: школярі, використовуючи свої знання з географії, біології, хімії, інформатики, проводять заміри вмісту хлорофілу в листі рослин парку свого міста, фіксують ці дані, аналізують отриману інформацію, за допомогою GPS-систем наносять інформацію на електронні карти міста, а також влаштовують веб-конференції зі своїми колегами-учнями з інших міст країни, порівнюючи і обговорюючи отримані висновки.

Але щоб забезпечити комплексний просвітницький ефект і високий технічний рівень проекту, було залучено багато складових. Інститут кібернетики НАНУ як партнер проекту надав МАН свій винахід - портативний пристрій для вимірювання і обробки даних стану зелених рослин хронофлуорометр "Флоратест". Інститут виноградарства (Одеса) поділився науково-практичним досвідом роботи з хронофлуорометром.

Інститут телекомунікацій і глобального інформаційного простору долучився до проекту зі своїм ноу-хау -інформаційно-технологічною системою підтримки дослідницької діяльності. Це віртуальна платформа МАН, яка надає можливості оперативного доступу до потрібних баз даних, консультацій викладачів і науковців, завантаження і обробки результатів дослідження в електронному вигляді в режимі он-лайн.

- Особливість цього проекту полягає в тому, що діти роблять свої перші наукові дослідження не просто в бібліотеці або за допомогою підручних засобів, а з використанням сучасних вимірювальних пристроїв, інформаційних технологій, -розповідає директор Національного центру "Мала академія наук України" Оксен Лісовий. - Крім того, ми виводимо дослідницьку діяльність з локального рівня на загальноукраїнський: діти знаходять собі партнерів-науковців в інших містах країни, обробка даних з різних точок України формує загальнодержавний рівень мислення. Плюс, що також дуже важливо, такі проекти формують суспільну активність дитини, соціально і екологічно відповідальне мислення.

У жовтні реалізовано лише пілотний проект інноваційного екологічного проекту МАН. На цьому етапі були задіяні учні з п'яти міст України: Києва, Луганська, Сум, Львова, Одеси. На виставці "Інноватика в освіті" учасники проекту показали свої дослідження в режимі он-лайн і влаштували свого роду "круглий стіл" за підсумками першого етапу. Але на цьому проект не завершується - на черзі завантаження отриманих екологічних показників стану парків міста на ГІС-карти (на жаль, зараз не в кожному місті учні можуть отримати доступ до цих карт, оскільки іноді це все ще вважається закритою інформацією). За результатами дослідження діти працюватимуть над своїми науковими роботами в системі МАН.

- Наші учні так надихнулися цим досвідом екологічного аналізу, що хочуть покрити своїм дослідженням усе місто, не обмежуючись лише парками, - розповіла керівник секції біології Луганського територіального відділення МАН Галина Євтушенко. - Крім того, ми б хотіли узагальнити отримані дані і надати їх в управління екології облдержадміністрації. На жаль, для нашого міста проблема екологічного стану довкілля доволі гостра і, можливо, звернення дітей буде ще одним стимулом для влади посилити увагу до цих питань.

Тож нині, враховуючи успішний досвід пілотного проекту дослідження антропогенного впливу на стан зелених зон міста, Мала академія наук планує реалізувати його в масштабі всієї України. Тоді залучені будуть не сотні, а тисячі школярів, вони охоплять своєю увагою не тільки великі міста, а й містечка і селища країни. І, можливо, саме ці діти створять екологічну мапу України, яка не залишить байдужими дорослих.