Одна з основних норм закону про екстрену медичну допомогу, що діє в Україні з початку року, — прибуття карети «швидкої» до хворого за 10 хвилин у місті та за 20 — у селі. Втім, щоб цей норматив можна було виконати, має бути головне — забезпечення відповідним транспортом. 

На виконання соціальних ініціатив Президента України для закупівлі таких автомобілів уряд виділив 922 мільйони гривень. Після торгів, які провело нещодавно Міністерство охорони здоров’я, буде придбано майже півтори тисячі карет «швидкої допомоги». Зокрема, 143 авто типу С (реанімобілі), 1063 машини  типу В (у таких можна здійснювати інтенсивну терапію) та 206  — типу А (вони призначені, щоб довезти хворого, що не потребує інтенсивної медичної допомоги в дорозі, до лікарні).

«В Україні створюється система екстреної медичної допомоги як єдина загальнодержавна. В процесі реформування галузі, яке почалося за ініціативи Президента України, модернізація цього її підрозділу — один із наріжних каменів. Ми розуміємо, що без відповідного ресурсного забезпечення просування реформ неможливе. Основне в екстреній медичній допомозі — забезпеченість її сучасним транспортом з обладнанням для здійснення реанімаційних заходів, яке відповідає європейським стандартам», — наголосив директор департаменту реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України Микола Хобзей.

Під час цьогорічних закупівель профільне міністерство посилило вимоги до автомобілів «швидкої». Крім того, завдяки зниженню ціни вдалося зекономити майже 6,5 мільйона гривень. «Конкуренція, що склалася в ході торгів, дає змогу придбати карети «швидкої допомоги», які відповідають не лише державним стандартам України, а і європейським вимогам. Обладнання, яке буде встановлено у цих автомобілях, — італійських, німецьких, японських та американських виробників. Крім того,  маємо змогу закупити автомобілі за цінами нижчими, ніж очікували, а на зекономлені кошти придбати додаткові автомобілі», — повідомила начальник управління державних цільових програм та державних закупівель МОЗ Галина Довганчин.

Загалом на торги було подано 17 пропозицій від восьми виробників.

Зокрема в тендері взяли участь компанії «Автоспецпром», «Ілатанмед», «СітіТранспортГруп», «ГлобалавтоГруп», НВО «Практика», «АІС Столиця», «АМЗ КУТНО» (Польща) та «Profile Vehicles» (Фінляндія). За першим лотом перемогло іноземне підприємство «АІС-Столиця» (103 автівки типу А2 вартістю 475 тисяч гривень кожна), за третім — ТОВ «Ілатанмед» (150 «швидких» типу В, ціна однієї — 649 тисяч гривень). За лотами з четвертого по десятий переможцем стало ПАТ «Науково-виробниче об’єднання «Практика», що має поставити 913 карет типу В вартістю 649,5 тисячі гривень кожна та 143  «швидкі» типу С за ціною 844 тисячі гривень. Через брак достатньої кількості учасників не відбулися торги за лотом № 2 щодо закупівлі 103 автомобілів типу А2, які оголошено на 5 грудня. Мінохорони здоров’я планує підписати договори з переможцями тендерів до 1 грудня цього року. Автомобілі повністю відповідають національному стандарту України, а медичне обладнання, яким вони укомплектовуватимуться, сертифіковане. Особливо ретельно робоча група, до якої увійшли науковці, керівники станцій швидкої допомоги, спеціалісти, що займаються експлуатацією автомобілів, вивчала пропозиції щодо автомобілів типу С (реанімобілів), оскільки вони укомплектовуються специфічним дорогим обладнанням.

Крім того, до оновлених вимог МОЗ щодо «швидких» та їхнього обладнання включили рекомендації медиків, які працюватимуть на цих автомобілях. Зокрема, якщо раніше передовсім звертали увагу на базове шасі, то цього разу, врахувавши досвід минулих років, відгуки лікарів та міжнародну практику — на медичний салон, зручність авто для ефективної роботи бригади, ефективність та надійність встановленого обладнання. 

Серед «швидких» — автомобілі на базі автобуса ГАЗ 32213 та Peugeot Boxer. «Хоч до них ставляться з побоюванням, нині це абсолютно новий продукт. У машинах провели понад 40 змін, від оцинковки кузова до переобладнання шасі та кермового механізму. Перевага цих авто — якість, надійність і, звичайно, вартість. Ми впевнені, що автомобілі проїдуть у будь-яку погоду в будь-якій місцевості», — вважає речник компанії «АІС-Столиця» Валерія Жукова.

До речі, нині забезпечення таким транспортом у нашій державі становить менш як 30%, а в результаті закупівель має зрости майже до 60%. За словами Миколи Хобзея, аби виконати соціальний стандарт 10/20, треба передовсім повністю реалізувати його медичну складову: забезпечити країну «швидкими» з розрахунку 1 автомобіль на 10 тисяч населення. Серед цих авто мають бути карети трьох класів — А, В та С, аби на кожен виклик із центральної диспетчерської виїхала саме та машина, яка потрібна для надання медичної допомоги в конкретному випадку.

Актуальним лишається кадрове забезпечення саме екстреної медичної допомоги. «Вагомий чинник — наповненість медичної сумки, яка порівняно з 2010 роком зросла вп’ятеро, а також зв’язок, який є не зовсім медичним стандартом, але потрібен, бо створення центральної диспетчерської дасть змогу фіксувати виклики і робити моніторинг виконання стандарту 10/20. Є й інші важливі складові, які не залежать від системи охорони здоров’я, — дороги, якість покриття, таблички на будинках тощо. Ми багато говоримо про економічні негаразди, але те, що держава в таких умовах виділила такі кошти для забезпечення санітарним автотранспортом системи екстреної медичної допомоги — це унікальна подія за всі 22 роки незалежності», — наголосив Микола Хобзей, додавши: коли роботу завершать, можна буде говорити про наближення до нормативу забезпечення «швидкими» та виконання соціального стандарту 10/20.

Забезпеченість «швидкими» в Україні має зрости до 60%. Фото надане автором

МОВОЮ ЦИФР

На балансі закладів охорони здоров’я загалом перебуває 3789 карет «швидкої», 1297 із яких експлуатують менш як п’ять років, 1550 використовували до десяти років, 942 — понад десятиліття. Проте ці авто не обладнані необхідним для надання екстреної медичної допомоги устаткуванням. Водночас ще потрібно придбати 211 карет «швидкої» типу А, 2758 машин типу В та 397 автівок типу С.

ДОВІДКА «УК»

Щороку в Україні бригади швидкої медичної допомоги здійснюють понад 12,5 мільйона виїздів. Крім того, понад два мільйони українців одержують екстрену медичну допомогу в закладах охорони здоров’я

ПРЯМА МОВА

Борис ТОДУРОВ,
головний позаштатний спеціаліст МОЗ України
зі спеціальності «Хірургія серця і магістральних судин»,
директор Київського міського центру серця:

 — Від багатьох дрібниць у машині залежить те, як довезуть пацієнта до лікарні: виживе він чи ні. На мою думку, на якості автомобілів економити не можна. Я сам досить довго працював на «швидкій», тож знаю, як важливо, щоб вона  була комфортною, відповідно обладнаною, зручною для праці персоналу. Ми не настільки багаті, щоб купувати дешеві «швидкі».

Юлія БОРИСОВА,
директор приватного акціонерного товариства
«НВО «Практика»:

 — Таку значну кількість автомобілів, що потребує служба екстреної медичної допомоги України, неможливо поставити однією партією, адже жоден виробник у світі не має потужностей, які дали б змогу йому це зробити. Тому перші автомобілі надійдуть на початку грудня, а остаточні поставки ми плануємо здійснити наприкінці березня 2014 року.

Всі карети «швидкої допомоги», які постачатимуться ПрАТ «НВО «Практика» (а це автомобілі типу В та С), відповідатимуть не лише національному стандарту, а і європейським нормам. Вони також будуть оснащені сертифікованим обладнанням, яке зареєстроване в Україні як засоби медичного призначення  виробництва Італії, Німеччини, Іспанії, Англії, США, Японії. Пропоную усім охочим згодом завітати до нас на виробництво та переконатися, які автомобілі та з яким обладнанням курсуватимуть нашими дорогами, рятуючи життя громадян.

Михайло СТРЕЛЬНІКОВ,
начальник відділу екстреної медичної допомоги
та медицини катастроф МОЗ України:

 — Коли складали національний стандарт, було враховано і європейський досвід, і специфіку України. У Європі — інша якість доріг та інша культура поводження на них. Тож вимоги до автомобілів «швидкої» формувалися з урахуванням національних особливостей України. Вони будуть устатковані обладнанням лише американських, японських та європейських виробників. По-перше, наші медики з ним добре знайомі. По-друге, ми впевнені в його якості, в тому, що воно працюватиме безвідмовно. Якщо ми збережемо взятий темп, то за три роки повністю замінимо автопарк служби екстреної медичної допомоги.