Його формат 2013-го змінився — щорічний наймасштабніший проект українського арт-простору трансформувався у міжнародний арт-форум, де представлені проекти актуального мистецтва. Якщо перекласти ці зміни з мови мистецтвознавців на мову пересічних відвідувачів, це означає, що замість безлічі «картин на продаж», як це буває на арт-ярмарках, у древніх стінах Арсеналу звучить мова найновішого мистецтва.

Такий тебе ніколи не почує...

Втім, недарма кажуть, що нове — добре забуте старе. Саме тому в залах можна побачити жовту дерев’яну башту, як у Татліна (з біркою «Не Татлін»); роботу одного з класиків «суч. Арту» Олександра Ройбурта — чорний квадрат (не Малевича) з написом жовтими літерами на полотні «Это не черный квадрат»; скульптуру нібито античної Венери, але з граблями біля купи жовтого листя (проект «Індустріальний едем» від групи молодих авторів). І найбільшу у світі колекцію малюнків кульковою ручкою на звичайному офісному папері (понад 1000 аркушів від 200 авторів) — кураторський проект «Художники малюють» київського галериста Євгена Карася.

Яким шляхом сприймати мистецтво? За Рєпіним — чи Васнєцовим?

Особливих сюрпризів цього разу немає, але й незначущих проектів — також. Ті, хто хоче побачити знакові речі, їх побачать. Розкішні фотографічні міфи Арсена Савадова з абсурдистсько-фантастичними сюжетами й неймовірними красотами Південного берега — «Commedia dell Arte: Арлекін і П’єро в Криму».

Хіба що Ройбурт, про якого я вже згадувала, повернувся до абстракції, яку зробив актуальною своїми стьобними написами у проекті з провокаційною назвою «Схарапуджена шкарпетка».

Ось так постати при всіх голою несоромно за проектом «Індустріальний едем»

Проте не думайте, що людині, далекій від актуального мистецтва, на ART KYIV Contemporary нема чого робити. Чого вартий один лише проект Антіна Мухарського «Жлоб-Арт». Понад 300 яскравих картин та інсталяцій: стьоб, стьоб, але персонажі — просто з життя. 

Рекомендую не прогавити невеличку кімнату з відеоартом. Насамперед розкішно відтворену сцену в кафе із серіалу «Сімнадцять миттєвостей весни». Ролі Штірліца і його дружини блискуче зіграв Влад Мамишев-Монро.

Деякі вихиляси жлоб-арту хочеться й зафотографувати.

А тих, хто скучив за «совком», порадує іронічний проект «Радянська Мандала» — художник Анатолій Ганкевич олією на полотні відтворив у натуральному розмірі точні копії килимів доби СРСР.

Поряд із цим вибухом сарказму — «Золота колекція» робіт Анатолія Криволапа, яку презентувала OntoArtGallery (та ще й монографію визнаного майстра пейзажного жанру та колористики).

Нагадаємо, що роботи з циклу «Український мотив» принесли художнику успіх на міжнародних аукціонах сучасного мистецтва: Phillips de Pury & Co, Sotheby’s, Bonhams and Christie’s. У лютому 2011 року аукціонний дім Phillips de Pury & Co в Лондоні продав полотно Анатолія Криволапа «Місяць над річкою» за $48 492. У травні 2011-го в Нью-Йорку на Phillips de Pury & Co його роботу «Степ» оцінили на $98 500. У жовтні 2011 на лондонських торгах робота «Кінь. Hіч» була продана за $124 343. Улітку цього року його картину «Кінь. Вечір» купили за $186 200, що автоматично зробило Анатолія Криволапа найдорожчим українським художником і викликало захоплення голови секції Денних торгів аукціонного дому Phillips de Pury & Co Джорджа О’Делла: «Такий успішний продаж картини Анатолія Криволапа відкриває Україну на міжнародному арт-ринку».

Паралельно з основною експозицією арт-форуму ART KYIV Contemporary в Мистецькому Арсеналі працюватиме Інноваційний освітній проект «Арсенал ідей» для дітей і підлітків з майстер-класами, індивідуальними та груповими заняттями.

У Всесвітній день філософії тут також запалає вогонь любомудрія — відбудеться «Philosophy Fire». 21 листопада від 18:00 до 01:00 на території Мистецького Арсеналу — низка філософських і навколофілософських подій і дискусій, участь у яких візьмуть українські інтелектуали та митці. 

Тетяна ЧЕБРОВА  для «Урядового кур’єра», 
Світлана СКРЯБІНА   (фото) «Урядовий кур’єр»