Його формат 2013-го змінився — щорічний наймасштабніший проект українського арт-простору трансформувався у міжнародний арт-форум, де представлені проекти актуального мистецтва. Якщо перекласти ці зміни з мови мистецтвознавців на мову пересічних відвідувачів, це означає, що замість безлічі «картин на продаж», як це буває на арт-ярмарках, у древніх стінах Арсеналу звучить мова найновішого мистецтва.
Втім, недарма кажуть, що нове — добре забуте старе. Саме тому в залах можна побачити жовту дерев’яну башту, як у Татліна (з біркою «Не Татлін»); роботу одного з класиків «суч. Арту» Олександра Ройбурта — чорний квадрат (не Малевича) з написом жовтими літерами на полотні «Это не черный квадрат»; скульптуру нібито античної Венери, але з граблями біля купи жовтого листя (проект «Індустріальний едем» від групи молодих авторів). І найбільшу у світі колекцію малюнків кульковою ручкою на звичайному офісному папері (понад 1000 аркушів від 200 авторів) — кураторський проект «Художники малюють» київського галериста Євгена Карася.
Особливих сюрпризів цього разу немає, але й незначущих проектів — також. Ті, хто хоче побачити знакові речі, їх побачать. Розкішні фотографічні міфи Арсена Савадова з абсурдистсько-фантастичними сюжетами й неймовірними красотами Південного берега — «Commedia dell Arte: Арлекін і П’єро в Криму».
Хіба що Ройбурт, про якого я вже згадувала, повернувся до абстракції, яку зробив актуальною своїми стьобними написами у проекті з провокаційною назвою «Схарапуджена шкарпетка».
Проте не думайте, що людині, далекій від актуального мистецтва, на ART KYIV Contemporary нема чого робити. Чого вартий один лише проект Антіна Мухарського «Жлоб-Арт». Понад 300 яскравих картин та інсталяцій: стьоб, стьоб, але персонажі — просто з життя.
Рекомендую не прогавити невеличку кімнату з відеоартом. Насамперед розкішно відтворену сцену в кафе із серіалу «Сімнадцять миттєвостей весни». Ролі Штірліца і його дружини блискуче зіграв Влад Мамишев-Монро.
А тих, хто скучив за «совком», порадує іронічний проект «Радянська Мандала» — художник Анатолій Ганкевич олією на полотні відтворив у натуральному розмірі точні копії килимів доби СРСР.
Поряд із цим вибухом сарказму — «Золота колекція» робіт Анатолія Криволапа, яку презентувала OntoArtGallery (та ще й монографію визнаного майстра пейзажного жанру та колористики).
Нагадаємо, що роботи з циклу «Український мотив» принесли художнику успіх на міжнародних аукціонах сучасного мистецтва: Phillips de Pury & Co, Sotheby’s, Bonhams and Christie’s. У лютому 2011 року аукціонний дім Phillips de Pury & Co в Лондоні продав полотно Анатолія Криволапа «Місяць над річкою» за $48 492. У травні 2011-го в Нью-Йорку на Phillips de Pury & Co його роботу «Степ» оцінили на $98 500. У жовтні 2011 на лондонських торгах робота «Кінь. Hіч» була продана за $124 343. Улітку цього року його картину «Кінь. Вечір» купили за $186 200, що автоматично зробило Анатолія Криволапа найдорожчим українським художником і викликало захоплення голови секції Денних торгів аукціонного дому Phillips de Pury & Co Джорджа О’Делла: «Такий успішний продаж картини Анатолія Криволапа відкриває Україну на міжнародному арт-ринку».
Паралельно з основною експозицією арт-форуму ART KYIV Contemporary в Мистецькому Арсеналі працюватиме Інноваційний освітній проект «Арсенал ідей» для дітей і підлітків з майстер-класами, індивідуальними та груповими заняттями.
У Всесвітній день філософії тут також запалає вогонь любомудрія — відбудеться «Philosophy Fire». 21 листопада від 18:00 до 01:00 на території Мистецького Арсеналу — низка філософських і навколофілософських подій і дискусій, участь у яких візьмуть українські інтелектуали та митці.
Тетяна ЧЕБРОВА для «Урядового кур’єра»,
Світлана СКРЯБІНА (фото) «Урядовий кур’єр»