ПРОБЛЕМА

У «конверті» — оманливе благополуччя

Виплата заробітної плати «в конвертах», яка в 90-ті набула неабиякого поширення, спочатку влаштовувала і роботодавців, і їхніх найманих працівників. Ситуація мала змінитися 2000 року, коли замість робочого стажу ввели страховий, тобто пенсію почали нараховувати тільки з того заробітку, з якого сплачено страхові внески. Здавалося б, наймані працівники відразу почнуть вимагати сплати заробленого по-білому. Однак з’ясувалося, що їхнє становище (проблеми з працевлаштуванням та суцільна залежність від роботодавця) обмежили будь-який маневр. Тож із тіньовою зарплатою продовжили боротьбу лише контролюючі органи, серед яких податкова служба.

Недоплачують працівникам і до бюджету

— Виплата зарплати «в конвертах» та у розмірах, нижчих за мінімальні гарантії, встановлені державою, позбавляє наших громадян належного захисту на випадок непрацездатності та прирікає на мізерну пенсію, — констатує  голова Державної податкової служби Олександр Клименко. — До місцевих бюджетів не надходять необхідні кошти, що безпосередньо відбивається на рівні життя і на розв’язанні безлічі соціальних проблем. Скорочується і фінансування соціальних статей з держбюджету. Все це мають добре усвідомлювати всі роботодавці, підприємці та наймані працівники.

Нині податкова веде наступ не лише на фронті тіньової зарплати, а й щодо ліквідації заборгованості із заробітної плати на підприємствах, установах та організаціях державного та приватного секторів економіки. За статистикою, в 2011 році кількість підприємств, які виплачували зарплату найманим працівникам менше мінімальної, скоротилась на 12 тисяч, або на 17%, а кількість працюючих, які одержували таку зарплату, зменшилась на 355 тис. осіб (на 38%).

— З початку цього року, — наголосив очільник податкової, —  завдяки заходам, спрямованим на виведення з «тіні» та легалізацію заробітної плати, підвищили рівень оплати праці 11 тис. роботодавців. Додаткові надходження до бюджету податку на доходи фізичних осіб становлять 22 млн грн.

Досягти цього вдалося завдяки проведенню індивідуальної роз’яснювальної роботи з працедавцями щодо необхідності збільшення фонду оплати праці. Крім того, на засіданнях комісій при держадміністраціях заслуховували роботодавців, які нараховують заробітну плату у незначних розмірах (нижчих або на рівні законодавчо встановленої мінімальної). Під пильним контролем дотримання платниками податків податкового законодавства при виплаті зарплати. Відомості про виявлені порушення спрямовують до органів прокуратури.

Однак шахрайських схем щодо нелегального працевлаштування і виплат заробленого «у конвертах» не бракує. Приміром, при проведенні перевірки одного з товариств на Харківщині місцеві податківці встановили, що четверо найманих працівників отримали з розрахункових рахунків товариства 31,8 млн грн на придбання товару та виплату заробітної плати. Проте документів, які підтверджували б використання зазначених коштів у господарській діяльності, для перевірки не надано. Та й гроші до каси підприємства не повернуто. З урахуванням штрафних санкцій за результатами перевірки донараховано майже 10 млн грн податку на доходи фізосіб.

У березні цього року під час проведення слідчо-оперативних заходів за кримінальною справою, порушеною прокуратурою за матеріалами УПМ ДПС в області за ч. 3 ст. 364 КК, спільною групою правоохоронців викрито факт виплати заробітної платні «в конвертах» на двох підприємствах, які займалися виробництвом та реалізацією поліетиленових пакетів. Протягом 2011—2012 років, згідно з офіційними відомостями, на підприємствах працювало близько 60 працівників з середньою заробітною платою 800 грн. Насправді ж їх було 120 із зарплатою 2000—2800 грн. Тобто частину грошей видавали готівкою «в конвертах». За рік «набігло» понад 3 млн грн, а щомісячне ненадходження до бюджету податку з доходів фізичних осіб та збору на обов’язкове пенсійне страхування перевищувало 120 тис. грн.

Податківці Луганської області в межах порушеної кримінальної справи встановили, що директор одного з місцевих підприємств підписував грошові чеки на отримання готівки певною особою в установах банків з метою придбання товарно-матеріальних цінностей. Однак зняті з розрахункових рахунків кошти, а це 14,1 млн грн, до каси підприємства не вносили, а  передавали директору. Документів щодо їх використання на потреби підприємства або внесення до каси не надано. Тож, за результатами перевірки, донараховано 2,2 млн грн податку на доходи фізичних осіб.

— Загалом з початку року, — зазначив О. Клименко, — завдяки проведенню спільних дій податкової служби та інших органів виконавчої влади, індивідуальної роз’яснювальної роботи з керівниками підприємств-боржників погашено заборгованість із зарплати на загальну суму 226 млн грн. До бюджету надійшло 37 млн грн податку на доходи фізичних осіб.

По шахраях — кримінальними справами

Завдяки заходам щодо викриття злочинів, пов’язаних із виплатою зарплат «у конвертах» без податку з доходів фізичних осіб та внесків до Пенсійного фонду, безпідставною невиплатою зарплати, виявленням робітників, праця яких використовується без укладення трудових угод, лише нинішнього року за матеріалами підрозділів податкової міліції порушено 47 кримінальних справ за ухилення від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів). До інших правоохоронних органів у порядку статті 97 КПК направлено 110 матеріалів, за наслідками розгляду яких порушено 25 кримінальних справ, у тому числі 13 — за грубе порушення трудового законодавства (стаття 172 КК), 11 — за фактами невиплати зарплати (стаття 175 КК).

Ось лише кілька прикладів. У березні цього року слідчим податкової міліції у Луганській області порушено кримінальну справу за ч. 3 ст. 2121 КК  щодо службових осіб одного з підприємств, які при виплаті зарплати не перерахували до Пенсійного фонду внески на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у сумі 4,7 млн грн.

На Львівщині за цією ж статтею порушено кримінальну справу щодо  службових осіб підприємства, які, маючи грошові кошти на розрахункових рахунках підприємства, порушуючи Закон «Про податок з доходів фізичних осіб», не перерахували до бюджету і не погасили заборгованість із податку з доходів фізичних осіб у сумі 4,3 млн грн.

Ще «винахідливіших» махінаторів виявлено в Куйбишевському районі Донецька, де за матеріалами податкової міліції прокуратурою порушено кримінальну справу щодо службових осіб підприємства за ч. 1 ст. 172 КК. Задля зменшення офіційної заборгованості із зарплати перед працівниками вони спонукали працівників написати заяви про надання відпусток без збереження заробітної плати, вчинивши грубе порушення законодавства про працю.

Тож як і де знайти управу на тих, хто прирікає на злиденну старість тисячі людей, не сплачуючи зароблене, не перераховуючи внески до Пенсійного фонду? Передусім це прокуратура, яка здійснює нагляд за дотриманням законодавства про оплату праці. Окрім того, контроль здійснюють Міністерство соціальної політики, фінансові органи, Державна податкова служба, професійні спілки та інші громадські організації, що представляють інтереси найманих працівників.

— У державних податкових органах функціонують телефони, за якими платники податків можуть повідомити про факти отримання заробітної плати «у конвертах», — повідомив О. Клименко. — Номери телефонів розміщені на веб-сайтах регіональних органів ДПС. Про такі порушення можна повідомити і ДПС України  за тел. 0-800-501-007 (Інформаційно-довідковий департамент). Отриману інформацію передають до структурних підрозділів  для відповідного реагування.

Нині ДПС започаткувала нову ініціативу, яка має назву «Пульс Податкової». Згідно з нею, платник матиме змогу вийти на прямий контакт із керівництвом служби для оперативного вирішення питань, пов’язаних із сплатою податків, а також їх мінімізацією. «Податковий пульс» працюватиме  цілодобово за принципом call-back.