Захист споживчих прав населення забезпечує Закон «Про захист прав споживачів». Саме він передусім регулює відносини між споживачами товарів (робіт, послуг) та виробниками, виконавцями, продавцями різних форм власності. Закон встановлює і права споживачів, які перебувають на території України (не лише громадяни України, а й інших країн), під час придбання, замовлення чи використання товарів (робіт, послуг). Серед них: захист прав споживачів державою; отримання продукції та обслуговування належної якості; право на безпеку продукції; відшкодування збитків, завданих продукцією неналежної якості; звернення до суду та інших уповноважених органів державної влади за захистом порушених прав тощо.

Тож якщо споживачеві було продано низькоякісний товар, продавець зобов’язаний замінити його на товар належної якості або повернути покупцеві сплачені кошти. Якщо ж порозуміння на цьому рівні не знайдено, споживач має право поскаржитися зокрема у Державну службу України з питань безпеки харчових продуктів та захисту споживачів, яка утворена шляхом приєднання Державної ветеринарної та фітосанітарної служби, Державної інспекції з питань захисту прав споживачів і Державної санітарно-епідеміологічної служби України.

Завдання Держпродспоживслужби — здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням законодавства у цій сфері, видання дозвільних документів, а також захист прав споживачів.

Самі ж люди, які звертаються на урядову «гарячу лінію» з питань небезпечної харчової продукції, найбільше переймаються її якістю, переважно у хлібобулочних, м’ясних виробах та алкогольних напоях.

Так, заявниця з Борисполя на Київщині була шокована випічкою одного з фірмових магазинів міста, проданою її дев’ятирічній доньці. Коли школярка вирішила поділитися круасаном із матір’ю, всередині виявили… швейну голку. Жінка із хвилюванням зателефонувала на урядову «гарячу лінію», щоб цей кричущий випадок не залишився поза увагою громадськості, адже хлібобулочні вироби щодня купує і малеча, і пенсіонери з поганим зором.

Працівники Державної ветеринарної та фітосанітарної служби України надіслали лист виробникові, щоб він вжив відповідних заходів для недопущення подібних випадків надалі. Під час зворотного зв’язку активна громадянка повідомила, що вона задоволена отриманою відповіддю.

Пенсіонерка із с. Фонтанка Одеської області зателефонувала на урядову «гарячу лінію», щоб їй повернули кошти за зіпсоване м’ясо, яке вона купила у місцевому магазині. Фахівці Держветфітослужби розглянули скаргу, і в результаті бабусі повернуто кошти (після пред’явлення нею розрахункового документа). Пенсіонерка підтвердила це зворотним зв’язком.

Заявниця із Житомира повідомила на «гарячу лінію», що у ресторані на трасі Київ — Чоп, де вона з друзями святкувала весілля, подавали сире м’ясо, а також не надали чека. Вона просила перевірити заклад на предмет дотримання норм санітарно-гігієнічного стану та якості їжі. Невдовзі заявниця отримала відповідь із роз’ясненнями щодо своїх прав від Держветфітослужби. Вона скористалася наданими рекомендаціями, про що і повідомила під час зворотного зв’язку.

Нині урядова «гаряча лінія» — це ефективний механізм взаємодії органів виконавчої влади із громадянами, що дає змогу оперативно розв’язувати наболілі проблеми.

За період з 15 по 21 лютого на урядову «гарячу лінію» надійшло 71 347 дзвінків, через інтернет зареєстровано 816 звернень. 

0-800-507-309 — урядова телефонна «гаряча лінія» працює цілодобово. 044-284-19-15 — для жителів м. Києва. +380 44 284-19-15 — для громадян, які перебувають за кордоном. Веб-сайт Урядового контактного центру www.ukc.gov.ua