Містечко Підгородне нині притулилося зовсім поряд з обласним центром — під «городом». А з’явилося воно набагато раніше «города», задовго до майбутнього Катеринослава і навіть Кодацької фортеці (побудована на березі Дніпра на теренах сучасного міста Дніпра поляками 1635-го). Біля річки Кільчень розташовувалася козацька слобода, перші письмові спогади про яку датовані 1602 роком. На перехрестях шляхів (нині тут перетинаються чотири райони Дніпропетровщини) у давнину багато народу з’їжджалося на ярмарки. Жили в слободі вільні козацькі люди — воєводи, старшини Запорозької Січі з родинами. І навіть за часів кріпацтва в Російській імперії жоден збіднілий житель цього поселення не став кріпаком. А там, де козаки, завжди і кобзарі на бандурі грали, бойовий козацький дух піднімали, який живе у цій місцині понині.

Ансамблі існують на ентузіазмі

Бережуть цей дух і плекають давні козацькі традиції у підгородненському Центрі кобзарського мистецтва прості українські люди, які шанують історію, люблять свій край і народну творчість. Різні гуртки для дітей у ньому ведуть мами на волонтерських засадах — з вишивки, малювання тощо. І навіть «дефіле» нещодавно з’явилося, в якому діти 4—16 років разом з мамами і бабусями на свята демонструють стародавній і сучасний український одяг. А мистецтво кобзарства доносять людям ансамблі бандуристів: хлопчиків — «Підгороднянські козачата», дівчаток — «Зоряниці» та відомий на всю Україну колектив «Калинове гроно», заснований при місцевій музичній школі ще 1975 року Людмилою Дворніковою.

Музичної школи в Підгородному вже немає зо два десятки років, діти навчатися музики змушені їздити в Дніпро. Але батьків, які мають змогу возити туди дитину, небагато. А в Центрі кобзарства можна навчитися і музики, і співу.

Кобзаря, майстра на всі руки Івана Бута репресували за те, що ходив у вишитій сорочці. Фото надане автором
Кобзаря, майстра на всі руки Івана Бута репресували за те, що ходив у вишитій сорочці. Фото надане автором

— Виступаємо в госпіталях, на фестивалі-конкурси їздимо тільки ті, що недалеко, де багато коштів не треба на дорогу, — каже голова громадської організації «Центр кобзарського мистецтва» Алла Ганжа-Родзянко (з родини того самого Михайла Родзянка — голови IV Державної думи Російської імперії). — У «Калиновому гроні» у нас грає донька знаменитого майстра-бандуриста Олекси Коваля — Леся Олексіївна, хоч і має багато років. Староста ансамблю — донька репресованого бандуриста Миколи Сарма-Соколовського. Грала у нас ще Ніна Харченко-Бут — племінниця репресованого Івана Бута. Їй був 91 рік, а вона з нами ще їздила виступати.

Окрім гуртків і ансамблів, у Центрі є музей кобзарства і майстерня з виробництва бандур. Алла Костянтинівна каже, що музей не можна було не заснувати, адже в ансамблі грали родичі славетних майстрів-бандуристів. Експонати і спогади для музею збирали у їхніх нащадків та учнів.

Інструмент робили і на війні, і в ГУЛАГу

Біля будівлі Центру встановлено пам’ятний знак у вигляді бандури на честь кобзаря, художника, майстра з виготовлення бандур Івана Савовича Бута — репресованого і реабілітованого вже посмертно. Саме розповіддю про нього починає свою екскурсію музеєм Алла Костянтинівна. Показує фото 1920-х років з колективом місцевого драматичного гуртка, яким керував Іван Бут. А ще він керував капелою бандуристів, хором, виготовляв водяні млини, працював кіномеханіком — був майстром на всі руки.

За життя Олекса Коваль виготовив 30 бандур. Фото надане автором
За життя Олекса Коваль виготовив 30 бандур. Фото надане автором

«Декорації, костюми самі тоді виготовляли. Іван Савович кожухи, чоботи шив, вишивав, мазав і розмальовував хати. І перший трактор для колгоспу він зробив. Знайшлися люди, які йому заздрили і написали донос. І приїхав чорний воронок, дали йому докрутити кінострічку і забрали на 10 років. Відсидів Іван Бут із 1938-го по 1948-й. Приписали йому при арешті націоналізм, бо ходив завжди у жупані, з вусами й у вишитій сорочці. Це в нього був повсякденний одяг. На допиті запитав: «За що ви мене? Сорочку ж я завжди носив, сам і вишивав». Повернувся із заслання хворим на туберкульоз. Продав родинну хату і поїхав із сім’єю на Полтавщину, в село Карлівку. Там прожив усього вісім місяців. Хочемо знайти його могилу у Карлівці. Діти Бута роз’їхалися по всьому Радянському Союзу. Одна донька живе в Петербурзі. Іван Савович навчив наших підгорднянських бандури робити. Його учні — Коваль, Солодкий, Чумак. Одного з них — Паленка після війни засудили, бо в окупації був старостою: німці змусили погрозами розстріляти сім’ю. Кажуть, багато євреїв урятував. Його доля невідома. Ось дивіться, у засланні Бут вишив собі сорочечку», — показує Алла Ганжа-Родзянко дорогий серцю експонат.

До Другої світової війни у Підгородному було чотири майстри з виготовлення бандури. Один з них — Олекса Коваль. Й у брянських лісах, перебуваючи в лавах радянської армії, він не міг обійтися без улюбленого інструмента. Перед тим як наші війська рушили на Польщу, кобзар сам зробив собі бандуру і грав на ній однополчанам. Один генерал, почувши ці виступи, наказав пошити Олексію Ковалю український костюм. Так, дотримуючись козацьких традицій, підгороднянський бандурист піднімав бойовий дух і зміцнював волю бійців під час війни. Повернувшись із фронту, він створив народний краєзнавчий музей, для якого збирав стародавні речі побутового вжитку. Музей досі існує в місті. А в музеї Центру кобзарського мистецтва зберігається воєнна світлина Олексія Семеновича під назвою «Бандура і гвинтівка». Під фотографією лежать старі інструменти, зроблені майстром Ковалем вже після війни. Поряд — бандура ще з довоєнного оркестру. Наприкінці 1970-х Олексу Коваля за «націоналізм» переслідував КДБ. Не витримавши цього тиску, 1978-го він помер. За своє життя майстер виготовив 30 бандур, деякі з них зберігаються у Київському музеї Л. Українки та Дніпропетровському музеї ім. Д. Яворницького.

Потомственний священик Микола Сарма-Соколовський, крім кобзарства, писав вірші і малював. Фото надане автором
Потомственний священик Микола Сарма-Соколовський, крім кобзарства, писав вірші і малював. Фото надане автором

Алла Костянтинівна звертає увагу на поезії і спогади Миколи Сарма-Соколовського. Бандурист, поет, художник-живописець, потомствений священик. Доля приготувала йому нелегке, але довге життя (1910—2001). Ще 19-річним юнаком його заслали на п’ять років на Соловки — за те, що носив вишиванку, навчався в художньому училищі, грав на бандурі, був у Спілці української молоді. Потім були невдала втеча з Біломорканалу, смертний вирок, замінений на колонію, знову втеча, переховування під чужим прізвищем. Як священик УАПЦ Сарма-Соколовський був направлений на Буковину, де тримав зв’язок з підпіллям ОУН—УПА. У 1944 році знову арешт і втеча, підпілля ОУН. А 1948-го — знову смертний вирок. Далі — 15 років перебування у камері смертників і 25 років ув’язнення замість розстрілу. Разом з іншими політв’язнями створив ансамбль бандуристів ГУЛАГу — виготовив собі та друзям бандури, навчив їх кобзарського мистецтва. КДБісти також заарештували дружину Миколи Олександровича і її брата як родичів «ворога народу». Трьох доньок родини священика виховували інші родичі. У засланні Микола Сарма-Соколовський намалював на картоні портрет дружини Варвари, тепер він зберігається в музеї Центру.

Завершуємо огляд музею, згадуючи світлу пам’ять 22-річного учасника ансамблю бандуристів Євгена Корнієнка, який пішов добровольцем боронити Україну. Рівно два роки тому хлопець загинув під Дебальцевим. Його батько купив бронежилет і каску та записався добровольцем у ту саму 25-ту, де служив син.

«Не дамо справу знищити!»

Центр кобзарського мистецтва існує як громадська організація за рахунок членських внесків і спонсорської допомоги. Половину приміщення колишньої будівлі сільської, а потім селищної ради в оренду бандуристам передали місцеві депутати 2007-го. А до того репетиції шість років проводили вдома в Алли Ганжи-Родзянко. «Приходило понад 10 бандуристок — можете уявити, що це було в хаті? І ми випросили приміщення. У ньому не було електрики. Попередній орендар — похоронне бюро — залишило штраф за несплату за освітлення. Ми і за них заплатили, і за підключення до електромережі. Наша місцева підприємниця Віра Григорівна вирішила, що дітям у такій розрусі перебувати не годиться, і відрядила до нас бригаду ремонтників», — згадує Алла Костянтинівна.

Вона бідкається, що непогано  було б у центрі і опалення, і воду, і сантехніку мати, бо діти на вулицю в туалет ходять, а взимку займатися змушені лише в одній теплій кімнаті, де груба від пічки. Була можливість подати заявку на міжнародний грант — за умови довгострокової оренди. А центр має її тільки на рік. Палиці в колеса добрій справі ставлять депутати міськради зі своїми партійними непорозуміннями. Хоч жодних законних підстав і зрозумілих пояснень щодо скасування оренди немає. Втім, є версія, що хтось пригледів своїм родичам це приміщення. А поки що підгороднянським кобзарям залишається сподіватися, що здоровий глузд у депутатів візьме гору.

«Ми б хотіли і майстерню з верстатами. Бо нині під столами рубанки, сокири… Я не працюю, ставки в мене немає, тож прошу батьків: хто скільки може заплатити за світло, оренду, землю. Коли в країні війна, соромно просити спонсорів. Ми самі для наших бійців пекли, варили, шили, відправляли все на фронт — я рік бандуру в руки не брала! І вже переживала: що ж це таке, чи я одна у полі воїн? Аж стали люди телефонувати: «Ми відстоюватимемо вас, підтримуватимемо. Не дамо Центр кобзарства знищити!» — розповідає Алла Ганжа-Родзянко.

На моє запитання, що для неї означає бандура і як дітей зацікавити цим інструментом, відповідає: «Це символ України. Це поклик душі і сенс мого життя. Якщо струна вже зачепила душу, дитина буде на бандурі грати».