СПІВПРАЦЯ

Україна сумлінніше рахуватиме державні гроші, що витрачаються на преференції для підтримки різних видів діяльності

За деякими  оцінками експертів, майже 8% ВВП України витрачається на надання державної підтримки. В інших країнах цей показник ледь сягає 0,6%. Хоча вважається, що держдопомога має позитивний ефект для розв’язання економічних і соціальних проблем, насправді порушення чесних правил гри на цій ниві справляє негативний вплив і шкодить ринковому середовищу. «На сьогодні в Україні немає фактичного жодного органу, який володіє інформацією про обсяги, види, форми,  надавачів та отримувачів держдопомоги, хоч є певні оцінки наукових установ, — зазначила представник АМКУ Людмила Ляшенко під час конференції «Співпраця України з ЄС у сфері захисту конкуренції, розбудови системи державної допомоги та державних закупівель у перспективі підписання Угоди про асоціацію у 2013 році».

Як подолати тендерну мафію?

«2010 року  в Україні було ухвалено закон про  здійснення державних закупівель, але парламент за два роки в нього вніс 14 поправок, що надають преференції тому чи іншому конкретному бізнесу. Потрібно припинити процес погіршення цього закону!» — такої думки керівник Управління програм допомоги в Україні Представництва ЄС в Україні Ендрю Расбаш.

За даними Антимонопольного комітету України, за чотири  місяці цього  року до АМК надійшло  410 скарг щодо процедур державних закупівель. Це  майже вдвічі більше, ніж за той самий період торік. «Збільшення кількості скарг  можна розцінювати як довіру учасників процедур закупівель до діяльності органу оскарження і можливості здійснення ефективного захисту своїх прав у цьому органі», — вважає  начальник відділу розгляду скарг АМКУ Тетяна Шестак. За її словами, у 2010—2012 рр. у суді було оскаржено до 5% загальної кількості прийнятих рішень. Це дуже незначний відсоток рішень за світовими мірками, які скасовуються адміністративними судами. Зокрема, з цих рішень тільки 6 скасували суди касаційної інстанції, причому із трьох з них АМКУ подав заяви щодо перегляду їх у Верховному суді. Ця статистика свідчить про позитивний досвід органу оскарження.

Наталія Корчакова-Хіб, яка  більш як 10  років працює у Представництві ЄС в Україні, високо оцінює діяльність Антимонопольного комітету,  який, на її погляд, є «динамічною і сучасною структурою і вигідно відрізняється від інших міністерств та відомств, хоч і має проблемні питання, над якими повинен працювати».

«Для того, щоб  законодавство щодо держзакупівель  стало прозорим і зрозумілим, не треба винаходити велосипед: потрібно ухвалити закон на основі директив ЄС  і використати досвід Південної Кореї стосовно електронних держзакупівель.  Корейці кажуть, що 20 років тому в них була така сама корупція у сфері держзакупівель, як в Україні», — зазначив голова АМКУ Василь Цушко.

Держфінанси потребують модернізації

Для того, щоб кошти з українського держбюджету, що витрачаються на державну підтримку, використовувалися раціонально і не завдавали шкоди економіці, Україна має реформувати  системи держфінансів.  «Мінфін планує подати в червні на розгляд уряду нову стратегію  управління держфінансами. Зокрема, один з дев’яти її  розділів передбачає конкретні дії, спрямовані на прозорість системи держзакупівель, яку нині багато критикують», — повідомила директор департаменту боргової політики Мінфіну Галина Пахачук.

За словами  президента Академії фінансового управління при Міністерстві фінансів Тетяни Єфименко,  у стратегії управління держфінансами  є окремий розділ, що стосується держдопомоги та  податкових пільг, а розділ про ПДВ стосується наближення правил надання цього виду податку до норм, що існують у європейському законодавстві.  Нині в Україні найбільший обсяг пільг  на ПДВ, на другому місці — податок на прибуток підприємств.

На реалізацію проекту щодо  розбудови державної допомоги  ЄС  надає Україні 10 мільйонів євро. Основна його мета — допомогти країні сформувати систему контролю та моніторингу державної допомоги. Передбачається, що проект  розпочнеться з 2014-го (орієнтовний термін його  дії — 3 роки). А ось проект з питань державних закупівель, що має гармонізувати українське законодавство з європейським, Представництво ЄС в Україні планує  розпочати цього року. За словами Н. Корчакової-Хіб, триватиме він три роки, а вартість становить 4 мільйони євро.