Тетяна КИРИЛЕНКО
для «Урядового кур’єра»

З якого боку підступитися і за яку ниточку потягти, аби почав розплутуватися клубок негараздів, пов’язаних із загрозливим станом автомобільних доріг? Доведені до краю, вони стали малопридатними для експлуатації.

Нове керівництво Державного агентства автомобільних доріг планує змінити модель утримання дорожньої інфраструктури в областях. Про це під час Міжнародного транспортного тижня в Одесі повідомив голова відомства Олександр Малін. Оскільки нинішня система експлуатації доріг поглинає значні кошти і при цьому є абсолютно неефективною, він пропонує диференціювати підходи.

— Структура доріг в Україні неоднорідна і тому ми не використовуватимемо один інструмент для усіх регіонів, — заявив він. — Приміром, в одній області буде проведено пілотний проект переходу на прямі затрати, в іншій — на умовах вільної тендерної пропозиції роботи з експлуатаційного утримання винесемо на конкурс між приватними організаціями. Ще в інших — підемо шляхом комерціалізації облавтодорів.

Децентралізація дорожнього господарства буде дещо підкорегована й щодо передання функцій управління дорогами місцевого значення областям. Ідеться про те, що зі 170 тисяч кілометрів доріг приблизно 100-130 тисяч передадуть у комунальну власність обласних, районних і сільських рад. Із центру обіцяють, що зроблять це разом з фінансовими ресурсами. Сам же Укравтодор опікуватиметься шляхами 1 і 2 категорій, які є складовими міжнародних транспортних коридорів.

Є плани й щодо концесійних доріг. Усі потенційні проекти будівництва переглянуть. І це не бажання зробити все по-своєму, а потреба дня. Річ у тім, що ті шість раніше визначених доріг не можуть бути об’єктами концесії, оскільки не відповідають критеріям та вимогам цієї форми державно-приватного партнерства.

— За останні 5—7 років концесія стала самоціллю, через що підготовлені до будівництва на умовах концесії дороги абсолютно не відповідають критеріям вимог ані за автомобілепотоком, ані за математичною моделлю концесії, — зазначив Олександр Малін.

За його словами, концесійними можуть бути лише ті дороги, на яких значний та стабільний потік транспортних засобів (на ділянках міжнародних транспортних коридорів), а також ті, що мають альтернативу із безкоштовним проїздом. В іншій ситуації держава втрачатиме значні кошти, виплачуючи дотації концесіонерові.

На переконання Олександра Маліна, в Україні на концесійне будівництво та експлуатацію нині можуть претендувати лише кілька проектів, серед яких кільцеві дороги навколо Києва та Одеси, ділянка Одеса — Монаші.