1 січня 2017 року Верховна Рада України скасувала акциз із роздрібного продажу нафтопродуктів, об’єднавши його з базовим. При цьому було ухвалено справедливе рішення про перерозподіл коштів, зібраних з кожного літра виробленого та імпортованого палива, в місцеві бюджети на підставі даних касових апаратів на кожній АЗС.
Тож уже в другому півріччі 2017-го акцизний податок буде перерозподілено між місцевими бюджетами на підставі фактичних обсягів продажу палива протягом першого півріччя 2017 року через мережі АЗС, які розташовані на території кожної громади. Правильне адміністрування такого продажу дасть змогу акумулювати коштів не менше, а набагато більше порівняно з тими сумами, що надходили до місцевих бюджетів торік.
Математика проста: що менше сірих схем під час реалізації бензину, автогазу, дизпалива, то більша дохідна частина бюджету громади, отже, успішніше місцева влада виконуватиме обіцянки, дані виборцям, привабливішою буде територія громади для інвесторів. По суті, в цій точці сходяться інтереси бізнесу й влади, адже й ті, й інші зацікавлені в розвитку економіки свого регіону. А вже як зацікавлені в поліпшенні інфраструктури, фінансуванні лікарень, шкіл, дитячих садків пересічні громадяни! Ще один важливий момент: наявність незаконних автозаправних модулів без фундамента — пряма загроза життю та здоров’ю людей. Витікання скрапленого газу та потрапляння його в каналізаційні комунікації, вибух цистерни – це не лише серйозний економічний збиток місцевому бюджету, а часто техногенна загроза, додаткові витрати на ліквідацію наслідків, репутаційні проблеми для керівників усіх рівнів.
З огляду на ці законодавчі зміни органи місцевого самоврядування будуть зацікавлені у стимулюванні офіційного продажу палива на своїй території. Вони матимуть змогу разом з іншими структурами влади, наприклад органами ДФС, управліннями із захисту прав споживачів, розробляти спільні заходи з підвищення рівня соціальної відповідальності АЗС. Дієвими будуть контрольні перевірки із залученням громадських активістів, волонтерів, вилучення обладнання без повного пакета дозвільних документів, інформаційні кампанії у ЗМІ, соціальних мережах, інформування пересічних громадян про напрями використання акцизного податку для розвитку міста чи села, а також про пильність їх як споживачів під час купівлі палива для своїх автомобілів. Адже покупець, який витребував і перевірив касовий чек на АЗС, завжди більш захищений у разі виникнення проблем із машиною через низькоякісний бензин, газ чи дизпаливо.
Тобто порядок навести можна. Є способи і шляхи об’єднання громади для побудови цивілізованих правил автозаправного бізнесу. Місцевий акциз буде ефективним інструментом успішного збільшення надходжень до місцевих бюджетів для розв’язання соціальних проблем на відповідних територіях. А наскільки результативно ті чи інші керівники зможуть використати цей інструмент, покажуть фінансові результати року.
Наталя ПИСАНА
для «Урядового кур’єра»