Сукупний збиток ТОП-100 держкомпаній у 2015 році зменшився із 119 мільярдів гривень до 42,6 мільярда гривень. При цьому торік склад і структура їхнього портфеля не змінилися порівняно з 2014 роком. Про це заявила перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Юлія Ковалів під час брифінгу щодо фінансових результатів 100 найбільших державних підприємств у минулому році.

Поліпшення фінрезультату торік, на її думку, відображає сприятливіші умови в економіці — стабілізацію макроекономічних показників та обмінного курсу, а також перехід до ринкового ціноутворення на ринку природного газу. Нині у власності держави перебувають 3458 держпідприємств, з яких працюють лише 1801. На ТОП-100 державних компаній припадає 75% чистого доходу і 86% активів держави. Найбільші активи сконцентровано в нафтогазовому секторі («Нафтогаз України»), транспорті (Укрзалізниця) та електроенергетиці («Енергоатом»).

Один із напрямів реформування держпідприємств — створення незалежних наглядових рад. «На сьогодні така рада діє в найбільшій держкомпанії — НАК «Нафтогаз України», а до кінця року очікується створення аналогічних органів ще в 15 найбільших держкомпаніях. Якщо наведемо лад хоча б у ТОП-10 держпідприємств, отримаємо прозорий процес управління активами приблизно в 80% держпідприємств», — додала Юлія Ковалів.

«Можна очікувати покращення ситуації на держпідприємствах, оскільки на початку червня цього року було ухвалено новий Закон «Про внесення змін в деякі законодавчі акти України відносно управління об’єктами державної і комунальної власності». Він визначає, що в держпідприємства призначатимуть незалежних директорів. Завдяки цьому фінансові результати таких підприємств покращаться», — коментує «УК» член правління Професійної асоціації корпоративного управління Євген Петрик.

Коли керівник держпідприємства працює не на власну кишеню, а в компанії впроваджують кращі практики корпоративного управління, це сприяє зменшенню збитків завдяки впровадженню чітких і прозорих процедур ухвалення рішень. Натомість у нашій країні все в основному залежить від волі першої особи. Якщо вона спрямована на чесну роботу, то компанія виходить із збитків, і тому є приклади.

«Корпоративне управління на волю однієї людини не покладається, тут на перший план виходить колегіальність прийняття рішень, які мають бути більш зваженими і вивіреними, ніж ухвалені одноосібно», — говорить пан Петрик.

«Запит суспільства на нову модель управління державним майном дуже низький при одночасному пріоритеті на антикорупційну реформу саме у цьому секторі. Головний чинник такої реформи — запровадження в Україні інститутів корпоративного управління, які використовують у світовій практиці. Необхідно врахувати і помилки, вчинені під час розробки конкурсних процедур щодо відбору керівників для держпідприємств, щоб їх не повторювати у процедурах відбору учасників наглядових рад», — констатує партнер Investor Relations Agency Оксана Параскева.

«Держава залишається неефективним менеджером і власником такої великої кількості підприємств, тому приватизація необхідна, і її треба пришвидшити в рази», — наголошують у Мінекономрозвитку і торгівлі.

Утім, на думку експертів, приватизація держвласності — не єдиний інструмент розв’язання проблем у цьому секторі. Для проблемних підприємств, що мають стратегічне або велике суспільне значення, правильніше змінити чинну модель управління, оновити органи управління із завданням — досягти показників ефективності, прибутковості й запобігти корупції.