ДОСВІД

Профорієнтаційна робота серед школярів —  важливий чинник у свідомому виборі їхнього майбутнього

 

Світлана КОВАЛЬЧУК
для «Урядового кур’єра»

Дискусія довкола української освіти триває постійно. Реформи, які пережила галузь, напевно, чи не наймасштабніші в Україні. Змінювали систему оцінювання, тривалість навчання, переписували підручники з історії і навчальні плани. Та радикальних якісних змін поки що не досягнуто. Хоч, зрозуміло, результати в освіті з’являються не так швидко, як хотілося б. Потрібно десятиріччя, щоб суспільство переконалося у правильності змін. А тому такі реформи слід проводити обережно, вивчаючи досвід інших, попередньо протестувавши їх.

Втім, Україна вже має власні надбання в цій царині, здобуті під час практичної діяльності. Їх варто було б брати до уваги при реформуванні вітчизняної освіти. Зокрема йдеться про ліцей «Наукова зміна». Цей навчальний заклад 1992 року започаткували Харківський райвідділ освіти м. Києва та однойменний фонд Національної академії наук України. Фактично цей експеримент дав змогу створити сучасну систему навчання через синтез передових інформаційно-комунікаційних і педагогічних технологій в умовах багатопрофільного ліцею.

Нині «Наукова зміна» може пишатися своїм багаторічним досвідом формування інтелектуальної еліти країни. Усі випускники навчального закладу стабільно показують високі результати ЗНО, вступають до вишів. Лише цього року 67 ліцеїстів стали переможцями ІІ етапу конкурсу Малої академії наук, 103 — здобули перемогу на міських олімпіадах з різних предметів, а Михайло Шатахін — бронзову медаль на Міжнародній олімпіаді з математики в Румунії.

Згадаймо слова великого українського мислителя Івана Франка, який наполягав, що «Вчителем школа стоїть». Тож і наша відповідь буде радше традиційною: кваліфікований педагогічний колектив. Зрозуміло, його створення — справа не одного дня. Передовсім вдалий кадровий добір — заслуга директора ліцею, заслуженого працівника освіти України Марії Лисенко. Загалом саме очільниця ліцею докладає максимум зусиль, щоб «Наукова зміна» стала лідером в освіті. А її материнське ставлення до учнів дає позитивний результат у виховній роботі.

Щодо структури навчального процесу, то свою роль, поза сумнівом, відіграє запровадження профільного навчання. Адже це можливість поглибленого вивчення фахових предметів. Тут також запроваджено спецкурси та факультативи, співпрацю з провідними вищими навчальними закладами країни, практики в бізнесових структурах і науково-дослідних інститутах. А отже, йдеться про профорієнтацію учнівської молоді.

Випускник ліцею «Наукова зміна» знає, ким хоче бути. Він має мету. А це дуже важливий, можливо, навіть визначальний чинник у виборі свого майбутнього. Не секрет, що значна кількість старшокласників здебільшого вагаються з вибором професії й вступають до вишів за принципом «аби десь прилаштуватися». Отримавши диплом, шукають роботу за тією самою схемою, незважаючи на отриману кваліфікацію і знання. Тож вчимо одне, а працюємо де вийде.

Тим часом ми живемо у відкритому світі, тому маємо бути конкурентоспроможними на світовому ринку праці. Навіть за браку державного замовлення на підготовку кадрів та фактично відсутнього прогнозування розвитку ринку праці в Україні професійна орієнтація учнівської молоді надзвичайно важлива. Щоб молоді люди були затребувані після здобуття освіти завтра, вже сьогодні маємо зрозуміти, які професії будуть потрібні через 10 років і яка діяльність їм до вподоби. Освіта повинна готувати не якусь умовну кількість юристів, економістів чи психологів, а потрібних для розвитку країни висококваліфікованих фахівців. І школа в цьому ланцюжку підготовки майбутніх кадрів відіграє надзвичайно важливу роль. Загалом це секрет успіху будь-якої системи освіти. Тільки тоді молода людина буде ефективною й успішною, коли знатиме, чого хоче. Тільки тоді країна буде успішною і конкурентоспроможною, коли вона зможе визначити пріоритетні галузі розвитку, передбачити, які фахівці будуть потрібні в майбутньому, скільки їх треба підготувати.

Впроваджена в ліцеї «Наукова зміна» система навчально-виховної та наукової роботи здатна виявити обдарованість дітей та здійснити їхню допрофільну підготовку ще в семи проліцейних класах. Це і є профорієнтація. Тож успішні кроки в підготовці фахівців майбутнього завдяки інноваційним підходам у навчально-виховному процесі, педагогічному досвіду викладацького складу робить ліцей «Наукова зміна» одним з освітніх майданчиків передового досвіду.