Якщо восени законопроект №4355 щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з управління земельними ресурсами та посилення державного контролю за використанням і охороною земель буде схвалено,  то органи місцевого самоврядування отримають у своє розпорядження земельні ділянки і ресурс. Таку думку «УК» висловив Ярослав Рабошук, директор Центру аналізу та розробки законодавства Асоціації міст України. 

Цей документ розширює повноваження органів місцевого самоврядування з управління земельними ресурсами та посилює державний контроль за використанням і охороною земель. Його давно очікували всі територіальні громади, оскільки він пропонує повернути органам місцевого самоврядування повноваження з розпорядження земельними ділянками за межами населених пунктів, які відібрали ще у 2001 році після ухвалення Земельного кодексу України. Мета цього закону —  підтримка добровільного об’єднання територіальних громад у країні для формування спроможних органів місцевого самоврядування до виконання наданих їм повноважень. Документ оптимізує правове регулювання у сфері здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.

Проект закону пройшов перше читання, а на друге, на жаль, парламентаріям не вистачило духу: ніхто не хоче віддавати на місця повноваження щодо управління земельними ресурсами. Вважають, що система управління через Держгеокадастр більш прийнятна для нашої держави.   «На жаль, наші депутати займаються популізмом і не хочуть відмовлятися від безоплатної приватизації. Це попри те, що управління земельними ресурсами в нашій країні найбільш вразливе до корупції. Парламентаріям вигідно розповідати, що кожному можна отримати безоплатно ділянку в користування, хоча насправді це не більш ніж фантазія. Безкоштовно у громадянина візьмуть лише заяву на її відведення», — підкреслюють в Асоціації міст України.

Відносини між Держгеокадастром і органами місцевого самоврядування частково могли б урегулюватися після ухвалення законопроекту №4355, який передбачає, що повноваження цього органу стосовно територій поза межами населених пунктів частково перейдуть до органів місцевого самоврядування. Доки цього документа не ухвалено, голова міської, сільської або селищної ради на території поза межами населених пунктів впливу не має. Є декларації, що Держгеокадастр повинен узгоджувати рішення із сільськими радами, але вони тримаються на сумлінні самих чиновників цього відомства.

Фахівці зазначають, що якщо чиновник надасть земельну ділянку без узгодження із сільрадою, закону він не порушить. Законодавство не обмежує, де саме громадяни можуть отримати земельну ділянку. Житель Києва, приміром, може отримати ділянку для особистого селянського господарства у Вінницькій області.  Якби цими земельними ділянками розпоряджалася територіальна громада, то, можливо, вона по-іншому приймала б рішення. А обласні управління Держгеокадастру на це не звертають уваги.