Удев’яте в Україні відбудуться Дні польського кіно, які організовує Польський інститут у Києві. Упродовж тижня найцікавіші та знакові картини сучасного польського кінематографа можна буде переглянути не тільки у столиці, а й у Одесі, Донецьку, Харкові, Вінниці та Тернополі.

Про Валенсу знято не один фільм — поляки вдячні йому за краще життя. Фото з сайту 2.bp.blogspot.com

Цього року фестиваль відкриє нова стрічка видатного польського режисера Анджея Вайди «Валенса. Людина з надії». Цей фільм глядач уперше побачив торік — на Венеціанському кінофестивалі та «Молодості» у Києві. Картина завершує трилогію Вайди про владу. Перша стрічка «Людина з мармуру», що виборола Приз міжнародної асоціації кінокритиків у Каннах у 1978-му, була присвячена аналізу сталінської епохи. Друга кінокартина «Людина із заліза», яку удостоїли Золотої пальмової гілки в Каннах у 1981-му, гарячим слідом досліджувала події на Гданській судноверфі 1980 року. Через 30 років Вайда повернувся до тих подій і біографії лідера легендарної профспілки «Солідарність», колишнього польського президента Леха Валенси, намагаючись зрозуміти, як електрик за професією, люблячий чоловік і батько змінив історію не тільки своєї держави, а й усієї Європи. Вхід на перегляд цього фільму-відкриття буде вільним у всіх містах проведення фестивалю.

Ще дві стрічки, в основі яких — реальні події, очікують пошановувачів польського кіно. Це трилер «Закрита система» про боротьбу бізнесу з корумпованою державною машиною і реалістична драма «Любов» про молоде подружжя з провінції, у чиє життя втручається третя особа. Роботу польської дорожньої інспекції можна буде порівняти з українською, переглянувши кінокартину «Автоінспекція», яка отримала призи Польської кіноакадемії за кращий сценарій і кращу чоловічу роль.

Альтернативну історію життя знаменитого польського драматурга, філософа, художника і скандаліста Віткаци буде представлено в ретрострічці «Містифікація», а екранізація детективного бестселера «Поглинання» спробує відповісти на запитання, чи можна вчинити вбивство в гіпнотичному трансі.

У столиці прихильників польського кіно чекають у кінотеатрі «Жовтень». А ретроспектива фільмів одного з найвизначніших режисерів сучасності, володаря премії «Оскар» Романа Поланскі відбудеться у кінотеатрі імені Чапаєва. Тут можна буде переглянути його короткометражки і акторські роботи.

Майже «Вишневий сад»

СІМЕЙНИЙ ДЕКАДАНС. Щось схоже на чеховський «Вишневий сад» — так можна було б сказати про фільм Валерії Бруні-Тедескі «Замок в Італії», який вийшов на екрани України. У ньому розповідається про сімейний занепад у декораціях старовинного фамільного маєтку. Головна героїня пробує врятуватися від меланхолії за допомогою роману з молодим французьким актором. Валерія Бруні-Тедескі знялася у головній ролі, а її коханого зіграв перший красень Франції і представник знаменитої кінематографічної династії Луї Гаррель.

Це напівавтобіографічна картина, в якій Валерія виступила одночасно режисером, сценаристом і актрисою, до того ж вирішила поборотися за Золоту пальмову гілку Каннського міжнародного кінофестивалю, де картина була представлена в основній конкурсній програмі. За словами авторки, на створення стрічки її надихнув саме «Вишневий сад» Чехова: «Мені хотілося розповісти історію родини, у якої є маєток, земля, сад, спогади, але все майно треба продавати, що символізує кінець цього світу». Проте не тільки Чехов, а й класичні європейські стрічки вплинули на «Замок в Італії». Це — «Сад Фінці-Контіні» Вітторіо де Сіка, «Стрибок у пустоту» з Анук Еме.

Цікаво, що в конкурсній програмі минулорічного Каннського міжнародного кінофестивалю це був єдиний фільм, знятий жінкою.