Конституційний контроль — це одночасно рушниця й інструмент, яким має володіти суспільство й за допомогою якого контролювати, а якщо треба, то й протистояти владі.

В Єврокомісії наголошують на важливості прийняття нового закону про Рахункову палату. Така увага не є випадковою. Сьогодні ЄС турбує ефективне та результативне використання наданих нам кредитів.

Найвищі органи фінансового контролю в багатьох країнах мають подвійну природу. З одного боку, це державні органи, що проводять контроль, з іншого — інститути громадянського суспільства, покликані забезпечити нагляд за використанням публічних ресурсів. Таким чином, вищі органи фінансового контролю не просто є органами державного аудиту. Факт їхнього існування в тій або іншій країні є найважливішим чинником становлення демократичних інститутів, реалізації на практиці принципу розподілу влади.

Саме це передбачає внесений на розгляд Верховної Ради України законопроект про Рахункову палату. Але в ньому не зазначені ключові елементи її назви, які підкреслюють, що вона належить до органів державної влади України і є її вищим органом фінансового контролю; форми, в яких може бути реалізований аудит ефективності; вказівки, що слід вважати неефективним використанням бюджетних коштів тощо. Також чіткого визначення потребують поняття аудиту ефективності та його мета.

Складовою успіху застосування нової форми бюджетного контролю — аудиту ефективності витрачання державних коштів — є єдина методологія, чітка правова база для комплексних перевірок, яка складається з фінансового аудиту, аудиту відповідності й аудиту економічності витрачання державних коштів.

Отже, прописувати норму прямої дії з проведення аудиту ефективності, як це зроблено в проекті закону,  буде помилкою, якщо не вказати, що цей процес можливий лише після попереднього здійснення державного фінансового аудиту.

Аудит ефективності повинен доповнити традиційний фінансовий аудит в оцінці ефективності, результативності й економічності бюджетних програм і їх впливу на соціально-економічне становище країни й окремих регіонів. Аудит ефективності покликаний охопити увесь спектр діяльності держави, усі бюджетні операції — від оцінки окремих програм до діяльності державних органів, організацій і, що повинно стати обов’язковим, кожного чиновника.

Павло ПЕТРЕНКО, почесний академік Міжнародної кадрової академії, для «Урядового кур’єра»