Група народних депутатів зареєструвала проект закону «Про особливості вступу до вищих навчальних закладів у 2015 році», коли, здавалося, все вже остаточно визначено. Чим викликана така ініціатива?

— Цей законопроект, — каже керівник Українського центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчук, — прагнення повернутися до старої практики, коли під час вступу приймали сертифікати ЗНО попередніх років. Так порушували принцип рівного доступу до вищої освіти, оскільки рівень знань абітурієнтів 2010-го і 2015 року різний. Тим більше, що переходимо на нову технологію оцінювання «склав — не склав». То як порівняти навіть результати 2014-го і 2015 року? До 2015-го 124 бали — мінімум для участі у вступній кампанії. Цього року це результат, з яким можна виграти конкурс. Але щоб його мати, слід набагато більше знати, ніж торік. Тому я категорично проти ухвалення цього законопроекту.

Таку саму позицію висловили Міністерство освіти і науки, громадські організації. Якщо закон ухвалять, то цьогорічні випускники будуть у гірших умовах, бо  відчиняться двері для тих, хто має гірші знання, і водночас допоможе малорейтинговим навчальним закладам залучити абітурієнтів, які не здатні навчатися в університетах, де планку якості освіти піднято значно вище.

Так, заступник міністра освіти і науки Андрій Гевко зазначає, що «питання, яке порушують народні депутати, не повинен регулювати окремий закон, бо вже є закон про вищу освіту. І якщо вони прагнуть його змінити, пропозиції потрібно вносити до певної статті чинного закону. Щодо суті запропонованих новацій, то міністерство категорично проти. Триває реєстрація учасників ЗНО. Умови вступу в університетах розроблено. Тому нині вносити будь-які зміни неправильно».

У свою чергу керівник громадської організації «Центр дослідження суспільства» Єгор Стадний впевнений: запропоновані депутатами зміни спричинять  погіршення якості освіти, бо відкриють двері до університетів абітурієнтам з гіршими знаннями. Їх приймуть, бо в багатьох вищих навчальних закладах є проблема з наповненням аудиторій, а викладачам потрібна робота.

Наступаємо на старі граблі?  Диплом вони отримають, а чи будуть фахівцями? Звернімо увагу й на те, що вимоги до студентів у багатьох університетах занижені. Скажімо, у Франції 25 відсотків (а у медиків — 82) першокурсників перескладають якийсь предмет. Знайдіть такий університет в Україні!