Наш читач Василь Нестеренко звернувся до корпункту «Урядового кур’єра» в Черкасах зі скаргою на часту зупинку ліфтів. Кореспондент поцікавився причинами такої ситуації в Черкаському міськвиконкомі. Ось що вдалося з’ясувати.

У черкаських багатоповерхівках комунальної форми власності нині зупинено сім ліфтів. Причина — сплинув гранично допустимий 25-річний термін їх експлуатації. Після цього ліфт в обов’язковому порядку має бути зупинений для технічного обстеження та капітального ремонту.

Перший заступник директора департаменту — начальник управління житлово-комунального господарства Черкаської міської ради Алла Грохольська розповіла, що фінансування робіт з капітального ремонту ліфтів здійснюється з бюджету розвитку. А оскільки депутати затвердили його тільки 10 квітня, то й законні підстави здійснювати відповідний комплекс робіт з’явилися пізніше. Однак підготовка до ремонтних робіт триває. Зокрема для тих ліфтів, які вже зупинено, а також для тих, які заплановано зупинити впродовж травня, розроблено проектно-кошторисну документацію, яка нині проходить експертизу.

— Перш ніж розпочинати капітальний ремонт ліфтів, — пояснила Алла Грохольська, — ми повинні пройти всі передбачені законом процедури. Відповідне роз’яснення нам надіслали з Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства.

На законодавчому рівні змінилася й назва робіт з капітального ремонту черкаських багатоповерхівок, яка міститься у технічній документації. Замість фрази «плановий та позаплановий капітальний ремонт ліфтів у житлових будинках» віднині має бути «капітальний ремонт житлового фонду міської комунальної власності (ліфти)». Тому що, як пояснюють урядовці, об’єкт закупівлі — житловий будинок, а не ліфт.

Тож підготовлено відповідні зміни до рішень міської ради (вони мають суто технічний характер), які обговорить найближча сесія міської ради.

— Без проходження усіх цих процедур у нас немає законодавчих підстав отримати бюджетне фінансування на здійснення відповідних робіт, — зауважує Алла Грохольська.

Після цього розпочнуться безпосередні роботи з капітального ремонту ліфтів чи їхньої повної заміни. Зважаючи на високу вартість останнього варіанта (це близько 220 тисяч гривень), як правило, після завершення граничного терміну експлуатації проводиться капітальний ремонт ліфта, який обходиться у близько 25-30 тисяч гривень. Після чого термін експлуатації ліфта подовжується ще на чотири роки, — сказала вона.

Також А. Грохольська акцентувала увагу на тому факті, що в найближчому майбутньому ліфтів, що вичерпали термін своєї експлуатації, в Черкасах ставатиме дедалі більше, їх усі треба буде зупиняти, ремонтувати або міняти. Сьогодні в ліфтовому господарстві Черкас налічується 1639 підйомників, у яких закінчився гранично допустимий термін експлуатації.

Поки що ж ідеться про зупинку ліфтів у 20 будинках. Загалом же в Черкасах цього року планують зупинити на капремонт 264 ліфти у 109 міських багатоповерхівках. Отож черкащанам слід набиратися терпіння й сил, аби успішно долати багатоповерхові висоти. Адже з практики відомо, як швидко ремонтують далеко не нове ліфтове господарство. На жаль, такі сьогоднішні реалії. Нагадаємо, що в Черкасах практикувалося спільне разом з мешканцями будинків фінансування ремонту підйомників.

Директор департаменту  житлово-комунального господарства міської ради Андрій Наумчук розповів:

— Зважаючи на зростання цін на пальне, запчастини та інші витратні матеріали, змінюються умови конкурсних торгів, що також впливає на строки розв’язання проблеми.

Кошти на капітальний ремонт ліфтів у Черкасах виділяють з міського бюджету. Досить багато жителів міста, а також і деякі депутати, які представляють їхні інтереси в міськраді, вважають, що за капітальний ремонт ліфтів мають платити мешканці тих будинків, де є ліфти. Але механізм збирання коштів з громадян, що проживають у комунальних будинках, окрім перегляду тарифу, не визначено. Тому, незважаючи на торішню спробу співфінансування капітального ремонту ліфтів з боку бюджету та з боку мешканців будинку в розмірі 50% на 50%, все ж таки вирішено проводити ремонт ліфтів виключно за рахунок міського бюджету. Хоча остаточне рішення — за депутатами міської ради.

Разом з тим Андрій Миколайович констатує, що проблема зношеності ліфтів у Черкасах з кожним роком зростатиме. Адже термін експлуатації значної частини ліфтового господарства у місті наближається до гранично допустимого терміну.