ПЕРЕДСВЯТКОВЕ

У Львівському історичному музеї працює виставка унікальних експонатів з найбільшої у світі
колекції різдвяних шопок

Львів став одною з адрес, за якими на цьогорічні Різдвяні свята роз’їхалися експонати унікальної і найбільшої за чисельністю у світі колекції шопок Краківського історичного музею. Сусіди привезли 15 диво-будиночків, які символізують вифлеємську стаєнку в ніч Різдва Христового. Інші шедеври, виготовлені майстрами та народними умільцями Кракова, помандрували у Брюссель, Відень, Верону, Монреаль та Рим. Загалом музейна колекція налічує 300 таких шопок, збирати які почали ще у передвоєнні часи. Відтоді фонди Краківського історичного музею поповнюють найкращі роботи-переможці щорічних конкурсів. На цьогорічні оглядини у Кракові майстри та аматори представили  понад 150 виробів.

У Польщі на Різдвяні свята шопки ставлять у кожній домівці так само, як ялинку, розповів директор Краківського історичного музею Міхал Незабітовскі. А започаткували цю традицію у Кракові ще на початку XVIII століття, коли теслі змайстрували перші дерев’яні вифлеємські стаєнки. Їх зазвичай дарували один одному. Відтак у місті над Віслою з’явилися цілі цехи шопкарів. Попит на шопки щороку зростає і їх виготовленням тепер займаються професійні художники та народні майстри. В одних родинах їх прилаштовують у домівках під ялинками, а стаєнки більших розмірів, щедро ілюміновані та прикрашені, господарі розміщують на подвір’ях у різдвяних  композиціях. Сусіди змагаються між собою на краще святкове оздоблення. У руках майстрів  вифлеємські будиночки  відтворюють різноманітність стилів краківської архітектури різних епох. У конструюванні шопок біблійний сюжет залишається незмінним, сьогодні ж хіба що майстри використовують нові сучасні матеріали. Фантазія і талант допомагають умільцям перетворити дерево, метал, кольоровий папір, фольгу, пластик, намистини у справжні шедеври.  

Краківські шопки справді надзвичайні та вражають красою оздоблення. Фото з сайту lhm.lviv.ua

— Проте краківські шопки, — розповідає директор Краківського історичного музею Міхал Незабітовскі, — істотно відрізняються від традиційних, які створюють майстри в інших регіонах і країнах. Їх унікальність у тому, що кожна з них відтворює сцену народження Ісуса Христа не у яслах, а в розкішних палацах, що втілюють архітектурний стиль Кракова. До Львова авторські роботи краківських майстрів приїхали вперше після п’ятнадцятирічної перерви і експонуватимуться впродовж усіх християнських свят.

— Побачити ці дивовижні роботи львів’яни зможуть завдяки співпраці двох музеїв — Львівського та Краківського, — наголосив заступник директора Львівського історичного музею, координатор проекту Тарас Рудько.  Хочемо, аби люди в ці дні пройнялися духом найрадіснішого свята.