Державна фіскальна служба (ДФС) розмістила на своєму сайті проект постанови про введення мінімальних цін на сигарети. А кількома днями раніше Кабінет Міністрів опублікував підписаний Прем’єром План пріоритетних дій уряду, одним із пунктів якого передбачено мінімальні ціни на тютюн скасувати. Що це — звичайна бюро кратична «нестиковка»? «УК» поцікавився думкою експерта тютюнового ринку, директора із корпоративних та юридичних питань компанії «Імперіал Тобако Юкрейн» Олега Стрекаля.

«Введення мінімальних цін на сигарети — звичайний лобістський проект, який служить інтересам двох міжнародних тютюнових компаній. Інтерес простий: збільшити частку ринку за рахунок витіснення конкурентів з більш низькою собівартістю виробництва. До речі, до уваги споживачів: мінімальними цінами, розрахунок яких не базується на жодній економічно обгрунтованій формулі, вас хочуть змусити платити більше за продукцію, яку за нормальної ринкової ситуації могли б купити дешевше», — каже Олег Стрекаль. 

Олег Стрекаль, директор із корпоративних та юридичних питань компанії «Імперіал Тобако Юкрейн». Фото з сайту censor.net.ua

Він наголошує, що мінімальні ціни на тютюн заборонені в ЄС. Євросоюз однозначно висловився проти введення цього антиринкового інструменту в Україні. З огляду на міжнародні зобов'язання країни в рамках Угоди про асоціацію Україна — ЄС, уряд запланував вилучити положення про мінімальні ціни з українського законодавства. «І це логічно: навіщо Володимиру Гройсману починати прем'єрську кар’єру з грубого порушення євроінтеграційних зобов’язань? Ініціатива ДФС із запровадження мінімальних цін входить у прямий конфлікт з Планом пріоритетів Кабміну! Сподіваюся, що ДФС проявить незаангажованість у цьому питанні і узгодить свою позицію з Планом дій уряду. Об’єктивних причин опиратися і просувати «мінімалку» за будь-яку ціну не бачу», — каже експерт.

Аргумент ДФС щодо втрат держбюджету через нинішнє зниження цін на сигарети Олег Стрекаль називає некоректними і такими, що використовують для маніпулювання думкою тих, хто приймає рішення. «Через зниження цін наприкінці минулого року деякими виробниками обсяг ринку значно зріс. Якщо ми сумарно порівняємо четвертий квартал минулого року і перший квартал цього року з аналогічним періодом роком раніше, то приріст ринку становитиме понад 3 мільярди штук сигарет. І це не залишки на складах виробників, а продукція, що надійшла в торгівлю. Лише через це збільшення обсягу ринку держбюджет додатково отримав 1,7 мільярда гривень надходжень. Крім того, якщо проаналізувати декларації максимальних роздрібних цін на сигарети, розміщені на сайті ДФС, то видно, що порівняно із січнем — лютим 2016 року ціни вже зростали на 10 — 30, а то і 50% (залежно від артикула). Ціни й далі продовжать зростати під впливом економічних стимулів. У червні середня ціна пачки на ринку вже становила 16,3 грн. Адміністративне втручання тут ні до чого», — каже Олег Стрекаль. 

І додає, що регулювати надходження від тютюнової галузі необхідно виключно економічними і податковими інструментами, які в руках Мінфіну і ДФС. «Заборона реалізації продукції нижче від собівартості кожного артикула, введення штрафних санкцій за продаж нижче собівартості, збільшення специфічної та адвалорної складових акцизного податку — ось ті методи й інструменти, які повинні використовувати державні інститути у вирішенні питання наповнення бюджету. Такий підхід буде справедливим для всіх виробників сигарет. Адміністративні заходи, які грають на руку кільком гравцям ринку, неприйнятні. Держава в особі фіскальної служби не повинна допускати, щоб з її допомогою надавали преференції одним компаніям і усували з ринку інших гравців», — переконаний він.

Ще один аргумент ДФС — мінімальні ціни зменшать контрабанду українських сигарет до країн ЄС, оскільки сигарети подорожчають і їх буде невигідно вивозити, — крім здивування, в експерта більше нічого не викликає. «Можна порахувати: до введення мінімальних цін середня пачка сигарет в Україні коштує 40 євроцентів, а після теоретичного введення «мінімалки» вона стане 50 євроцентів. Вартість пачки сигарет в ЄС — від 4 до 6 євро. Різниця в десять разів! Тому мінімальні ціни не стануть перешкодою для контрабандистів. Якісний контроль кордонів може зробити значно більше для припинення потоку українських сигарет на Захід», — резюмує він.

ОФІЦІЙНО

«УК» також у ДФС запитав, чи ігнорує служба пріоритети діяльності уряду, чи не вважає, що мінімальні ціни — це інтерес кількох тютюнових компаній у витісненні з ринку конкурентів з дешевшою продукцією, а також навіщо вводити мінімальні ціни, якщо ціни та обсяги ринку, як зазначав експерт, зростають?

Прес-служба ДФС повідомила таке. Пунктом 5 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 24 грудня 2015 року № 909-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» Кабінету Міністрів України доручено встановити мінімальні оптово-відпускні і роздрібні ціни на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну. На сьогодні зазначена норма закону не реалізована, що негативно впливає на забезпечення виконання дохідної частини бюджету 2016 року.

Розрахункові умовні недонадходження податків до бюджету внаслідок штучного заниження цін на сигарети становлять за підсумками 2015 року понад 546 мільйонів гривень. При цьому обсяги реалізації тютюнових виробів у 2016 році майже не змінилися (обсяг реалізації вироблених сигарет за січень-квітень 2015 року становив 17,7 млрд штук, за аналогічний період 2016 року — 20,6 млрд штук при одночасному збільшенні залишків тютюнових виробів у оптових компаній на 3 млрд шт. порівняно з аналогічним періодом минулого року (з 4,4 млрд шт. на 01.04.2015 р. до 7,4 млрд шт. на 01.04.2016 р.). Тобто фактичні обсяги реалізації для споживачів залишилися незмінними (20,6 – 3 = 17,6 млрд шт. у 2016 році та 17,7 млрд шт. у 2015-му). Незважаючи на незначне зростання цін на сигарети, починаючи з січня поточного року, середня ціна сигарет за чотири місяці 2016 року становить 13,49 грн, що нижче, ніж вартість виробництва і дистрибуції сигарет та мінімальний розмір податків з таких тютюнових виробів. Низький рівень цін на сигарети негативно вплинув на фінансові показники діяльності тютюнових компаній. Окремими тютюновими компаніями протягом останніх років декларуються збитки.

Також заниження цін на тютюнові вироби є одним із факторів, які сприяють незаконному переміщенню сигарет з України в країни ЄС, де вартість сигарет значно вища. Запровадження мінімальних оптово-роздрібних цін на тютюнові вироби сприятиме збільшенню надходжень податків до бюджету та зменшенню економічної привабливості для незаконного переміщення сигарет у країни ЄС.

Наталя ПИСАНА 
для «Урядового кур’єра»