АВІАКАТАСТРОФА

 Сімдесят другий — фатальний

Це трапилося вранці у суботу. Загинув 21-річний пілот — курсант Харківського університету Повітряних сил Збройних сил України Микола Наконечний, родом із Сум.

Як розповів начальник регіонального медіа-центру Міністерства оборони України в Харкові Дмитро Горбунов, хлопець навчався на 3 курсі університету і не був новачком. До цієї події він встиг виконати вже 71 політ.  І тим прикріше, що 72-й став для нього фатальним: навчально-тренувальний літак Л-39, яким керував Микола, вибухнув і впав. За свідченням командирів та інструкторів, хлопець, а він був одним із найкращих курсантів, до останньої миті свого життя намагався врятувати літак.

Курсант Микола Наконечний напередодні свого останнього польоту біля літака Л-39. Фото Дмитра ГОРБУНОВА

Дмитро Горбунов також поінформував, що для з’ясування причин та обставин авіаційної події і розроблення ефективних заходів щодо недопущення у майбутньому подібних випадків міністр оборони України Дмитро Саламатін видав  наказ, згідно з яким призначено комісію на чолі із заступником начальника Генерального штабу Збройних сил України генерал-лейтенантом Юрієм Думанським. Починаючи з 22 вересня на місці події на Харківщині працюють заступник міністра оборони України Дмитро Пляцук, начальник Генерального штабу — Головнокомандувач Збройних сил України генерал-полковник Володимир Замана та командувач Повітряних сил Збройних сил України генерал-лейтенант Юрій Байдак.

У неділю Володимир Замана розповів журналістам про те, що вже розшифровано «чорну скриньку», яка пролила світло на обставини трагедії. Спочатку, за словами В. Замани, розглядали дві основні версії катастрофи: несправність літака і помилку пілота. Однак після розшифровки «чорної скриньки» встановлено, що навчально-тренувальний реактивний літак Л-39 1989 року випуску був справний. Тож «вірогідною причиною авіакатастрофи є людський  фактор, а саме — помилка пілота», — резюмував В. Замана. У свою чергу командуючий Повітряних сил Збройних сил України генерал-лейтенант Юрій Байдак повідомив, що загоряння в лайнері не було. «Літак після зльоту набрав висоту з великим кутом атаки. Керівник польотів дав курсанту команду зменшити кут атаки, але льотчик трохи віддав від себе ручку управління, а потім знову взяв. Після цього Л-39 почав завалюватися на праве крило, зіткнувся із землею, і тільки потім літак почав палати: загорівся паливний бак», — сказав  Ю. Байдак.

Прокоментував генерал-лейтенант і рівень підготовки льотчиків-інструкторів та особисту майстерність загиблого курсанта. «До практичних занять з курсантами в Чугуєві допускають лише досвідчених військових пілотів. За плечима покійного Миколи Наконечного понад 15 годин перебування у небі тільки цьогорічної льотної практики. У його заліковій книжці лише три оцінки «добре», решта — «відмінно». За все це його в числі перших і було допущено до виконання самостійного польоту», — зауважив генерал.

Керівництво Міністерства оборони та Збройних сил України висловлює глибоке співчуття рідним і близьким загиблого військовослужбовця. Поховання Миколи Наконечного з усіма військовими почестями  відбудеться  сьогодні у Сумах, на малій батьківщині загиблого курсанта. Нехай земля йому буде пухом…