…Рятуючи своє життя, люди поспіхом покидали рідні домівки, залишаючи речі та документи. А коли влаштовувалися на новому місці, розуміли, що тепер починати життя потрібно фактично з чистого аркуша. 

Про те, як поновити втрачені паспорти вимушеним переселенцям зі сходу, чи обов’язковою є реєстрація за місцем тимчасового проживання, що робити кримчанам, які хочуть мати нові документи замість зіпсованих, під час «прямої лінії» розповів голова Державної міграційної служби України Сергій Радутний.

Голова Державної міграційної служби України Сергій РАДУТНИЙ

За «зайві» послуги платити не потрібно

— О. ТРОЯН, м. Харків:

— У квітні 2014 року я стала вимушеним переселенцем з Криму, переїхала до Харкова. Народилася в Казахстані у 1987 році. Громадянство України отримала у зв’язку з перебуванням у громадянстві України обох батьків. У зв’язку із закінченням строку закордонного паспорта я звернулася до відділу ДМС. Проте мені було запропоновано надати документи станом на 1991 рік про підтвердження перебування на території України та з приводу мого громадянства. Хоч у мене є два документи — внутрішній паспорт громадянина України та закордонний паспорт. Чи правомірно працівники відділу ДМС для кримчан під час повторного оформлення закордонного паспорта вимагають документи станом на 1991 рік про підтвердження перебування на території України?

— Справді, в окремих ситуаціях міграційна служба має перевірити підстави документування особи паспортом громадянина України. Цього вимагає закон. Але це не стосується лише кримчан або вихідців з будь-яких інших регіонів. Така процедура є однаковою для всіх і залежить лише від індивідуальної ситуації та поданих документів. У будь-якому разі, навіть якщо ви не зможете надати документи, що вам запропонували надати, — заяву у вас повинні прийняти. Якщо ви вважаєте, що дії працівника міграційної служби були некоректними — зверніться до центрального апарату і ми проведемо ретельну перевірку.

— Олена Павлівна, м. Чернівці:

— Ми виїхали всією родиною з Криму: я, мої батьки-пенсіонери й двоє дітей-школярів. Жили потроху в родичів у різних містах України, нині зупинилися у Чернівцях. Під час переїздів, які випали на долю нашої сім’ї, загубився мій закордонний паспорт. Хочу його поновити. Строк дії паспорта ще не закінчився. Статки в нас жебрацькі. Чи маю я сплачувати всі передбачені законом платежі при поновленні закордонного паспорта чи для вимушених переселенців діють якісь пільги?

— Законом не передбачені пільги для вимушених переселенців з Криму щодо оформлення закордонного паспорта. Платежі, про які йдеться, спрямовуються до державного бюджету і міграційна служба не має права самостійно звільняти громадян від їх оплати.

Тобто вам доведеться сплатити державне мито та інші обов’язкові платежі в повному обсязі. Якщо з вас захочуть брати якусь додаткову плату, наприклад, іноді пропонують оформити страховий поліс, тоді одразу звертайтеся до нас.

На жаль, деколи ми фіксуємо факти вимагання непередбачених законодавством документів при оформленні закордонного паспорта. Наведу простий приклад — славнозвісні довідки про несудимість. Ми й досі отримуємо скарги на те, що окремі наші працівники їх вимагають при оформленні документа.

Це обов’язок міграційної служби перевіряти дані про відсутність судимості при оформленні документа. Тобто, вимагаючи довідку, працівники просто перекладають свій обов’язок на громадянина.

На першій апаратній нараді після призначення я запитав: а для чого взагалі потрібні такі перевірки? Адже відомості про обставини, які не дозволяють громадянинові виїхати за кордон, в обов’язковому порядку перевіряє прикордонна служба у пункті пропуску, для чого перевіряти їх при видачі паспорта? Чому до цього часу ніхто не ініціював внесення відповідних змін до закону? Мабуть, тому, що це було комусь вигідно.

На початку квітня ми розробили відповідний законопроект, яким запропонували внести зміни до статті 6 Закону України «Про порядок виїзду з України і в’їзду в Україну громадян України» та направили його до всіх зацікавлених міністерств та відомств на погодження. Ми вже отримали підтримку МВС та інших міністерств. Думаю, найближчим часом законопроект буде у Верховній Раді України.

— М. ОЛЕКСЮК,  м. Міжводне, АРК:

— Коли в Криму постало питання щодо зміни громадянства, я написав відмову і залишився громадянином України. В паспортному столі мені тоді сказали, що в такому разі вони повинні поставити у паспорті відповідний штамп. Мовляв, я маю отримати посвідку на проживання у Російській Федерації, якщо хочу залишитися на півострові. Мій син навчається в Івано-Франківську. Нам потрібно було владнати деякі проблеми з майном, і тут я дізнався, що мій український паспорт, проштампований міграційною службою РФ, недійсний і потрібно робити новий. Чи можу я за цим паспортом оформити закордонний паспорт? Якщо ні, то які кроки мені слід зробити?

— Міграційна служба Російської Федерації порушує українське законодавство, незаконно проставляючи штампи в паспорти громадян України. Нині ми готуємо звернення до Міністерства закордонних справ, щоб вони звернулися з нотою до Російської Федерації про заборону на такі дії. А поки що, враховуючи ситуацію, ми йдемо назустріч людям, які потрапили в подібну ситуацію. Якщо особа хоче оформити закордонний паспорт, то може це зробити, маючи на руках такий проштампований документ.

Вимушені переселенці потребують підтримки в багатьох аспектах, і не в останню чергу — щодо відновлення втрачених документів. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

Як оформити тимчасову реєстрацію?

— О. ПАВЛЮК,  м. Київ:

— Що робити переселенцям, які так швидко тікали, що залишилися без документів? І якщо при цьому не зареєструвалися за місцем тимчасового проживання, як це впливає на поновлення документів?

— Переселенці з Донбасу та Криму можуть оформити, поновити або отримати втрачений паспорт у центрах «Паспортний сервіс», де відведено для них окремі кімнати. Такі центри працюють у тринадцяти областях України. Наприклад, у Києві такий центр працює за адресою: бульвар Тараса Шевченка, 27.

В областях, де центрів «Паспортний сервіс» поки що немає, керівники обласних управлінь визначають окремі підрозділи для прийому вимушених переселенців. Наприклад, на Харківщині переселенці можуть звертатися до будь-якого найближчого підрозділу. Це пов’язано з тим, що Харківська область є найближчою до зони проведення Антитерористичної операції.

Адреси і телефони всіх підрозділів, до яких можуть звертатися вимушені переселенці, розміщені на сайті ДМС.

— А що робити, якщо власник квартири, де я тимчасово проживаю, не хоче мене реєструвати? Можливо, державою визначено перелік гуртожитків чи санаторіїв?

— Ні, такого переліку не визначено. Але питання щодо відновлення паспорта у цій ситуації можна вирішити і без реєстрації в Києві чи будь-якому іншому місті. Зверніться до центру «Паспортний сервіс» і фахівці, які там працюють, зв’яжуться з територіальним підрозділом за місцем вашого колишнього проживання, аби там підтвердили реєстрацію. Вони також можуть запросити там інші необхідні відомості і таким чином поновити паспорт.

Важливо розуміти, що міграційна служба не зможе видати паспорт людині до повної ідентифікації. Зазвичай для ідентифікації відправляються запити до підрозділів за місцем проживання, але, на жаль, нині у Донецькій та Луганській областях працюють не всі підрозділи міграційної служби.

Тому для полегшення роботи наших працівників і прискорення видачі нового паспорта краще взяти із собою всі наявні документи та їх копії — свідоцтво про народження, пенсійне посвідчення, військовий квиток тощо.

Хочу також зазначити, що для реєстрації місця проживання або місця перебування їхати до місця попередньої реєстрації не потрібно — всі документи подаються за місцем фактичного місцезнаходження громадянина.

Документи для дитини

— Марія,  м. Луганськ:

— У зв’язку з військовими діями ми виїхали з Луганська до Харкова, де мені виповнилося 25 років і мій паспорт став недійсним. Як я можу вклеїти в нього фотографію?

— Жодних проблем з цим на сьогодні немає. Дійсно, фотографія у паспорт по досягненні 25- та 45-річного віку вклеюється виключно за місцем проживання, але ми зробили виняток для вимушених переселенців та надаємо цю послугу за місцем звернення. У Харкові з цим питанням можна звернутися до будь-якого підрозділу міграційної служби. Фотографію вам вклеять швидко та безкоштовно.

— Катерина,  м. Полтава:

— Мені потрібно оформити документи для дитини на виїзд за кордон. Син поїде з групою до Болгарії. Мене цікавить: куди звернутися щодо цього питання та скільки це коштує?

— У Полтаві є наш територіальний підрозділ, який займається подібними питаннями. Щоб оформити документ для виїзду дитини за кордон, необхідно туди прийти та написати заяву. Із собою потрібно мати свідоцтво про народження дитини, паспорти обох батьків, фотокартки дитини, а також оформлене в нотаріуса клопотання обох батьків на оформлення документа.

Сума обов’язкових платежів на сьогодні становить 54 грн 35 коп. при оформленні документа у місячний строк та 84 грн 70 коп. —у разі оформлення протягом 10 робочих днів.

— Віктор,  Донецька область:

— Ми із сім’єю після початку військових дій виїхали з Донецької області до родичів у Києві. На блокпосту представники так званої Донецької республіки забрали у мене паспорт. Я звернувся до районного відділу міграційної служби, але мене направили до якогось паспортного сервісу. Там доведеться оплачувати якісь додаткові кошти за відновлення документа?

— Послуги, які надаються переселенцям у центрах «Паспортний сервіс», є безкоштовними. Це стосується відновлення та видачі паспорта громадянина України, вклеювання до нього фотографій. Платною є лише послуга з оформлення закордонного паспорта. Отже, при відновленні паспорта ви сплатите лише державне мито — це 34 гривні.

Річ у тім, що більшість проблем, з якими до нас звертаються вимушені переселенці з Криму та зони проведення Антитерористичної операції, — індивідуального характеру і потребують індивідуального підходу в їхньому вирішенні. Працівники, які приймають громадян у центрах «Паспортний сервіс», мають вже великий досвід вирішення цих проблем, тому в містах, де є такі центри, — звертатися необхідно саме туди.

— С. КОНОВАЛОВ,  Луганська обл.:

— Чи можна поновити внутрішній паспорт, якщо втрачено навіть свідоцтво про народження?

— Якщо у вас був паспорт раніше, то свідоцтво про народження при собі мати не обов’язково. Звертайтеся до територіального підрозділу ДМС за місцем проживання із заявою і вам обов’язково допоможуть поновити документ. Якщо ваш підрозділ не працює — ви можете звернутися до найближчого працюючого підрозділу в Луганській області або ж до одного із спеціально визначених підрозділів в інших областях, які обслуговують вимушених переселенців. Їх телефони та адреси розміщено на сайті міграційної служби.

— Анастасія,  Донецька обл.:

— Моєму сину виповнилося 16 років, але ми нині не можемо повернутися додому в м. Горлівку. Чи може він отримати паспорт у Львові?

— Звичайно, може. Вам необхідно взяти свій паспорт, паспорт вашого чоловіка, свідоцтво про народження сина, три фотографії 3,5 на 4,5 см та звернутися разом із сином до центру «Паспортний сервіс» у Львові за адресою: вул. Богдана Хмельницького, 212. Буде дуже добре, якщо ви зможете також надати будь-який документ, що підтверджує реєстрацію місця проживання хлопця, — це може бути довідка про склад сім’ї або витяг з будинкової книги. Втім, якщо такого документа немає, це не завадить отриманню паспорта.

— А в який строк він отримає документ?

— Законодавством встановлено місячний строк — думаю, ми зможемо його дотримати або навіть видати паспорт швидше.

Черги стимулюють «посередників»

— Т. СКРИПНИК,  Київська область:

— Що робити, якщо адміністрація санаторію, де нас (вимушених переселенців із Криму) розселили, не хоче давати згоду на реєстрацію місця проживання, а банк заблокував рахунок і вимагає цю реєстрацію?

— Міграційна служба реєструє місце вашого проживання або перебування там, де ви маєте право проживати. На жаль, ми не маємо жодної можливості надати вам таке приміщення, а тому питання необхідно вирішувати саме з адміністрацією закладу. Для мене не зрозуміло, чому вони вам відмовляють, адже за українським законодавством ваша реєстрація не надає вам жодних додаткових прав і, відповідно, жодним чином не обмежує права власника приміщення. Принаймні тимчасова реєстрація на 3 або 6 місяців не може завдати жодної шкоди.

Тут є ще один нюанс: для більшості послуг, які міграційна служба надає виключно за місцем реєстрації, ми зробили виняток і надаємо їх вимушеним переселенцям з Кримського півострова та зони проведення Антитерористичної операції у всіх областях, за місцем фактичного перебування особи. Більшість органів влади роблять так само, отже, реєстрація місця проживання у більшості випадків не потрібна. Наприклад, якщо йдеться про соціальні виплати.

Що ж до банківського рахунку — я не знаю, на якій підставі вам його заблокували і на якій підставі вимагають зареєструватися — вам необхідно з цього питання звернутися по правову допомогу до юриста.

— М. ДОБРОВОЛЬСЬКА,  м. Київ:

— Ми з чоловіком подавали документи на оформлення закордонних паспортів у Донецьку, але потім змушені були переїхати до Києва. Як нам тепер отримати наші паспорти?

— Так, дійсно існує така проблема. Варіантів її вирішення є декілька. Насамперед вам необхідно на нашому сайті перевірити стан виготовлення ваших з чоловіком паспортів. Далі, залежно від результатів перевірки, ви маєте такі варіанти.

Якщо паспорти ще не виготовлено, вам з чоловіком необхідно відразу звернутися до громадської приймальні міграційної служби, яка розміщується в Києві за адресою Володимирська, 9. Там ви напишете заяви про те, що хочете отримати документи у Києві — і ми підемо вам назустріч.

Якщо паспорти відвантажено після 30 липня, то вони знаходяться у м. Маріуполі, тому ви можете отримати їх там.

Якщо ж паспорти відвантажено до місця видачі до 30 липня, то, на жаль, єдиним варіантом отримання закордонного паспорта до завершення Антитерористичної операції для вас є оформлення другого паспорта з оплатою всіх передбачених законодавством платежів. Для цього вам необхідно звернутися до найближчого підрозділу міграційної служби, який здійснює оформлення закордонних паспортів. У Києві таких підрозділів 13, їх координати є на нашому сайті.

— Л. ДОРОХОВСЬКА,  м. Київ:

— Скажіть, будь ласка, які заходи здійснюються, щоб побороти черги за закордонними паспортами? Можливо, нам потрібно перейняти досвід Грузії? А не примножувати корупційні схеми та посередників, яким вдається дивним чином усе владнати швидко там, де людині пропонують чекати тижнями.

— Черги — це справді проблема. Це створює умови для існування оцих «посередників», про яких ви кажете, а відтак і корупційних проявів. Головна проблема тут — чисельність наших працівників, і про це треба відверто говорити. Коли у 2010 році було створено міграційну службу, їй згодом було передано функції Державного департаменту громадянства і реєстрації фізичних осіб МВС України, а також окремі функції Держкомнацрелігій. При цьому чисельність міграційної служби було встановлено меншою на 30%, аніж було тільки в ДДГіРФО!

Після цього було ліквідовано міліцію міграційного контролю в МВС, а це 1500 працівників, функція ж протидії нелегальній міграції перейшла до міграційної служби. У 2012 році на міграційну службу додатково покладено функцію з ведення реєстраційних обліків, яку раніше виконувала армія паспортистів у ЖЕКах.

Коли мене було призначено на посаду голови ДМС, відбулося чергове скорочення державних службовців, і територіальні підрозділи міграційної служби було скорочено ще на більш як 500 працівників.

У результаті обсяг роботи збільшився, а чисельність працівників, які виконують цю роботу, — значно зменшилася. Ми маємо багато прикладів, коли у великому районі області штатна чисельність нашого підрозділу становить 2 або 3 працівники.

На жаль, нині держава не може собі дозволити збільшувати чисельність держслужбовців, тому ми йдемо іншим шляхом. Ми відкриваємо центри обслуговування громадян «Паспортний сервіс», використовуючи можливості державного підприємства «Документ», яке знаходиться у сфері управління ДМС України. У цих центрах створено всі умови для якісного та комфортного отримання послуг, а їх пропускна спроможність завдяки тому, що підприємство не обмежене у штатній чисельності, значно перевищує аналогічний показник наших підрозділів.

Звичайно, підприємство «Документ», хоч і державне, але не отримує з бюджету жодної копійки, а тому змушене брати з громадян кошти за свої послуги.

У «Паспортному сервісі» націнка стандартна — 250 гривень, але ці кошти сплачуються офіційно та прозоро, на банківський рахунок підприємства, витрати якого контролює держава. І кошти ці надходять на оплату праці працівників, комунальних послуг, податків, врешті-решт!

При цьому громадянин, який звертається до такого центру, отримує за додаткові 250 гривень дійсно європейський сервіс та звільняє місце у черзі до підрозділу міграційної служби.

— А як щодо досвіду Грузії та будинків юстиції?

— Будинки юстиції, що побудовано в Грузії, як і наші центри, працюють на умовах самоокупності. Там також всі послуги є платними. Але різниця в тому, що Грузія брала величезні кредити для побудови центрів, підприємство ж «Документ» відкриває центри «Паспортний сервіс» за власні кошти.

По суті «Паспортні сервіси» працюють за тим самим принципом, що і грузинські центри — вони відкидають прямий контакт державного службовця із громадянином. А відтак — знищують будь-які можливості для корупції.

Щороку ми спостерігаємо збільшення кількості оформлених проїзних документів, цього року порівняно з минулим воно перевищує 30%. Отже, якщо завтра центри «Паспортний сервіс» припинили б свою роботу або навіть якщо б ми припинили відкривати нові центри — черги у наших підрозділах вимірювалися б тижнями.

Якщо говорити про грузинський варіант, то там усе побудовано на єдиній базі даних, аналогічній Єдиному державному демографічному реєстру, прописаному в українському законодавстві. База даних у Грузії створювалася протягом декількох років. Реєстр в Україні ще навіть не починали створювати, оскільки на це також потрібні чималі кошти.

Із врахуванням того, що у суспільстві ставлення до Реєстру неоднозначне — у Верховній Раді є кілька законопроектів щодо скасування його створення — питання ще, на мій погляд, потребує обговорення з громадськістю.

Кримчанам допоможуть родичі

— Наталія,  м. Київ:

— Скажіть, які заходи на сьогодні здійснюються, щоб побороти корупцію у міграційній службі?

— Ми ще у квітні почали перевіряти діяльність наших територіальних органів. Результати перевірок у деяких областях вражають кількістю виявлених порушень — у таких областях вже змінено керівників. Але головне, що треба нині робити, — це прибирати самі можливості для корупції — змінювати законодавство, технології надання послуг. Я вже говорив про наші ініціативи, зокрема про скасування перевірок при оформленні закордонного паспорта щодо несудимості, наявності боргових зобов’язань тощо. Крім цього, до кінця року заплановано відкриття центрів «Паспортний сервіс» у всіх областях України. Головною особливістю цих центрів є відсутність прямого контакту громадянина із державним службовцем. Це суттєво обмежує будь-які можливості для корупції. Я вже не кажу про те, що ці центри зменшують черги у наших підрозділах. А не буде черг — не буде відповідно і причин для виникнення корупційних відносин. На жаль, чисельністю міграційної служби ми черги подолати не можемо.

— Дарина,  м. Івано-Франківськ:

— Мені потрібен закордонний паспорт, але я чула, що скоро почнуть видаватися біометричні паспорти. Скільки треба чекати початку їх видачі?

— За рішенням уряду, видача біометричних закордонних паспортів в Україні розпочнеться з 1 січня 2015 року. Однак якщо вам потрібен паспорт сьогодні, можете сміливо звертатися до міграційної служби і оформлювати документ. Паспорт, який вам видадуть, буде чинним 10 років, і міняти його на біометричний не обов’язково.

— А скільки він буде коштувати?

— При оформленні закордонного паспорта оплачуються три платежі — державне мито, вартість адміністративної послуги та вартість бланка. Перші два платежі визначено актами Кабінету Міністрів і зміни до них поки що не внесено. Вартість бланка, очевидно, зміниться, але точну цифру ми будемо знати лише після проведення процедур закупівлі — це буде орієнтовно в листопаді.

— Олена,  м. Київ:

— Моя сестра проживає у Сімферополі і відмовилася від російського громадянства. Нині їй виповнилося 45 років і прикордонники не пускають її на материк через те, що її паспорт недійсний. Що їй робити у цій ситуації?

— Нещодавно урядом прийнято постанову, якою регламентується вирішення таких проблем. Вклеїти фотографію в паспорт вашої сестри зможе родич або близька людина за дорученням, яке можна завірити в органі місцевого самоврядування. Для цього можна звертатися у будь-який підрозділ міграційної служби у Херсонській області, але найкраще все ж таки їхати до селища Новотроїцьке — підрозділ у цьому населеному пункті визначено як основний з обслуговування кримчан, отже, там наші фахівці мають найбільший досвід цієї роботи.

— Андрій,  м. Краматорськ:

— Наше місто вже звільнено від терористів, чи можу я оформити паспорти — внутрішній і закордонний — за місцем проживання?

— Дійсно, після звільнення міст у Донецькій та Луганській областях ми одразу відкриваємо наші підрозділи і розпочинаємо надавати послуги. Краматорськ — не виняток. Проте закордонний паспорт у Краматорську вам оформити, на жаль, не вдасться. Ми змушені були відключити систему оформлення закордонних паспортів на всій території Донецької та Луганської областей, оскільки не можемо гарантувати збереження персональних даних та коректну роботу системи. Отже, закордонний паспорт ви можете оформити у будь-якому підрозділі Харківської, Дніпропетровської або Запорізької областей — куди вам зручніше буде доїхати.

Оформлення закордонних паспортів у вашій області відновиться не раніше, ніж буде визволено Донецьк.

— Ольга,  м. Севастополь:

— Мій чоловік є громадянином Росії, я — громадянка України. Коли російські війська увійшли до Криму, ми були змушені виїхати до Київської області. У чоловіка закінчується дія посвідки на тимчасове проживання. Куди він може звернутися?

— Вашому чоловікові необхідно не зволікати та звернутися до підрозділу міграційної служби того району Київської області, де ви нині перебуваєте. Там наші фахівці подивляться документи та підкажуть, які мають бути подальші дії. Головне, щоб він не перейшов у статус нелегального мігранта, бо у такій ситуації вирішити цю проблему буде значно складніше.

«Пряму лінію» підготувала і провела Тетяна БОДНЯ, «Урядовий кур’єр»

 

ДОСЬЄ «УК»

Сергій РАДУТНИЙ. Має вищу юридичну освіту. З 1981 р. по 2009 р. працював в органах внутрішніх справ, з 2000-го очолював підрозділи паспортної роботи, громадянства та реєстрації фізичних осіб МВС України. З 2009 р. по 2011 р. — перший заступник голови Державної міграційної служби України. З березня 2014 р. — голова Державної міграційної служби України.

ПРЕС-ЦЕНТР «УК»

З питань органiзацiї та проведення «прямих лiнiй» i «круглих столiв» «Урядового кур’єра» звертатись до керiвника прес-центру Анни ШИКАНОВОЇ за електронною адресою:  imrich@ukcc.com.ua