АВТОПРОМ

Автовласників хочуть змусити платити  ще один податок — утилізаційний

Нещодавно Верховна Рада ухвалила в цілому законопроекти «Про утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів» та «Про внесення змін до Податкового кодексу щодо сплати екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів».

Сутність новацій – у тому, що власники старих автівок мають платити утилізаційний збір. Таким самим податком обкладуть імпортерів і виробників. Не сплачувати його зможуть лише ті, хто зобов’яжеться самостійно утилізувати старі автомобілі. У Всеукраїнській асоціації автоімпортерів і дилерів (ВААІД) відразу ж виступили проти такого рішення. Чому – зрозуміло: бо це спричинить подорожчання транспортних засобів.

Парламентарії на користь екологічного збору за утилізацію автомобілів наводять статистику, яка свідчить, що рік у рік кількість зношеного транспорту збільшується. А утилізувати його ніде. Фахівці звертають увагу на досвід західних країн, де податок у кілька разів менший і становить усього 100 євро.

Хто має  платити  за утилізацію?

Генеральний директор ВААІД Олег Назаренко на прес-конференції з приводу ухвалення закону сказав, що з нас вимагають плату за те, щоб ми надалі мали можливість безкоштовно утилізувати свою ж власність. «Абсолютно не зрозумілий для мене збір. У багатьох країнах людям платять за утилізацію. Тобто ви здаєте свій автомобіль на розбирання, і вам платять, тому що, по-перше, ви здаєте металобрухт, по-друге, купу запчастин. Нам пропонують, щоб кожен українець платив за утилізацію», — констатував він, додавши, що середній вік автомобілів в Україні — 18,5 року.

«Знаю особисто деяких людей, у яких можуть бути і 20-річні автівки, — це іномарка, яку тримають у нормальному стані. Мета лобістів цього законопроекту — відібрати авто, відправити на утилізацію. І щоб люди купували те, що збирають в Україні, — корейські або китайські автомобілі. Не побоюся сказати, що нові китайські й корейські автомашини, які збирають в Україні, набагато гірші, ніж 10- або 15-тирічні іномарки. Тобто наші автоскладальники прагнуть цим виграти – хочуть, аби люди купували їхню продукцію, бо зараз вони цього робити не поспішають. Тож давайте відберемо старі іномарки, чим змусимо українців купувати вітчизняні».

Щодо розміру податку, то він розраховується з огляду на ставки і коефіцієнти для кожного виду транспортного засобу залежно від об’єму двигуна, року випуску, маси та інших характеристик. Для нових легкових автомобілів ставка становить 5,5 тисячі гривень, а коефіцієнти 0,8–5,5. А для старих автівок цей коефіцієнт трохи вищий: 5,3–35,01 залежно від об’єму двигуна. Для автобусів і вантажівок ставка — 38 тисяч гривень, а коефіцієнти від 0,5 до 11 залежно від об’єму двигуна і маси транспортного засобу.

Не мийте її, це вже металобрухт. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

Вартість авто зросте

Якщо це рішення буде ухвалено, то, за попередніми підрахунками, ціни на автомобілі зростуть щонайменше на 1,5 тисячі доларів, максимум — на 5 тисяч. Саме тому асоціація направила лист Президентові України із проханням ветувати документ, оскільки введення екологічного податку за утилізацію легкових і вантажних автомобілів буде непідйомним для українських споживачів.

Поки що закон про сплату екологічного збору за утилізацію автомобілів не набув чинності. За процедурою, його ще має підписати Президент, після чого документ опублікують в офіційних виданнях. А через місяць він стане легітимним.

Крім того, якщо закон таки набуде чинності, українські автоімпортери припускають, що провідні країни-автовиробники можуть заявити про застосування щодо України санкцій. Ми, на думку Олега Назаренка, насамперед почуємо про санкції Японії, потім США, згодом Кореї, Тайваню і Китаю, чий імпорт від цього може постраждати. Також Митний союз уже планує економічні санкції, тож водночас можуть постраждати інші галузі, наприклад, експорт кондитерської продукції.

Експерти стверджують, що схвалений парламентом закон не лише вдарить по бюджетах сотень тисяч українських сімей, а й порушить взяті Україною зобов’язання в рамках вступу до СОТ. Мовляв, такі кроки можуть стати додатковою перепоною й для підписання угоди про асоціацію з ЄС.

Здавалося б, ідея документа благородна — захистити довкілля. Проте за «добрим» замислом криються кілька обставин: по-перше, у нас немає потужностей для утилізації використаних автомобілів. По-друге, не в наших традиціях здавати на брухт вживані авто. По-третє, закон передбачає введення податку на всі автомобілі — імпортовані й вироблені (складені) в Україні. Але подальші деталі закону спростовують цю рівність, вітчизняні складальники не зобов’язані сплачувати податки за умови взяття зобов’язань з утилізації використаних автівок. В ухваленій редакції закон передбачає не що інше, як введення нового спеціального податку на імпорт.

Замість тиску на власників бізнесу для модернізації виробництва та випуску потрібних людям моделей, що відповідають їхнім запитам, споживачів змушують підлаштовуватися під умови, які нав’язують власники. Таку думку для ЗМІ висловив екс-міністр фінансів України Віктор Пинзеник.

Чи вихід це  для нашого  автопрому

У свою чергу в Асоціації автовиробників України «Укравтопром» стверджують, що утилізаційний збір необхідно ввести для порятунку національної автомобілебудівної галузі.

Після набрання чинності закону в Україні буде створено 10 найбільших переробних центрів для утилізації автомобілів. Про це повідомив народний депутат України Таріел Васадзе, який контролює корпорацію «УкрАВТО». «По всій країні буде створено більш як 150 пунктів збору автобрухту, куди зможе звернутися будь-яка людина. І це не просто майданчик прийому, а розбирання, сортування і зберігання. Крім того, буде створено близько 10 найбільших переробних центрів. У Європі один такий обходиться приблизно у 7 мільйонів євро», — сказав Т. Васадзе.

За його словами, первинний капітал на створення центрів формуватиметься із грошей, які внутрішній і зовнішній виробники перераховуватимуть до бюджету країни. «При цьому імпортери сплачуватимуть кошти на кордоні, а внутрішні виробники інвестуватимуть у створення інфраструктури», — зазначив він.

Необхідність ухвалення законопроекту пояснюється тим, що щороку списання автотранспортних засобів становить 100 тисяч одиниць, і з урахуванням зростання парку автомобілів потреба в єдиній системі утилізації транспортних засобів лише збільшуватиметься.

Як очікується, вже в перший рік чинності закону доходи державного бюджету від збору екологічного податку становитимуть 2,2 мільярда гривень. Але ніхто не пояснює, чому автовласники мають платити цей податок.