КОРДОН 

Донецький прикордонний загін несе службу на сухопутній ділянці та в акваторії Азовського моря 
 

Погойдуючись на хвилях, катер морської охорони неквапом попрямував до виходу з порту. А невдовзі два маяки, які показували вхід до причалу, вже залишилися далеко за кормою, над якою на вітрі тріпотів прапор прикордонної служби. Поступово почали щезати навіть заводські «маяки» — труби металургійного гіганта та хвости різнокольорових димів до самісінького неба. «Бачу малу ціль!» — відірвався від бінокля один із членів екіпажу. Фотоапарат довелося сховати в нагрудну кишеню під рятувальним жилетом. Бо легенький UMS, різко додавши швидкості, задер носа і хвацько помчав у відкрите море, запах якого дужчав і дужчав. У вухах засвистів вітер, обабіч бортів здійнялися солоні бризки і періодично дух перехоплювало від підстрибування суденця на хвилях. Погоня!..

Морська охорона  на варті кордону

Донеччина — морський регіон, оскільки має вихід до Азовського моря, яким проходить державний кордон із сусідньою Росією. Його загальна протяжність уздовж узбережжя Азовського моря — 132 кілометри та 46,5 милі по морю. Охорона цієї ділянки здійснюється підрозділами Донецького прикордонного загону: спеціальними постами відділу прикордонної служби «Маріуполь», розташованими уздовж узбережжя, та дивізіоном катерів морської охорони. Морські прикордонники мають на озброєнні швидкісні катери «Гриф», «Калкан» та UMS, які дають змогу виконувати будь-які завдання, головне з яких — забезпечити охорону узбережжя та української акваторії Азовського моря. Тобто екіпажі суден морської охорони здійснюють контроль за виконанням прикордонного режиму та режиму плавання, всіляко протистоять протиправній діяльності на кордоні та браконьєрському промислу, незаконному проведенню науково-дослідної та господарської діяльності на морі. А ще оперативно приходять на допомогу і беруть участь у пошуках та порятунку людей: найчастіше доводиться мати справу з горе-рибалками, які вицокують зубами «SOS» у напівзатоплених човнах далеко від берега чи на кризі, яку вітер відігнав у відкрите море.

Сучасна техніка допомагає зменшити кількість порушень на кордоні. Фото автора

До речі, про сучасну техніку. Не секрет, браконьєри виходять у море на човнах із потужними та швидкісними двигунами. А своєчасно виявити їх віднедавна допомагає ще й авіація — літак-розвідувач «Даймонд», який у разі необхідності викликають морські прикордонники з Харкова. Літачок австрійського виробництва успішно виконує роль сумнозвісної «рами», яка в роки Великої Вітчизняної війни кружляла над позиціями військ і вивідувала точне їх розташування.

«Раніше порушники правил вилову риби майже не звертали уваги на літак, який ширяє над морем, — розповідає командир дивізіону катерів морської охорони Донецького прикордонного загону, капітан 2-го рангу Сергій Маймула. — Траплялося, привітно махали руками чи якісь інші жести показували. Але тепер бояться його як вогню, бо переконалися: літак, виявивши ціль, обов’язково «приведе» до потрібного місця прикордонні катери. І згори пілотам-розвідникам завдяки сучасному обладнанню видно не тільки всі маневри порушників, а й номери човнів та сердиті обличчя їх власників».

Отож завдяки новим підходам до організації морської прикордонної служби в цьому році вдалося зменшити кількість порушень законодавства з прикордонних питань та браконьєрства на морській ділянці відповідальності. Хоча, певна річ, роботи ще вистачає. Приміром, спільно з правоохоронцями екіпажі катерів морської охорони з початку року вилучили в браконьєрів чимало заборонених знарядь лову: тільки сіток загальною довжиною майже 6 тисяч метрів та дві сотні різноманітних пристосувань — тралів тощо.

З поста на кручі видніше

Піднявшись крутими східцями на прикордонний ПТС (пост технічного спостереження), розташований на високій кручі, відразу починаю вірити, що з морського берега можна побачити… його протилежний берег. Принаймні, фахівці відділу прикордонної служби «Маріуполь» запевняють: за гарної погоди звідси видно російський берег по той бік Таганрозької затоки, що за сорок кілометрів звідси. Тобто наявні тут прилади візуального спостереження та радар дають змогу уважно відстежувати ситуацію на морській ділянці кордону. А з його порушниками часто практикують боротися  спільними з російськими колегами зусиллями. «З російського поста якось надійшла інформація: у наш бік прямують чотири човни браконьєрів, — згадує молодший інспектор прикордонної служби старший сержант Микола Півала. — Ми їх невдовзі виявили, повідомили про точне місцезнаходження в дивізіон морських катерів, скоординували їх рух, і невдовзі порушників затримали».

А окрім чергування на ПТС, звідки всі кораблі, що прямують у порт чи стоять на рейді, видно немов на долоні, інспекторам прикордонної служби відділу «Маріуполь» доводиться бувати й безпосередньо на цих суднах. Відповідні перевірки дають змогу контролювати дотримання прикордонного режиму та запобігати незаконному проникненню на територію України іноземних громадян, перевезенню контрабандної продукції, наркотиків, зброї тощо. А ще прикордонники, виконуючи згадані непрості обов’язки, формують імідж своєї держави, представниками якої вони одними з найперших ступають на борт іноземних суден. А цього дня кореспонденту «УК» також вдалося піднятися кількома трапами в рубку одного із суховантажів, який прийшов до Маріуполя за глиною із далеких морів-океанів.

Капітан судна «Вірго» (ходить під прапором однієї з острівних держав) з російським громадянством та українським прізвищем — Борис Кулініч — каже, що на своєму віку чимало поспілкувався з прикордонниками морських держав.

«Доводилося бувати в багатьох портах, серед яких і українські, — згадує він. — Не один раз кидали якір і у Маріуполі. Так от, на моє переконання, прикордонники Донецького загону найкраще справляються зі своїми обов’язками. Скажу більше: якби всі-всі працювали на такому високому професійному рівні, порядку у вашій державі було б набагато більше».

Може, бувалий у бувальцях капітан щедрий на компліменти з нагоди професійного свята «зелених кашкетів»? Навряд… Адже факти — річ уперта: за підсумками роботи Східного регіонального управління, у 2011 році відділ прикордонної служби «Маріуполь» посів перше місце. Певна річ, не збираються здавати позиції маріупольці і в цьому році.     

Служба  за покликанням

Кадри, як відомо, вирішують усе. В цьому можна переконатися на прикладі Донецького прикордонного загону, в якому ще в 2007 році перейшли на контрактну основу. Державний кордон на суші та на морі охороняють професіонали, які пройшли спеціальну підготовку і мають відповідну кваліфікацію. Тут уже немає зелених «салаг», яких півроку доводиться вчити «азам» охорони кордону, та заспаних «дідів», котрі теж півроку вже подумки перебувають на «гражданці». Молоді хлопці тепер йдуть у прикордонники виключно за покликанням. Хоча, не секрет, відбір тут досить суворий і потрапити сюди не так просто.

Тобто успішно справлятися зі своїми обов’язками допомагають саме солідна підготовка та досвід прикордонників-контрактників. Тому тільки з початку цього року персоналом Донецького прикордонного загону здійснено пропуск через державний кордон понад 1 мільйона громадян та майже 200 тисяч транспортних засобів. За незаконний перетин кордону затримано 47 осіб, із яких три — незаконні мігранти. З підробленими документами виявлено 20 осіб, ще 176 «попалися» з документами недійсними. Вилучено три одиниці зброї, 319 одиниць боєприпасів, майже 2 кілограми вибухової речовини, контрабандних товарів на суму понад 2 мільйони гривень.

Забезпечення територіальної цілісності, протидія злочинності на державному кордоні, боротьба з незаконною міграцією та іншою протиправною діяльністю — далеко не повний перелік завдань, які виконує особовий склад Донецького прикордонного загону. І донеччани не тільки справляються зі згаданими завданнями, а й поступово розбудовують прикордонну інфраструктуру і облаштовують підрозділи. Підтвердженням цього є те, що протягом останніх років після реконструкції відкрито відділи прикордонної служби «Дмитрівка» та «Новоазовськ», де створені всі умови для виконання професійних обов’язків та відповідні побутові умови для персоналу.        

...Чим закінчилася ота погоня на морі, в якій взяв участь і кореспондент «УК»? Між нами кажучи, власне, погоні й не було. Рибалки на моторному човні, помітивши швидкісний катер, що мчав навперейми, не ризикнули тікати. Перевірка документів у представників приватного підприємства супроводжувалася глибоким зітханням: виявлені порушення змусили рибалок прямувати до берега, де доведеться підписувати складений протокол і сплачувати штраф. «Звідки ви взялися на нашу голову?..» — читалося на обличчі одного з порушників. 

 ПРЯМА МОВА

                                   
Начальник Донецького 
прикордонного загону полковник 
Юрій ЛИСЮК:

— Сьогодні Донецький прикордонний загін — це правоохоронний орган спеціального призначення, який успішно реалізовує завдання, визначені Президентом України та Кабінетом Міністрів, наказами адміністрації Державної прикордонної служби стосовно захисту національних, політичних та економічних інтересів держави на сухопутній ділянці та в акваторії Азовського моря. Особовий склад Донецького прикордонного загону забезпечує недоторканність ділянки державного кордону з Російською Федерацією на суші та на морі загальною довжиною понад 310,5 кілометра. На ділянці загону діють по три морські, залізничні, автомобільні та два авіаційні пункти пропуску через державний кордон. Нині до його складу входять шість відділів прикордонної служби: «Маріуполь», «Новоазовськ», «Амвросіївка», «Дмитрівка», «Донецьк», «Іловайськ», дивізіон катерів морської охорони, одна мобільна прикордонна застава, п’ять прикордонних та два інспекторські пости, підрозділи забезпечення. Завдяки підтримці керівництва Державної прикордонної служби України, Східного регіонального управління підрозділи нашого загону забезпечені сучасними засобами зв’язку, спеціальною технікою, інженерними засобами, автомобілями, катерами та всім необхідним. Зокрема, напередодні професійного свята маємо отримати 4 сучасні автомобілі, 5 квадроциклів, 3 снігоходи та 10 мотоциклів. Нинішнього року роботи нам значно додалося у зв’язку з підготовкою та проведенням Євро-2012. В цьому плані також досить професійно виконуємо свої обов’язки, і тому можу запевнити: Донецький прикордонний загін готовий до виконання поставлених завдань на цей період.