Британський кіноінститут (BFI), видавець найстарішого та найавторитетнішого кіножурналу Sight & Sound, оприлюднив результати голосування за найвизначніший документальний фільм усіх часів. З понад 200 критиків і 100 фільммейкерів різних країн світу, які взяли участь у складанні рейтингу, 110 назвали найкращим документальним фільмом всіх часів українську стрічку Дзиги Вертова «Людина з кіноапаратом» (1929 рік), вивівши її на першу сходинку найавторитетнішого кінорейтингу.

«Людина з кіноапаратом» — друга стрічка Дзиги Вертова, створена на Одеській кінофабриці Всеукраїнського фотокіноуправління спільно з талановитим братом-оператором Михайлом Кауфманом. Вертова, якого свого часу виключили із «Совкіно», де митець колись працював, запросило в Україну керівництво ВУФКУ, яке лояльніше ставилося до мистецьких експериментів, час яких в Росії вже минув. Ліберальна політика українського уряду наприкінці 1920-х на противагу догматичній у Росії спричинила справжній потік еміграції кіномитців в Україну. Свої експерименти тут здійснювали Дзи∂а Вертов, Михайло Кауфман, Микола Шпиковський, Іван Перестіані, Миколай Охлопков та Володимир Маяковський, який створив для ВУФКУ три кіносценарії.

«Людина з кіноапаратом» — маніфест Вертовської футуристичної концепції «кіно ока» (кадр із фільму). Фото надане автором

Неоднозначно сприйнятий критиками і зовсім незрозумілий аудиторії, авторефлексивний експеримент Вертова невдовзі викреслили з історії радянського кіно й надовго забули. «Людину з кіноапаратом» згадали лише в 1960-х, після смерті режисера, коли кінематографісти французької «нової хвилі» перевідкрили його творчість.

Знятий в Одесі, Києві та Харкові фільм — це методологічний посібник для кінодокументалістів і одночасно «фільм про фільм», у якому порушуються питання про природу безпристрасної фіксації реальності. «Людина з кіноапаратом» — маніфест Вертовської футуристичної концепції «кіно ока», взірець неймовірного монтажного експерименту, «кіносимфонія» про життя радянського мегаполіса, в якому ще рясно розлиті ознаки славетної політики українізації — написи, гасла, плакати тощо. Фільм «Людина з кіноапаратом» переміг у рейтингу журналу Sight & Sound попри те, що до нього було номіновано понад 1000 фільмів від зародження кінематографа до наших днів, кожен п’ятий з яких було знято після 2000 року, — тим і неймовірніше, що німа стрічка 1929 року отримала таке визнання кінопрофесіоналів.

Рейтинг Sight & Sound вважають найавторитетнішим у середовищі кінематографістів. В останньому рейтингу 2012 року «Громадянин Кейн» Орсона Веллса, фільм-лідер рейтингу впродовж останніх 50 років, уперше витіснив з першої позиції трилер Адьфреда Гічкока «Запаморочення». У цьому ж рейтингу, в якому не розрізнюють ігрові та неігрові фільми, «Людина з кіноапаратом» посіла феноменальне восьме місце серед фільмів усіх часів, що й спонукало BFI запровадити окремий рейтинг документальних фільмів. Повний рейтинг голосування щодо 50 найвидатніших документальних стрічок усіх часів оприлюднять у вересневому номері журналу Sight & Sound. 

Сергій ДМИТРУК
для «Урядового кур’єра»