Угода про асоціацію з ЄС вимагає від України трансформації чинної системи державного управління і докорінного реформування інституту державної служби, приведення їх у відповідність з вимогами часу, зокрема і кращих практик країн — членів Ради Європи.

Нині цю сферу регулює Закон «Про державну службу» 1993 року, більшість норм якого безнадійно застаріли. Натомість редакцію цього закону від 17 листопада 2011 року з різних причин уже двічі  відтерміновано — до 1 січня 2015 року.

Водночас аналітики і фахівці кажуть, що нині назріла потреба в прийнятті зовсім нового законодавчого акта, який би втілив сучасні підходи до формування та реалізації новітньої кадрової політики, селекціонування державної управлінської еліти. До речі, ухвалення нового закону про державну службу анонсувала коаліція, створена у Верховній Раді VІІІ скликання.

Тож на часі пошук відповідей на запитання, де взяти службовців, які будуть відкритими і зрозумілими для суспільства, діятимуть на засадах моральних цінностей і етичних орієнтирів, гуманізму і прозорості, справедливості та соціального партнерства.

До цієї теми минулого тижня долучилися учасники круглого столу на тему «Новітні стратегії реформування державної служби в умовах європейської інтеграції», який організувала НАДУ при Президентові України за сприяння і підтримки Програми Ради Європи «Посилення інституційної спроможності органів місцевого самоврядування в Україні» та інших міжнародних проектів.

Йшлося і про те, що життєво важливими завданнями для України є децентралізація, а також удосконалення системи запобігання та протидії корупції. Позбутися цього спрута у сфері державної служби покликаний вітчизняний пакет антикорупційних реформ.

ПРЯМА МОВА

Крістіан ШЬОНЕНБЕРГ,
Посол Швейцарської Конфедерації  в Україні:

— Нова європейська теорія державного управління полягає в зміні підходів у наданні адміністративних послуг. Відповідно до неї держслужбовець ставиться до громадянина як до клієнта, який фактично оплачує його роботу, тобто подібно до бізнесу. Ці структури — державні установи та бізнесові центри подекуди навіть конкурують між собою за якість надання окремих послуг, а виграють від цього громадяни.

Щодо корупції, то вона є скрізь — річ лише в ступені її глибини та швидкості реакції суспільства щодо присікання цього зла. Коли в Цюриху спіймали держслужбовця, який, відповідаючи за авторизацію дозволів на відкриття ресторанів, пропонував клієнтам з метою прискорення прийняття відповідного рішення придбати картини свого батька, то рішення антикорупційного органу було таким: ліквідувати власне практику таких дозволів.