Ця жінка навчається комп’ютерної грамотності. На цей курс зазвичай записуються люди, діти яких живуть в інших містах або за кордоном, і вони хочуть з ними спілкуватися якнайчастіше. Загалом 46% слухачів Бучацького центру освіти «Логос» — люди пенсійного віку, 38% становить молодь, 12% — не працюють, 4% — інваліди.

Бучанський центр освіти дорослих своєю появою завдячує гранту обсягом 200 тисяч гривень, який виділила німецька неурядова організація «Асоціація народних університетів» DVV International. Його створили на базі місцевої спеціалізованої загальноосвітньої школи №5 з поглибленим вивченням іноземних мов.

Слухачі центру приходять сюди, щоб знайти нових друзів та цікаву справу для себе. Вони не запізнюються на уроки, це дуже мотивовані учні. Відповідальні і завжди готують домашні завдання. За два роки у школі набули потрібних знань 185 осіб. Тим часом попит на курси серед жителів Приірпіння тільки зростає. Скажімо, якщо спочатку тут пропонували вивчення німецької та англійської мов, комп’ютерної грамотності та швейної справи, то тепер навчають роботи з бурштином, рукоділля та декоративно-ужиткової творчості, основ медичних знань, польської мови тощо.

Викладач німецької Ірина Кукушкіна говорить, що її учнями стає не лише молодь, а й бабусі, які хочуть допомогти в навчанні онукам. Фото Дмитра Ковальова

— На жаль, у дорослому віці люди соромляться вчитися, — розповідає керівник проектів «Логосу» Оксана Сімороз. — Але треба зробити перший крок, і цей стереотип ламається через кілька занять.

Викладач курсу «Комп’ютер з нуля» кандидат богословських наук протоієрей Микола Кригін пригадує свою бабусю, яка не вміла читати і зверталася до онука за допомогою. «Аналогічна проблема у нинішніх людей похилого віку, які не володіють комп’ютерною грамотою», — говорить отець Микола.

На його думку, запровадження благодійним фондом DVV програм з навчання дорослих збігається з церковним вченням про те, що в церкві мають бути задіяні і молоді, і старі. Він зазначає, що людина має розвиватися впродовж всього життя.

«Новачкам я завжди кажу: завдяки Інтернету ви відкриєте для себе новий світ і зустрінете своїх друзів, яких не бачили 40—50 років. Можливо, дехто з них виїхав за кордон, тож з ними зможете спілкуватися через скайп», — розповідає Микола Кригін.

Викладач німецької мови Ірина Кукушкіна підкреслює, що головне в навчанні — мотивація. Наприклад, її слухачка соціальний працівник Олена вивчає німецьку та польську мови, щоб допомагати в навчанні своїм донечкам. Перед іноземною мовою не пасують навіть бабусі: вони готові зубрити її разом з улюбленими внуками.

В українському представництві німецької організації DVV International упевнені, що в процесі нашої євроінтеграції освіта дорослих та навчання впродовж усього життя стає ключовим ресурсом у формуванні прогресивної демократичної держави. Але у нас поки що не визначено, як держава та органи самоврядування фінансуватимуть таку освіту. Розробки також потребують законодавство й нормативна база для центрів освіти дорослих.

КОМПЕТЕНТНО

Михайло НАКОНЕЧНИЙ, 
директор спеціалізованої ЗОШ №5 
з поглибленим вивченням іноземних мов:

— Школам для дорослих потрібна підтримка місцевого бюджету, центрів зайнятості, соціальних служб. Адже до них ідуть безробітні й малозабезпечені. Поки що завдяки гранту німецької неурядової організації навчання в центрі безкоштовне. Але згодом до таких проектів мають долучатися інвестори й місцеві органи. Це зніме соціальну напругу в суспільстві й сприятиме зайнятості населення. Професійні напрями в таких центрах мають викладати з урахуванням потреб регіону. Завдяки таким центрам можна успішно готувати потрібних фахівців.

Олена РЄЗНІКОВА, 
проектменеджер представництва DVV International в Україні:

— Такі центри потрібно розташовувати якомога ближче до місця проживання або роботи населення. Вони мають застосовувати технології дистанційного навчання. Організації й підприємства також слід залучати до створення навчальних та практичних програм.

ДОВІДКА «УК»

За підтримки представництва німецької організації DVV International в Україні центри освіти дорослих створено в Київській, Полтавській та Львівській областях.