Нарешті зміни торкнулися й монополіста серед перевізників — Укрзалізниці: Кабінет Міністрів прийняв постанову «Про утворення публічного акціонерного товариства «Українська залізниця». «Це важливий крок на шляху створення вертикально інтегрованої структури, здатної ефективно функціонувати в умовах загострення міжнародної технологічної конкуренції», — заявив міністр інфраструктури Максим Бурбак.

Новою постановою фактично започатковується процес реформування залізничного транспорту України, який мав розпочатися ще у 2012 році. Тоді стартувати цей процес не зміг, бо в країні налічувалося чимало його супротивників, які намагалися прибрати до рук залізницю. Нинішній уряд дав старт реформаторському процесу, який повинен започаткувати нову еру господарської діяльності АТ «Укрзалізниця»: очікується, що з 1 січня 2015 року її вантажні та пасажирські поїзди курсуватимуть за новим графіком.

Задля цього уряд уже виділив 12 мільярдів гривень на модернізацію залізничного  транспорту  загального  користування, який є однією  з  базових  галузей  економіки України, що забезпечує  її  внутрішні та зовнішні транспортно-економічні зв’язки та потреби населення у перевезеннях. Окрім того, до кінця серпня 2014 року буде проведено інвентаризацію майна підприємств та господарських товариств залізничної галузі, а до кінця вересня — незалежну оцінку майна, зокрема майнових прав та державних пакетів акцій (часток), що вносяться до статутного капіталу АТ «Укрзалізниця». До середини листопада на розгляд Кабінету Міністрів буде подано проект постанови «Про затвердження Статуту та організацію діяльності публічного акціонерного товариства «Українська залізниця».

— Утворення ПАТ «Укрзалізниця» піде лише на користь залізничникам, — заявив перший заступник генерального директора Укрзалізниці Максим Бланк. — Бо це дасть змогу сконцентрувати всю фінансову владу,  пасажирські та вантажні потоки в одних руках. Це сприятиме економічній і транспортній ефективності Укрзалізниці. Окрім того, початок реформування дасть змогу відновити всі діалоги з міжнародними фінансовими організаціями, західними партнерами щодо реалізації ключових проектів з оновлення рухомого складу, поліпшення інфраструктурної складової, колійного господарства та електрифікації. Все це передбачає вже на першому етапі реформи знизити витрати  на 1,2 мільярда гривень.

Максим Бланк наголосив також, що під час реформування Укрзалізниці жодної приватизації не буде, бо діятиме заборона на відчуження державного майна.

На першому етапі реформування Укрзалізниці вже призупинено фінансування всіх попередніх тендерів, щоб виявити корупційні схеми, за якими відмивали кошти. Цей процес проходить під наглядом громадськості. До правоохоронних органів передано кілька справ, у яких є підозра на корупційні діяння посадових осіб. У Міністерстві інфраструктури сподіваються на те, що ці справи оперативно розглянуть. Окрім того, нині переглядають усі угоди, які Укрзалізниця уклала з постачальниками. Під контроль реформаторів потрапили також страхові компанії, деякі з них просто відмивали кошти під прикриттям монопольного перевізника.

Звісно ж, процес реформування торкнеться такого болючого питання, як скорочення штату. Міністр інфраструктури запевнив, що майже 17,5 тисячі працівників (5% загальної кількості) Укрзалізниці буде звільнено до кінця року. Згоду на це дали профільні профспілки. Щоправда, за умови, що звільненим працівникам запропонують іншу роботу. А ось навчальні заклади, які готують кадри для Укрзалізниці, залишаться «в системі».